Walle
Aktiv medlem
Ja, OM vi ställde krav på bättre sökare. Men gör vi? Vad jag kan se, så gör vi INTE DETTA ALLS!
För vad gör vi när det kommer ut en (enligt min uppfattning) helt magnifik sökare på en kamera?
Jo, i testernas sammanfattning för A900 står det vanligen: Högt brus vid höga ISO. Praktiskt taget aldrig ETT ENDA ORD om den fantastiska sökaren. Inte heller brukar det stå någonting om att A900 har den bästa färgåtergivningen av samtliga FF-kameror, samt en härlig tonkurva.. Det har vissa s.k. Fine Art-fotografer upptäckt långt senare på egen hand (här citerar jag bara vad dessa skriver - har ingen digital fullformatare själv). Och knappast någon utanför denna grupp verkar ha kläm på att Alpha-systemet är det enda där man kan få Zeiss-objektiv med full AF, autoexponering, autonedbländning, EXIF, antiskak (i kameran), både fasta och zoomobjektiv etc. Med tanke på vilket ståhej det blir så fort någon icke-Alpha-användare köper ett fast, manuell-fokus, manuell-exponering, manuell-nedbländning etc. Zeiss-objektiv så kan man ju föreställa sig vad som skulle hända ifall Canon, alternativt Nikon, kom ut med auto-Zeiss-gluggar till sitt system.
Det skulle säkert bli jättestora rubriker:
NIKON KROSSAR CANON OCH ALLA ANDRA!
Alternativt CANON KROSSAR ... ifall de nu skulle bli först med detta.
Hmm - ifall de skulle bli tvåa med detta, förstås...
Fast jag tror att få testare i detta fall skulle komma på tanken att nämna Sony ens... Det är ju fortfarande väldigt mycket så att det bara är CaNikon som räknas, ifall man vill ge sken av att vara en "seriös" fotograf.
Men, sådana rubriker kommer vi inte att kunna se i brådrasket. Kontraktet mellan Zeiss och Sony gick nyligen ut, men de kom ju överens om att förlänga det i ytterligare fem år.
Jo, visst sålde Sony A900 i mycket större antal än Sony själva hade förväntat. Men det blev ju ändå knappast någon kioskvältare, skulle jag tro (och trots att priserna på A859/A900 bara är 1/4 till en 1/6 av konkurrenternas 24,5 Mp FF-värstingar). För samtidigt såldes det ju pallvis med fullformatare från de andra båda tillverkarna. Visst, i och för sig så fanns där ju redan miljontals med proanvändare, medan Sony började på 0.
Men frågan kvarstår - vill vi ha suveräna optiska (eller elektroniska) sökare? Och i detta fall kan vi ju på intet sätt skylla på nybörjarna. Är rädd för att Sony kan komma att dra slutsatsen att det i fortsättningen inte är mödan värt/lönsamt att utveckla några nya kameror med dyra men superba sökare, så A859/A900 kommer i värsta fall att bli de sista. Vilket jag för min del skulle tycka vore mycket tragiskt. Även om de i så fall naturligtvis skulle få kultstatus´. Jag har ändå ingen... :-(
Som du säger Pupillen, visar vi inte tillverkarna att vi vill ha bra grejor genom att köpa dessa, så kommer de inte heller att fortsätta med att utveckla bättre grejer åt oss (som t.ex. bättre sökare och bättre färgåtergivning), oavsett hur mycket vi skulle gnälla och gråta över att det är detta vi vill ha.
Måste erkänna att jag inte har lusläst ditt inlägg, det var ganska långt. Försökte två gånger, men tappade tråden båda gångerna. Jag skyller dock absolut inte detta på dig, då jag faktiskt har druckit fyra öl ikväll. Hursomhelst, för att återgå till ämnet, så kan jag på intet sätt förstå parallellen mellan att kameran recenseras "dåligt" och att sökaren är magnifik. Det räcker inte, enligt min mening, med en magnifik sökare, för att göra en magnifik kamera. A900 är inte magnifik någonstans. Enligt min erfarenhet så ger till och med min gamla 5D trevligare bildfiler än A900, och i det läget så spelar det liksom ingen roll om sökaren är 10 gånger bättre på A900. Kraven ställs inte i jämförelse med andra kameror. Faktum kvarstår dock, att t.ex. 5D (nu pratar jag om den "gamla modellen" som jag själv använder) skulle ha kunnat haft en _betydligt_ bättre sökare. Nämnas bör att 5D's sökare är ljusår bättre än 10D (som är min andra kamera). Men varje gång jag använder min Hbl 500C från -76 (med gamla spegeln, vilket alla som använder hbl vet vad det innebär) så förstår jag vad en bra sökare är! (den är bara dålig med 150mm och längre). Att A900 har en bra sökare räcker alltså inte, om kameran anses vara sämre på andra plan (jag kan inte uttala mig om den kameran eftersom jag aldrig har hållt den i min hand.).
Jag ber högaktningsfullt om ursäkt ifall jag har missuppfattat ditt inlägg totalt, och det är på intet sätt meningen att ringakta ditt inlägg