Annons

Varför är dessa bilder oskarpa? Panasonic FZ1000

Produkter
(logga in för att koppla)

Ann-Cathrine

Aktiv medlem
Jag tog dessa bilder idag med min Panasonic FZ1000. Jag stod helt still och höll kameran så stilla jag kunde och rådjuret i bild rörde sig mycket lite. Inzoomningen var visserligen nära maxgränsen på 400 mm men jag undrar om det är så här dåliga bilder som man ska vänta sig med den här kameran? Jag testade att använda Topaz AI på en av bilderna men det blev så gott som ingen skillnad så det är heller inte en väg att gå.

Vad ser ut att ha hänt vid fototillfället? Någon inställning som är fel?
 

Bilagor

  • P1260754.JPG
    P1260754.JPG
    7.2 MB · Visningar: 22
  • P1260767.JPG
    P1260767.JPG
    7.2 MB · Visningar: 17
  • P1260780.JPG
    P1260780.JPG
    7 MB · Visningar: 16
  • P1260785.JPG
    P1260785.JPG
    7.2 MB · Visningar: 18
Jag laddade ner bilden och kollade EXIF-informationen. 1/125 slutartid är för lång för den brännvidden. En tumregel är dubbla slutartiden mot brännvidden. Så med 400mm skulle det bli 1/800, eller 1/1000 beroende på vad kameran kan.
 
Tack för tips. Jag använder p-läget och där ska ju kameran välja den bästa kombinationen av slutartid osv. Jag har inte gjort någon egen manuell inställning. P-läget sägs ju ändå vara ett bra alternativ men det går alltså inte att lita på. Jag antar att den längre slutartiden valdes för att det var skymning och därför lite sämre ljus.
Jag tycker det ser ut som rörelseoskärpa. För lång slutartid för att fota handhållet med 400mm.
 
Tack för svar. Då jag använder p-läget, skulle då inte kameran känna av detta du beskriver och inte välja en så lång slutartid? Ska man hela tiden behöva justera manuellt fastän man inte använder det manuella läget?

Jag laddade ner bilden och kollade EXIF-informationen. 1/125 slutartid är för lång för den brännvidden. En tumregel är dubbla slutartiden mot brännvidden. Så med 400mm skulle det bli 1/800, eller 1/1000 beroende på vad kameran kan.
 
Tack för svar. Då jag använder p-läget, skulle då inte kameran känna av detta du beskriver och inte välja en så lång slutartid? Ska man hela tiden behöva justera manuellt fastän man inte använder det manuella läget?
Kamerans uppgift i P-läget är att se till att fotot blir korrekt exponerat. Kameran har ingen uppfattning om huruvida du rör dig eller inte, vet inte att du håller den i handen, du hade lika gärna kunnat ha den på stativ.

Det du kan göra är att dra upp ISO’n när ljuset börjar bli dåligt. Jag vet inte om din kamera har auto-ISO, men det kan i så fall vara en inställning som är värd att kika lite på.
 
Tack. Och med kortare slutartid hade då bilden istället blivit så mörk att den blivit dålig av den anledningen?
Exakt! Du kan öka känsligheten på sensorn genom att dra upp ISO’n till slutartiden hamnar där du vill ha den. Nackdelen med det är att bilden blir brusigare, men det finns ganska bra brusreducerande mjukvara att efterbehandla bilderna med.
 
Tack för svar. Då jag använder p-läget, skulle då inte kameran känna av detta du beskriver och inte välja en så lång slutartid? Ska man hela tiden behöva justera manuellt fastän man inte använder det manuella läget?
Ja, P-läget behåller hela tiden "rätt" relation mellan tid och bländare
Men du själv får ratta in var på skalan du vill landa. När du rattar flyttar du på tid och bländare samtidigt.

Se sid 21-36 i denna manual
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.