Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Varför är det så roligt att plåta fåglar
- Trådstartare Jern
- Start datum
Vandraren
Aktiv medlem
Har diskuterats tidigare:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=69535&perpage=15&pagenumber=1
/Hasse
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=69535&perpage=15&pagenumber=1
/Hasse
Anders Östberg
Guest
En bra kombination av att man får vara ute i naturen och att det är en utmaning att lyckas med bilderna. Många är säkert också intresserade av själva fåglarna men det är egentligen inte mitt huvudintresse.
Sabud
Aktiv medlem
Från att hållit på med mer allmän fotografi och tillhörande motivationsdalar har jag börjat att fota fåglar och ett och annat rådjur.
Som jag ser det är det frågan om jakt med kamera i stället för bössa. Mycket spännande och inga problem med inspirationen.
Att fota fåglar är rent tekniskt svårt och ställer krav på både fotograf och utrustning.
Snabb,säker AF och måttligt brus blir till praktiska realiteter och inte bara slagträn i teknikdebatten.
Själv är jag måttligt intresserad av fåglar fotograferade i `studio´ med perfekt ljus och enfärgad bakgrund vilket är en inriktning.
Uppskattar de ovanliga bilderna med lite action eller humor.
Som jag ser det är det frågan om jakt med kamera i stället för bössa. Mycket spännande och inga problem med inspirationen.
Att fota fåglar är rent tekniskt svårt och ställer krav på både fotograf och utrustning.
Snabb,säker AF och måttligt brus blir till praktiska realiteter och inte bara slagträn i teknikdebatten.
Själv är jag måttligt intresserad av fåglar fotograferade i `studio´ med perfekt ljus och enfärgad bakgrund vilket är en inriktning.
Uppskattar de ovanliga bilderna med lite action eller humor.
ArtbyRyman
Aktiv medlem
För min del är det spänningen, utmaningen och där till glädjen över att varje gång man är ute i naturen ha chansen att se / uppleva något nytt och i bästa fall få det på bild. Och är man åxå lite fascinerad av fåglar måste man inte få allt på bild. Jag har inte upplevt någon annan sysselsättning lika själagivande, fri.
Lägerledaren på min indienresa tyckte lite synd om oss fotografer, då många av oss tyvärr glömmer bort UPPLEVA upplevelsen i sig om inte bilden sitter.
Till vis del kan jag köpa det resonemanget, men den nära relation till motivet man får genom ett tele är åxå unikt.
Lägerledaren på min indienresa tyckte lite synd om oss fotografer, då många av oss tyvärr glömmer bort UPPLEVA upplevelsen i sig om inte bilden sitter.
Till vis del kan jag köpa det resonemanget, men den nära relation till motivet man får genom ett tele är åxå unikt.
Erik Edvardsson
Aktiv medlem
En annan sak som jag tror påverkar är att det finns många djurintresserade och folk som vill plåta vilda djur. Eftersom vi i Sverige inte har överdrivet många däggdjur och att de ofta är ganska svårplåtade så blir det fåglarna istället.
De är betydligt mer lättillgängliga och det finns ju gott om arter att fota och miljöer att fånga dem i.
/ Erik
De är betydligt mer lättillgängliga och det finns ju gott om arter att fota och miljöer att fånga dem i.
/ Erik
Fredrik Råholm
Avslutat medlemskap
Jo visst är det kombinationen av att få uppleva så otroligt mycket och spänningen som gör det så roligt.
Har själv provat på allt från offroad till frivillig brandkårs verksamhet, och visst var det roligt att åka omkring i leran och grisa ned och köra dit ingen man har satt sin fot tidigare men det gav ändå inte lika mycket nöje som naturfoto. För min del tror jag nog att det är utmaningen och all den tid och jobb man kan sätta på förberedelser för att få just den där bilden! Höll tex på i två vintrar med en fågel matning och för ca en månad sen fick jag bilden på nötskrikan jag hade jobbat för. En bild på två år, man kan ju inte vara riktigt klok men roligt var edt iallafall!
Har själv provat på allt från offroad till frivillig brandkårs verksamhet, och visst var det roligt att åka omkring i leran och grisa ned och köra dit ingen man har satt sin fot tidigare men det gav ändå inte lika mycket nöje som naturfoto. För min del tror jag nog att det är utmaningen och all den tid och jobb man kan sätta på förberedelser för att få just den där bilden! Höll tex på i två vintrar med en fågel matning och för ca en månad sen fick jag bilden på nötskrikan jag hade jobbat för. En bild på två år, man kan ju inte vara riktigt klok men roligt var edt iallafall!
Fredrik Råholm
Avslutat medlemskap
hmm, vissa plåtar sport, portätt eller naket och andra plåtar fåglar! Förstår inte hur det kan vara svårt att förstå!?
