ANNONS
Annons

VARFÖR kan jag inte ladda upp RAW?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Boop

Aktiv medlem
Jag erkänner..jag är helt tappad bakom en vagn... Kan nån hjälpa mig upp därifrån?!

Har fotat i RAW format. Har sedan installerat uppdateringen i photoshop CS, installerat programvaran för kameran, (20D). Så är allt väl..
När jag sedan skall ladda bilderna från kameran in i datorn via "guiden scanner och kamera" säger den att bilder saknas på minneskortet?! VARFÖR?! Vad gör jag för fel alt vad har jag missat att göra?!

Väntar på en kortläsare, är det det som behövs eller vad?

Finns det någon barmhärtig som kan försöka förklara för mig innan jag blir hårlös?! Även provat fota RAW-JPEG samtidigt, bara jpeg bilderna poppar upp..

Tack på förhand!
Mvh
Bettan

Använder du Canons programvara som följer med kameran? Jag tror att du måste ladda in bilderna genom den, annars ser du bara jpeg bilderna.

Hej Bettan,

Jag hade ungefär samma bekymmer så läs gärna tråden som jag startade då :)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=37049

Jag har i alla fall kört den medföljande programvaran EOS Wier Utilitys. Här dra man filerna på kameran till det bibliotektet man vill spara RAW-filerna i.

Sedan kan du öppna dem med det RAW-program du önskar.

Mvh
Bosse

Tack ska ni ha för era svar!
Jag försöker öppna VIEWER UTILITY med det går inte att ladda upp bilder från kameran till programmet...lika litet som det gör till guiden scanner och kamera... Ska kolla länken du hänvisade till Bo så får vi se om jag finner nån lösning!
Tack än en gång!
/
Bettan

Bettan, Vilket operativsystem kör du?

I Windows XP skall det fungera att koppla in kameran utan några speciella drivrutiner (i de flesta fall). Kör du 95, Millenium eller kanske windows 3.1? :)

I så fall behöver du installera drivrutinerna.

Hej Hans!
Jag kör Windows XP! Men den åker snart ut, datorn å hela köret! ;o))
/
Bettan

Ska väl kanske tillägga att det inte är några problem att ladda upp JPEG filer....

Hej,
Fick du inte med ett program som heter CameraWindow i paketet. Detta program fixar kopiering av bilder från CF till datorn. Du kan ställa in vart bilderna ska hamna i programmet ZoomBrowser EX. Testa om inte detta funkar.

Hej Elisabeth (fint namn!),

du kan bara ladda upp JPEG-filer direkt från kameran. Programvaran Twain klarar inte av RAW. Läs kapitel 5 i boken "programvaran EOS Digital" där det står mer om Twain-kommunikationen

Däremot kan du fota direkt från kameran med Capture och ta CR2-bilder, men det är en annan historia!

Hälsningar,

Elisabeth

Zoombrowser stödjer inte RAW formatet som 20D har, Zoombrowser kan inte användas ens för att föra över bilderna från kameran till datorn.

-------- Original Message --------
Subject: Canon Helpdesk #1796098
Date: Mon, 9 May 2005 09:29:02 UT
From: [email protected]

Tack för din förfrågan beträffande din Canon produkt.

EOS 20D:s RAW-filer kan inte hanteras av ZoomBrowser, och det finns ingen uppdatering (ännu) av ZoomBrowser som gör programmet CR2-kompatibelt. När det gäller CR2-filer behöver dessa laddas ner med programmet EOS Viewer Utility, som också finns på skivan Canon EOS Digital Solution Disc.

Jag använder en extern USB2 minneskortsläsare och har tidgare använt Zoombrowser (med Canon Powershot Pro 1) och det fungerat alldeles utmärkt, men till 20D så finns det ingen bra programvara från Canon för att automatisera ööverföringen av bilder från kort/kamera till datorn.

Senast ändrad:
Det verkar ju sannerligen struligt, helt klart! Jag väntar på min kortläsare och försöker hitta nån raketforskare som kan komma hit och visa mig! Själv ger jag upp!
Tack för era förklaringar, Vänliga själar! ;o)
/
Bettan

Vad händer när du öppnar EOS viewer utility. Hos mig dyker kameran upp längst upp till vänster. Klickar man sedan på den (20D-symbolen) öpnnas en mapp. Klicka igen på den mappen och ytterligare mappar öppnas. I dessa mappar finns sedan både jpg och raw-filer, och dessa kan sedan dras till lämplig mapp på datorn. Är det inte så för dig?

mvh Bent och definitvt inte raketforskare

Men hallå, är det inte bara att ställa om kameran till att köra "Mass storage" med vanlig hederlig drag and drop i stället för PTP (eller kan man inte det på en Canon? :))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar