Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är det omöjligt att sälja Pentaxobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lusnos

Avslutat medlemskap
Jag har ett 12-24 F/4 som kostar 9500:-

Går inte ens och skänka bort det för 5000:-
Notera att det är i princip sprillans nytt.

Finns det företag man kan sälja in till/byta in?
Vill ha ett zoom..

Tack på förhand för alla tips.
 
Ja, hade den ute ett tag där, inte så länge men testade några dagar.

Men jag tycker ju att det borde vara lättare här med fotointresserade personer?
 
Kan det vara ett sådant här Du menar http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DA12-24 ?
Om så är det inte så konstigt att du inte fick något napp om Du begärde 9500 kr för det beg när ett nytt kostar under 11000 och då har man minst 1 års fabriksgaranti ev 2 av Dig får man ingen garanti alls det är värt en del att få den garantin och NEJ garanti följer inte med över till nästa ägare vid beg köp som vissa påstår !

Men det är väldigt vanligt här på FS och även blocket att säljare begär galet höga begpriser och så får man det kvar istället, en bra tumregel för beg som är i felfritt skick/nyskick som ditt är max 50% av vad det kostar på billigaste butik som idag brukar var webbshopar och titta även på utländska då det med dagens dollarkurs är billigt att handla i USA via nätet även med alla avgifter blir det billigare än Svenska webbshopar förutsatt att motsvarande produkt finns att köpa idag.
Utgågna ovanliga modeller som kommer ut sällan kan betinga högrge priser om det finns fler köpare som är beredda att bjuda.

Så i Ditt fall hade de 5000 som Du kallar gratis varit ett skäligt pris att sälja det för om Du tex börjat med 6000 som utgångs och är beredd att sänka lite vilket man måste vara inom beg marknaden.

Läs även de andra trådarna här på FS om hur medlemmar tycker om de oskäligt höga priser som begärs här och på Blocket!!
 
Gud nej, jag har inte begärt 9500:-

Jag sa att det kostar så mycket nytt!
Det är f.ö det du länkar.

Jag begär cirka 5000.- vilket jag tycker är snuskigt billigt för ett nästan helt nytt objektiv.
Garantin följer inte med nästa köpare, nej..
Men om det blir några problem kan ju köparen bara skicka den till mig så fixar jag det? Det är ju det minsta bekymret.

Eller?
 
Tycker 50 % låter väldigt billigt, praxis är väl ca 75 % av nypris (givetvis beroende på skick etc). Vet själv hur svårt det var att bli av med Pentaxgrejer, även om det var några år sedan jag själv körde med Pentax.

Vad gäller garanti brukar de flesta företagen, mig veterligen, låta garantin gå över till den som köper i andra hand. Har åtminstone själv aldrig haft några problem med den biten (och ja, jag har själv åberopat den vid två tillfällen).
 
Jag har genom åren märkt att det är svårt att få något sålt via Fotosidans annonser. Märkligt när det finns långt över 100000 registrerat fotointresserade här. Nej det är på Blocket de flesta affärerna blir till. Även på speciella objektiv och kameror som endast de riktigt fotointresserade köper.
Kontentan är att det finns mycket fler fotoentusiaster som söker prylar på Blocket än här på Fotosidan.
 
Gud nej, jag har inte begärt 9500:-

Jag sa att det kostar så mycket nytt!
Det är f.ö det du länkar.

Jag begär cirka 5000.- vilket jag tycker är snuskigt billigt för ett nästan helt nytt objektiv.
Garantin följer inte med nästa köpare, nej..
Men om det blir några problem kan ju köparen bara skicka den till mig så fixar jag det? Det är ju det minsta bekymret.

Eller?

Aha my mistake och jo som sagt 5000 kr för det låter vettigt, hade jag pengarna så knep jag det direkt men skaffade en K-5 för en dryg vecka sedan så kamerabudgeten är slut för att tag framöver ;-(

Pippo: 75% är inte skäligt i min värld, är grejorna oanvända i org kartong med alla tillbehör så 60-65% men då är jag snäll!!

Vad gäller garantin så gäller den enbart för första köparen så har Du fått det som andra ägare så har Du haft tur, jag skötte alla garantiärenden och reklamationer på några av de företag jag jobbade på och var stenhård på det men visst kan man ha tur ibland.
 
Gud nej, jag har inte begärt 9500:-

Jag sa att det kostar så mycket nytt!
Det är f.ö det du länkar.

Jag begär cirka 5000.- vilket jag tycker är snuskigt billigt för ett nästan helt nytt objektiv.
Garantin följer inte med nästa köpare, nej..
Men om det blir några problem kan ju köparen bara skicka den till mig så fixar jag det? Det är ju det minsta bekymret.

Eller?

Hade priset varit snuskigt billigt så hade du givetvis sålt objektivet snabbt. Om ingen vill köpa det så priset för högt.
 
