Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var sparar ni videofilerna?

Produkter
(logga in för att koppla)

matknu

Aktiv medlem
Jag har precis lagt alla mina digitalbilder i datummappar och nu undrar jag hur ni gör med videofilerna? Ligger de tillsammans med stillbilder i sina datummappar eller lägger ni dem separat? Jag ska gå igenom alla videosnuttar och ge dem namn efter innehåll. Jag tänker använda LR4 för all sortering och metataggning.
Mats

Jag lägger mina videofiler i datummappar, ev med beskrivning på mappnivå av innehållet, på separat disk. Videofilmning sker inte lika ofta som foto för min del. Videoredigeringen sker i särskilt program för detta så LR är inte inblandat.

Mina videofiler ligger tillsammans med bilderna, alla events eller fototillfällen har en egen mapp med datum och kort beskrivning. Vill inte behöva leta på olika ställen.

Jag betraktar de oredigerade videofilerna som "RAW-filer" innan de redigerats och satts ihop till antingen en mpeg-fil, DVD- eller bluray-skiva. Så det viktiga är bara att hitta rätt mapp från redigeringsprogrammet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto