Annons

Var ska jag köpa D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

robilibob

Aktiv medlem
Jag har nu så här efter julafton råd med en D70. Jag har kollat runt ett tag men kan inte bestämma mig för varifrån jag ska köpa den. Jag är heller inte riktigt säker på vilket objektiv jag ska ha till.

http://www.scandinavianphoto.se/ så finns den med 3 olika paket. Eftersom jag vill ha så mycket vidvinkel som möjligt så utesluter jag ett av dem (som har 28-80). De två andra objektiven är

Sigma Af 18-50/3,5-5,6Dc 9 995,00 kr

och

Af-s 18-70/3,5-4,5G DX IF ED 11 595,00 kr

Dessa inkluderar D70:n givetvis.

Vad är det för skillnad på dessa objektiv? Jag förstår inte riktigt vad alla bokstäver betyder, kan någon vänlig själ förklara:)

Var köpte ni er D70? Var rekomenderar ni att jag köper min?

Jag vill helst köpa i Sverige, helst sprillans nytt och helst inte lägga ut över 10000kr.

Man hittar ju en del intressant på blocket men man vet ju inte vad som har hänt med de kamerorna, kan ju vara repor eller andra defekter på dem.

Också, vad tycker ni man ska köpa till? Givetvis måste jag köpa ett minneskort till den, blir väl ett relativt stort direkt. Några andra tillbehör eller dylikt som rekomenderas?

Skulle va schysst om ni kunde hjälpa mig lite här, skulle verkligen uppskattas:)

/Robin
 
Köp den i Sverige til att börja med så blir det lätt med ev reklamationer.

Af-s 18-70/3,5-4,5G DX IF ED (väl värd det lite högre priset eftersom den är ljusstarkare än Sigman, större zoomomfång)
minst Scandisk ultra II 512MB (helst 1GB)

Sedan behöver du en väska att ha kameran i (köp billigaste möjliga tilsl du et vilka objektiv och andra tillbehör du behöver få plats med), ett extra batteri (pirat för 150kr).

Sedan är du igång.

När du tagit några kort så kommer du att märka vad du har för behov av objektiv.
Ett 70-300 från Sigma räcker långt till ett lågt pris (ca 2100kr).
Vill du ha något riktigt skarpt och ljusstakt utan att runiera dig rekomenderar jag nikor 50mm/1.8 för 1400kr.
Sedan blir du nog sugen på en riktig blixt och då är det nikon som gäller (SB-600 eller SB-800 (2500kr resp 4000kr).

Kika hos Dustin, Scandinavianphoto, Cyberphoto.
Gå sedan till din lokala fotohandlare och pruta ner till samma summa som du hittar på nätet.
fungerar inte det så köp på nätet.
 
Senast ändrad:
robilibob skrev:
Sigma Af 18-50/3,5-5,6Dc 9 995,00 kr

och

Af-s 18-70/3,5-4,5G DX IF ED 11 595,00 kr

Dessa inkluderar D70:n givetvis.

Vad är det för skillnad på dessa objektiv? Jag förstår inte riktigt vad alla bokstäver betyder, kan någon vänlig själ förklara:)




18-50 anger bränndvidden (gånger 1.5 med din D70)
3.5-5.6 anger maximal bländaröppning. Ju lägre siffra desto ljusstarkare är det (större öppning för ljuset).

Sigman har alltså 3.5 vid 18mm och steglöst upp till 5.6 vid 50mm

Nikon har 3.5 vid 18mm och steglöst upp till 4.5 vid 70mm

Nikonobjektivet kan alltså släppa in mer ljus än sigman vilket gör att du behöver mindre ljus med den för att kunna ta kort med rimliga slutartider.
 
Har nu läst i diverse trådar här på Fotosidan att nikonobjektivet ska vara betydligt bättre än sigmaobjektivet. Funderar på om det är värt att lägga ut 1600kr extra och ta nikonobjektivet istället....:-/
 
Får ont i huvudet av sånt här:(

Var kan man hitta Nikon Digitalkamera system D70 med Af-s 18-70/3,5-4,5G DX IF ED till billigaste pris? Alla affärer erbjuder väl inte detta paket heller?