ArtbyRyman
Aktiv medlem
Vet inte om jag skulle vilja påstå att fåglar är lättare att få bra bilder på iaf, även om det finns fler av dem för ögat, erik. Och kostas det du för fågel och huskatter känner jag för de flesta porträtt av människor...Men tror nog att det är tur att vi är så olika, hur skulle det annars se ut om vi alla plåta samma saker.
=)
=)
gsoul
Aktiv medlem
Euroshots skrev:
Vet inte om jag skulle vilja påstå att fåglar är lättare att få bra bilder på iaf, även om det finns fler av dem för ögat, erik. Och kostas det du för fågel och huskatter känner jag för de flesta porträtt av människor...Men tror nog att det är tur att vi är så olika, hur skulle det annars se ut om vi alla plåta samma saker.
=)
Efter att ha tjafsat med några ang nakenbilder ville jag bara kolla om det var mig det var fel på. Ni har helt rätt i era svar och jag ville bara kolla efter en reaktion.
Alla har olika smak och mitt negativa inlägg var helt onödigt och löjligt. Precis som en del andras är på bilder de inte gillar.
Fortsätt ni att plåta fåglar, det är ju det ni gillar och därför tycker jag uppriktigt att ni ska fortsätta med det.
Andreas K
Aktiv medlem
Anledning?
Jag har sedan barnsben varit fascinerad av fåglar.
Kunde sitta timmtals framför fönstret i vardagsrummet och titta på fåglarna vid matbordet.
Kunde uttala fågelnamn innan jag ens kunde prata rent.
Så intresset har alltid funnits men inte kamerautrustningen att matcha det intresset.
Fågelfotografering är svårt i jämförelse med dom flesta andra motiv, kan eventuellt jämföras med viss typ av evenemangfotografering men inte riktigt.
Det krävs engagemang och en stor mängd tålamod.
Och vad driver mig efter jag tagit ett par bilder på en specifik art?
Samma sak som vilken fotograf som helst, att ta ännu bättre bilder.
Den dag jag är 100% nöjd med mina bilder säljer jag utrustningen och slår mig in på en bana som shackspelare
Jag har sedan barnsben varit fascinerad av fåglar.
Kunde sitta timmtals framför fönstret i vardagsrummet och titta på fåglarna vid matbordet.
Kunde uttala fågelnamn innan jag ens kunde prata rent.
Så intresset har alltid funnits men inte kamerautrustningen att matcha det intresset.
Fågelfotografering är svårt i jämförelse med dom flesta andra motiv, kan eventuellt jämföras med viss typ av evenemangfotografering men inte riktigt.
Det krävs engagemang och en stor mängd tålamod.
Och vad driver mig efter jag tagit ett par bilder på en specifik art?
Samma sak som vilken fotograf som helst, att ta ännu bättre bilder.
Den dag jag är 100% nöjd med mina bilder säljer jag utrustningen och slår mig in på en bana som shackspelare
Peter Bro
Aktiv medlem
1. Man kan man ha lite samlarimani i sig, som vissa fägelskådare har och det är väl inte fel
2. Viktig orsak till att fota fåglar är att de är lättflyktiga varelser, ofta gäller det att vara snabb.
3. Sen kan man ge sig ner till den psykoanalytiska nivå. Jag tror att det viktigaste är att man tror att de har en friheht "flyga vart de vill och se ner på oss från himmlen" man avundas dem pga detta. Det här kallas för projektion i psyklogin. Fåglrna symboliserar, för mig och många andra, en frihet som vi bara kan drömma om, dessa drömma är viktigt för vår hälsa att för att stå ut med vardagens tristess och icke glamorösa rutiner.
2. Viktig orsak till att fota fåglar är att de är lättflyktiga varelser, ofta gäller det att vara snabb.
3. Sen kan man ge sig ner till den psykoanalytiska nivå. Jag tror att det viktigaste är att man tror att de har en friheht "flyga vart de vill och se ner på oss från himmlen" man avundas dem pga detta. Det här kallas för projektion i psyklogin. Fåglrna symboliserar, för mig och många andra, en frihet som vi bara kan drömma om, dessa drömma är viktigt för vår hälsa att för att stå ut med vardagens tristess och icke glamorösa rutiner.
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
För mig så handlar det om att övergå sig själv, att göra det mesta=det bästa av vilken som helst förutsättning. Det handlar om en sTOr utmaning, en utmaning som jag inte upplever så stark och så frekvent i andra fotogenrar..
Jag söker ngt annat än arter i mitt fotande. För mig så handlar fågelfotografi om att ta del av och att dela med andra, dela ngt som jag inbillar mig att bara jag ser.
MVH Niclas,
Jag söker ngt annat än arter i mitt fotande. För mig så handlar fågelfotografi om att ta del av och att dela med andra, dela ngt som jag inbillar mig att bara jag ser.
