Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var slänga kemikalierna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Azghoul

Aktiv medlem
Hej!

Jag är nybörjare på området filmframkallning och jag har en fråga som jag inte på egen hand än lyckats få svar på; Hur ska jag på ett miljömedvetet sätt göra mig av med förbrukad kemi?

Flaskan med Calbe R09 har en symbol med bl a en mycket ledsen om inte död fisk och det vill man ju gärna försöka undvika. Återförsäljarens blad som medföljde flaskan nämner inget om miljöpåverkan och hantering, ej heller hemsidan vad jag kan finna.

Stoppbadet är väl i princip ättika om jag förstått rätt, och ättika borde vara OK att hälla ut i slasken. Men hur mycket annat har följt med från film och framkallare?

Fixern har inga fiskzombies på flaskan men dock symbolen för "hälsoskadligt" och det är säkert inte uppskattat i reningsverkets bakterieflora så ingen nedspolning och mörkläggning är aktuell här heller.

Hur gör ni? Kan man blanda alla kemikalier i samma dunk och lämna in på sopstationen (?) eller vill de ha kemikalierna för sig och kanske till och med dokumenterade?

Jag kör mina flaskor med utbrända kemikalier till miljöstationen. Det finns minst ett forum som behandlar detta ämne redan.

Miljöstation - det var ordet jag hade glömt. Nu fick jag några bra träffar på sökningen, tack så mycket!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar