Mitt tips är det klassiska, KIS(S): Keep It Simple (Stupid):
1. En (eller flera) jobbdisk(ar), partitionerad med nåt vanligt "öppet" filsystem,
typ NTFS, V/FAT, EXT etc. Inga special filsystem, typ containers, krypterat etc.
Organisera bilderna i nåt enkelt mappsystem, tex namngivna av sekvensnummer eller datum, aldrig taggnamn (barn, djur, ...) eller liknade (det skall organiseras på annat sätt).
2. Två externa backup-diskar, med liknade filsystem. Dessa diskar skall aldrig
vara online eller spänningssatta, förutom då du tar dina backuper.
Om du sen skall backa till en eller till bägge diskarna samtidigt beror på hur du verifierar backupen.
Att bara backa/skriva över till bägge diskarna utan verifikation kan innebära att du förstör bägge backuperna.
Då diskarna är fulla, köp nya, beräkna att dom nya skall kunna räcka 3-4 år. Kasta/återanvänd inte dom gamla utan spara dom gärna för säkerhets skull.
Kom ihåg att en backup inte är en backup innan du verifierat den, vilket är den jobbiga delen.
Det är först då du återställt från en backup som du vet att den är en backup! Då vet du att du fått med dig alla nödvändiga filer som ev. Lightroom-databas(er), konfig-filer, add-ons etc. Detta måste göras då och då också.
Att backa till molntjänst är inget jag skulle göra eftersom jag tappar kontrollen som integritet, hur länge kan jag lita på tjänsten, ägandeskap. Men det är upp till dig själva att avgöra.
En fråga till er som nyttjar dessa tjänster, hur fungerar en total återställning? Hur lång tid tar det etc? Har ni gjort en återställning?
Slutligen en fundering kring backup vs arkivering. Backup är ju för att klara ett ev. "katastrof-läge" men har inget att göra med om mina barn, barnbarn skall kunna titta på bilderna, det är arkivering.
Och vilket format då? Förmodligen är det bra att fortfarande skriva ut bilder man verkligen är rädd om på ålderbeständigt papper, eller vad tror ni?
mvh
Håkan