Det billigaste stället jag kan hitta är 11450kr på cyberphoto. Någon som vet nåt billigare ställe?

svårt att söka på pricerunner, där kan man väl bara söka på själva kamerahuset.
 
robilibob skrev:
Får ont i huvudet av sånt här:(


Oj - om du får ont i huvudet av detta så vänta bara tills du ska läsa instruktionsboken ;-)

För att kunna utnyttja den suveräna D70 måste man ju sätta sig in i ett och annat. Men lycka till med din nya kamera!
 
Re: Re: Var ska jag köpa D70?

Dajo skrev:
18-50 anger bränndvidden (gånger 1.5 med din D70)
3.5-5.6 anger maximal bländaröppning. Ju lägre siffra desto ljusstarkare är det (större öppning för ljuset).

Sigman har alltså 3.5 vid 18mm och steglöst upp till 5.6 vid 50mm

Nikon har 3.5 vid 18mm och steglöst upp till 4.5 vid 70mm

Nikonobjektivet kan alltså släppa in mer ljus än sigman vilket gör att du behöver mindre ljus med den för att kunna ta kort med rimliga slutartider.


Jag förstår inte heller riktigt vad alla bokstäver betyder, men siffrorna vet jag, och det var dem som förklarades...?
 
robilibob skrev:
Dustin säljer kameran med det objektivet samt ett minneskort på 512 mb för 9.396,00 kr exkl. moms

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071967

Någon som vet vad det blir inklusive moms?

"18-50 anger bränndvidden (gånger 1.5 med din D70)"

Hur kommer det sig att man ska ta gånger 1.5?

Eftersom Sverige har världens högsta skatter så har momsen lagts till smått sanslösa 25% av varans pris (I övriga EU är momsen ca 17%, I USA ca 5-10%).
Nåväl, tillbaka till matteboken 9396 * 1,25 = 11745 kronor.

Brännvidden måste ökas med 1,5 eftersom själva bildsensorn i D70 är mindre än en vanlig ruta film som man normalt använder när man beräknar brännvidden.

Slutligen, du vill INTE köpa sigmas 18-50. Nikons 18-70 är bevisat mycket prisvärt, för dom pengarna får du inte en bättre zoom! Gör inte misstaget att köpa Sigman.

//
 
Jag föredrar Nikons eget objektiv, 18-70 eftersom den dels är ljusstarkare, dels har mer lagomt omfång. Har använt både 18-70 och Sigmas 18-55 och ofta har jag velat ha något längre tele än 55.

Eftersom jag gillar att fota i befintligt ljus behöver objektiven vara ljusstarka och tyvärr är de flesta zoomar alldeles för ljussvaga.

Helst skulle jag vilja ha en 16 mm med 2,8, men till snågon sådan dyker upp i rimligt pris är 18-70 det bästa alternativet.

Och ta gärna 2 Mb. Det är roligare att fota i RAW-format och då dra megabiten iväg, och ska man vara ute ett par dagar utan att kunna tanka över till en dator behövs stort minneskort.

Lycka till med inköpet och användingen, det är väldigt roligt att fota med D70.

Anders
 
Slutligen, du vill INTE köpa sigmas 18-50. Nikons 18-70 är bevisat mycket prisvärt, för dom pengarna får du inte en bättre zoom! Gör inte misstaget att köpa Sigman.
Håll isär Sigmas 18-50/3.5-5.6 som är ljussvagt och deras bättre 18-50/2.8 som är ljusstarkare och troligen en portion bättre också.

Men visst, av det jag hört ska Nikons kit-glugg vara riktigt bra i sammanhanget.
 
woho! Hittade paketet NIKON D70 +18-70/3.5-4.5G IF-ED på hegethorns.se för 11.090,00 kr! Och det ligger i Nässjö, 2 mil från mig! :)
 
robilibob skrev:
Dustin säljer kameran med det objektivet samt ett minneskort på 512 mb för 9.396,00 kr exkl. moms

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071967

Någon som vet vad det blir inklusive moms?

"18-50 anger bränndvidden (gånger 1.5 med din D70)"

Hur kommer det sig att man ska ta gånger 1.5?

Dens svenska momsen är 20% av försäljningspriset, vilket innebär att det läggs på 25% av priset utan moms. Att det blir just 25% går att räkna ut matematiskt.

Enklast räknas det momsade priset ut genom att multiplicera priset exklusive moms med 1,25.

På Dustins nätplats finns även möjligheten att se priset inklusive moms.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.