Jag har genom åren märkt att det är svårt att få något sålt via Fotosidans annonser. Märkligt när det finns långt över 100000 registrerat fotointresserade här. Nej det är på Blocket de flesta affärerna blir till. Även på speciella objektiv och kameror som endast de riktigt fotointresserade köper.
Kontentan är att det finns mycket fler fotoentusiaster som söker prylar på Blocket än här på Fotosidan.

Jag personligen har en helt annan uppfattning....har sålt en hel del Nikon/Canon kameror,objektiv o blixtrar utan svårigheter....minst lika lätt som via blocket.
 
Vet inte om jag har haft tur, men jag har alltid lyckats sälja mina Pentax grejer. Men jag vet att det tog lite tid innan jag lyckades sälja just mitt 12-24/4, har för mig att jag fick 6000 för det då..

Vad gäller garantin så gäller den enbart för första köparen så har Du fått det som andra ägare så har Du haft tur, jag skötte alla garantiärenden och reklamationer på några av de företag jag jobbade på och var stenhård på det men visst kan man ha tur ibland.
Lite off topic, men som jag förstått det så är det upp till butiken. Vet att bla att cyberphoto godkänner det så länge det är inom garantiperioden. Så var det alla fall sist jag kollade, men det är nåt år sen nu.
 
Pentax objektiv har blivit så snuskigt dyra på kort tid. Tror stor del av andrahandsmarknaden dör på grund av det, de flesta vet vad de är "värda".

DA 12-24 kostade 7000 för mindre än två år sedan. 2007 kostade det ca 6500.


Vem vill köpa min fina FA 35 2,0 för 4000? Väldigt få. cyber vill ha 8000 för det. Tror det kostade 2-3 tusen när det var nytt. Fick betala ca 3000 för mitt begagnat och det tyckte jag var i högsta laget. Vill själv ha en 12-24, men vetskapen om prisutvecklingen får mig att hoppa.
 
Jag har genom åren märkt att det är svårt att få något sålt via Fotosidans annonser. Märkligt när det finns långt över 100000 registrerat fotointresserade här. Nej det är på Blocket de flesta affärerna blir till. Även på speciella objektiv och kameror som endast de riktigt fotointresserade köper.
Kontentan är att det finns mycket fler fotoentusiaster som söker prylar på Blocket än här på Fotosidan.

Jag har salt runt 20 objektiv har. Och 5 kameror. De flesta med pris over 10,000kr. och flera stycken over 20,000 kr.
 
Det är efterfrågan som bestämmer vad som är rätt pris, inte säljaren. Det är en sanning som många missar.
Det går inte att sälja världens bästa uppfinning om ingen vill ha den.
 
Jag är fett sugen på ett 12-24/4. Jag har 16-45/f4 och använder uteslutande vidvinkeln för den är brutalt bra. Men, mycket vill ha mer. Däremot ryggar jag alltid just för att 12-24´an alltid är så provocerande dyr.
 
Det har ju säkert med tajming att göra också. Jag letade själv efter ett sånt objektiv i höstas utan att hitta nåt till vettigt pris. Köpte till slut ett Samsung (samma sak) för 4500 men jag hade gärna köpt ditt istället.
Semestertider kanske inte är bästa tiden att sälja heller då pengarna är slut för många :)
 
Mja om man räknar samman alla registrerade kamerahus av märket Pentax så finns det 1523 st om jag räknade rätt. Det kan betyda att det finns max ca 1500 Pentaxägare här på fotosidan (jag har inte roat mig med att kolla hur många som äger flera hus). Det är 1,5 % av de 100000 ca medlemmarna. Troligen har CaNikon användarna en marknad på i storleksordningen 30 000 medlemmar var, kanske mer.

Det objektiv som du refererar till har 11 av de max 1500 användarna tyckt varit värt att lägga pengar på. Om jag skulle få för mig att köpa ett sånt kanske jag skulle leta bland fotosidans annonser. Det är i princip helt otroligt att något av de 11 objektiven skulle vara till salu precis när jag letar. Om jag inte hittar ett objektiv när jag letar så kommer jag antingen att lägga grillerna på hyllan och låta bli eller så köper jag ett nytt på Cyberphoto och då har du kanske tappat din marknad det året.

Jag tror att vi med ett litet märke skulle vara mer betjänta av en mailpool där man kan sända ett mail "jag har en grej till salu, intresserad? eller ett forum med hänvisning till uppdaterade annonser annars tror jag det är lätt att springa om varandra.

Detta kommer dock bara behöva gälla tills dess att fler inser att man i princip får en EOS 1d mIV map bildkvalitet, bps och robusthet för 25% av insatsen när man köper en K5.
 
"Detta kommer dock bara behöva gälla tills dess att fler inser att man i princip får en EOS 1d mIV map bildkvalitet, bps och robusthet för 25% av insatsen när man köper en K5."

:)
*Gilla*
 
Sedan är ju frågan varför det är så dyrt i Sverige när det kostar strax över 5000 nytt i Japan och runt 4500 beggat. Och då äre mint-condition.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.