MVH Niclas,
Per
Aktiv medlem
Sabud skrev:
Samma för mig, jag tror det är grottmänniskan som slår igenom lite. När jag var liten fiskade jag jämt, förmodligen på samma grund. I de senare tonåren läste jag HD Thoreau (och flummade till lite);
"Sådan är oftast ynglingens första bekantskap med skogarna och med hans egen naturs mest ursprungliga del. Han går först dit som jägare eller fiskare för att slutligen, om han inom sig har fröet till ett bättre liv, förstå sin rätta kallelse, kanske som naturforkare, kanske som poet - varefter han lämnar bössa och fiskedon hemma vid sina strövtåg" /Walden
Jag var mer ute i naturen bara för att jag gillade det, men föll snart tillbaka på att jag ändå ville ha med mig något hem från alla sköna turer. Visst kunde jag ha plockat upp fisket igen, eller kanske börjat jaga, (har inget emot endera) men fotandet passade helt enkelt bättre in i bilden av min upplevelse - dessutom är det midre kladdigt..
/Per
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Ja grottmänniskan är levande i mig.. helt klart.
Det kommer klart till uttryck. All teknik brottas med min dröm om att leva utan den..!
Jakten-fisket och foto är lika som bär men ändå olika, olika på ett fundamentalt plan. Jakten och fisket är mer tillfredsställande för mig.. på ett ännu mer fundamentalt plan än fotot.
Jag tror också att fåglars arv från dinosaurerna (det närmaste vi kommer dinos, om vi bortser ifrån reptilerna..) lockar mig och min fantasi..
MVH Niclas,
Det kommer klart till uttryck. All teknik brottas med min dröm om att leva utan den..!
Jakten-fisket och foto är lika som bär men ändå olika, olika på ett fundamentalt plan. Jakten och fisket är mer tillfredsställande för mig.. på ett ännu mer fundamentalt plan än fotot.
Jag tror också att fåglars arv från dinosaurerna (det närmaste vi kommer dinos, om vi bortser ifrån reptilerna..) lockar mig och min fantasi..
MVH Niclas,
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Jag är helt övertygad om att vi msk (människor) till stor del vandrar genom livet som den "djurmänniska" vi faktiskt är och nästan alltid har varit.
Trots all tragisk feministisk politik (OBS:jag säger inte att jämställdhet är dåligt i sig, alltid!) så måste vi acceptera att män och kvinnor faktiskt har generella olikheter,, alltså olikheter som existerar parallellt med de uppenbart könsliga/fysiska olikheterna..
Kolla på generella kvinnors kommentarer under bilder,, där ser vi ganska dramatiska könsrelterade olikheter. Intressant. Beteendevetarna har mycket oforskat i och med internet..
Men jag tror också att många män & kvinnor som fotograferar djur/fåglar också har en "urban/modern" syn på detta med jakt.. Många av de kan inte tänka sig att jaga det de fotograferar.. "Det vilda är ju så vackert" osv.. detta vanliga utsagn är ju en uppenbar produkt av vår ringa kontakt med naturen i överlevnadssyfte.
Jag däremot tillhör de som gärna jagar.
Jag planerar till exempel inför nästa hösts jakt på Polarräv !! Många skulle hellre skjuta mig för det,, skarpt alltså.
MVH Niclas,
Trots all tragisk feministisk politik (OBS:jag säger inte att jämställdhet är dåligt i sig, alltid!) så måste vi acceptera att män och kvinnor faktiskt har generella olikheter,, alltså olikheter som existerar parallellt med de uppenbart könsliga/fysiska olikheterna..
Kolla på generella kvinnors kommentarer under bilder,, där ser vi ganska dramatiska könsrelterade olikheter. Intressant. Beteendevetarna har mycket oforskat i och med internet..
Men jag tror också att många män & kvinnor som fotograferar djur/fåglar också har en "urban/modern" syn på detta med jakt.. Många av de kan inte tänka sig att jaga det de fotograferar.. "Det vilda är ju så vackert" osv.. detta vanliga utsagn är ju en uppenbar produkt av vår ringa kontakt med naturen i överlevnadssyfte.
Jag däremot tillhör de som gärna jagar.
Jag planerar till exempel inför nästa hösts jakt på Polarräv !! Många skulle hellre skjuta mig för det,, skarpt alltså.
MVH Niclas,
Åsan
Ny medlem
En intressant diskussion så här på Internationella kvinnodagen. Jag håller med om att vi är olika och som svar på din fråga Susanne, så är det väl bara att titta på vilka som i större utsträcking fotar blommor och använder macro. Det är väl en form av samlande kan jag tycka.Antagligen är jag mer manlig i min läggning då jag tycker det är fantastiskt spännande att försöka fånga de fjäderbeklädda med kamera, så klart!
Mvh //Åsa
Mvh //Åsa