Annons

Varför är Ester Levine så bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

Torbjörn Stoor

Aktiv medlem
Jag skulle vara intresserad att höra vad ni tycker om i (eller inte tycker om i) Ester Levines bilder?

Själv tycker jag att dom är förtrollande och fängslande i all sin enkelhet. MEN jag kan inte formulera varför/vad i dessa bilder som gör dem speciellt fina. Dom är ju rent av "vanliga", bleka, enkla och jag tror att dom inte skulle få speciellt många kommentarer här på fotosidan.

Några ex. här
http://www.leica-camera.com/kultur/galerie/fotografen/levine/

Det var just denna reaktion/åsikt som jag syftade på. Och har samma tankar om denna bild.

I senaste nummer av Leica World finns det en artikel om Levines Berlinprojekt och i den serien finns det samma typs bilder som denna. Tex en enkel bild av av Marx och Engels(?) staty fotograferad under en grådaskig dag.

Ganska traditionell och föga nyskapande gatufotografi men ändå ganska bra. Den bild som sågs som mindre bra och inte skulle få några kommentarer på fotosidan bör nog förstoras upp en aning så att man ser vad som står på vagnarna och byggnaden. Kanske är det det som gör bilden?

Här kan vi ha en bra förklaring. Mkt bra. Bilderna tillsammans är mkt mera en en av dem skillt för sig. Det blir en story ett sammanhang.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto