Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
var ska jag fokusera?
- Trådstartare Björn Hasselrot
- Start datum
ErlandH
Aktiv medlem
Det beror på vilken brännvidd du har på objektivet. På den här webbsajten kan du hitta "hyperfokal-avståndet" -- dvs vilket fokusavstånd du ska ha för att få fokus hela vägen till horisonten.
Björn Hasselrot
Aktiv medlem
Det beror på vilken brännvidd du har på objektivet. På den här webbsajten kan du hitta "hyperfokal-avståndet" -- dvs vilket fokusavstånd du ska ha för att få fokus hela vägen till horisonten.
ojoj, var lite o bita i. om jag plåtar med detta? http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=249
men rent generellt, på cyklisterna eller bakom?
Björn Hasselrot
Aktiv medlem
ok... Men om man tänker sig en äng med tre rådjur på. Ett 10 meter bort, ett 15 meter bort o ett 20 meter bort. Vilket fokuserar jag på för att få alla tre skarpa. det längst fram det i mitten eller det längst bort? Förstår ni hur jag tänker?
Senast ändrad:
sven.m.
Medlem
ok... Men om man tänker sig en äng med tre rådjur på. Ett 10 meter bort, ett 15 meter bort o ett 20 meter bort. Vilket fokuserar jag på för att få alla tre skarpa. det längst fram det i mitten eller det längst bort? Förstår ni hur jag tänker?
Skärpedjupet vid nerbländning ökar 1/3 mot dig och 2/3 bak motivet,därför skulle du fokusera på 13 meter.
ErlandH
Aktiv medlem
Rent generell -- som andra redan påpekat -- bakom. Men tabellen som jag länkade till är inte så komplicerad som den kanske verkar. Ställ in t ex brännvidden 70 mm (Focal length) och bländare (Selected f-stop) 16, så ser du att "hyperfocal distance" är 16,2 meter. Om fokus är inställt på det avståndet har du alltså skärpa till oändligheten -- från ungefär 8 m.ojoj, var lite o bita i. om jag plåtar med detta? http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=249
men rent generellt, på cyklisterna eller bakom?
Om man tar exemplet med de tre rådjuren: 70 mm, f/8 och fokus på 13 m ger dig ett skärpedjup från 9,28 m till 21,7 m.
Eftersom jag tagit bilden så kan jag svara. Det är fokus på cyklisterna (eftersom de är huvudmotivet) men eftersom vidvinkel så blir skärpedjupet långt ändå. Jag står på en klippa som är ca 3-4 m hög bredvid vägen.
Det är en D2x med 14 mm 2.8. Bilden är tagen med bländare 5, på en 1/125 och ISO100. Jag har använt ett avtonat gråfilter för att lyfta fram himlen.
http://www.elmfeldt.se/viewpic.htm?ID=238&set=pfset
Det är en D2x med 14 mm 2.8. Bilden är tagen med bländare 5, på en 1/125 och ISO100. Jag har använt ett avtonat gråfilter för att lyfta fram himlen.
Björn Hasselrot
Aktiv medlem
Eftersom jag tagit bilden så kan jag svara. Det är fokus på cyklisterna (eftersom de är huvudmotivet) men eftersom vidvinkel så blir skärpedjupet långt ändå. Jag står på en klippa som är ca 3-4 m hög bredvid vägen.
Hehe...Hrmm... Vill bara påpeka att jag fick fram bilden när jag googlade o hade ingen aning om att den var tagen av nån här. Hoppas det var ok att jag lånade den som ett bra exempel. Fin bild för övrigt
perstromgren
Aktiv medlem
Bör man inte tänka på skärpeplanets lutning också? Bilden på cyklisterna är tagen uppifrån, så ökat skärpedjup "slår ner" i marken och inte mot horisonten. ...eller tänker jag fel?
Nej, det gör du inte, men effekten är troligen försumbar. Den gamle Pythagoras hjälper dig att räkna på effekten.
Per.
Segeson
Aktiv medlem
Hoppsan...
Du har alltså "lånat" en bild från chefen.
Lite att tänka på.
Att publicera någon annans bild i sin egna kommentar kan verka som att det är din egna bild, länka till är OK, spara ner och publicera, BIG nono.
Har du otur kommer det en räkning från ägaren till bilden.
Du har alltså "lånat" en bild från chefen.
Lite att tänka på.
Att publicera någon annans bild i sin egna kommentar kan verka som att det är din egna bild, länka till är OK, spara ner och publicera, BIG nono.
Har du otur kommer det en räkning från ägaren till bilden.
wfrank
Aktiv medlem
Rent generell -- som andra redan påpekat -- bakom. Men tabellen som jag länkade till är inte så komplicerad som den kanske verkar. Ställ in t ex brännvidden 70 mm (Focal length) och bländare (Selected f-stop) 16, så ser du att "hyperfocal distance" är 16,2 meter. Om fokus är inställt på det avståndet har du alltså skärpa till oändligheten -- från ungefär 8 m.
Om man tar exemplet med de tre rådjuren: 70 mm, f/8 och fokus på 13 m ger dig ett skärpedjup från 9,28 m till 21,7 m.
Sen kan man iofs lägga till att skärpa är inget absolut begrepp.
Ska bilden användas som frimärke så är det andra förutsättningar än om man ska göra en reklamvägg på en hussida. Räkneövningar som ovan/tabeller baseras på ett normalfall som ungefär definieras som "att en utskrift 20x25cm som betraktas på 25cm's håll kommer upplevas som skarp".
Det har helt enkelt med ögat att göra. Ett friskt öga anses kunna urskilja 5 linjer per mm på 25 cm håll. Så bli inte besviken om en bild som enligt en tabell ska bli skarp upplevs som suddig i 100% crop på skärmen, speciellt inte om du har många megapixlar. Men trycker du ut den i 10x15 så blir det mycket skarpt och fint ändå alltså
Björn Hasselrot
Aktiv medlem
Sen kan man iofs lägga till att skärpa är inget absolut begrepp.
Ska bilden användas som frimärke så är det andra förutsättningar än om man ska göra en reklamvägg på en hussida. Räkneövningar som ovan/tabeller baseras på ett normalfall som ungefär definieras som "att en utskrift 20x25cm som betraktas på 25cm's håll kommer upplevas som skarp".
Det har helt enkelt med ögat att göra. Ett friskt öga anses kunna urskilja 5 linjer per mm på 25 cm håll. Så bli inte besviken om en bild som enligt en tabell ska bli skarp upplevs som suddig i 100% crop på skärmen, speciellt inte om du har många megapixlar. Men trycker du ut den i 10x15 så blir det mycket skarpt och fint ändå alltså
OK. Men om man inte lyckas lära sig tabellen utantill (har såna problem med siffror att jag inte kan komma ihåg när mamma fyller år) hur gör man då. Liten bländare o fokusera på det längst fram, i mitten, längst bak eller på skogen bakom det längst bak?
wfrank
Aktiv medlem
OK. Men om man inte lyckas lära sig tabellen utantill (har såna problem med siffror att jag inte kan komma ihåg när mamma fyller år) hur gör man då. Liten bländare o fokusera på det längst fram, i mitten, längst bak eller på skogen bakom det längst bak?
Om du vill ha det som du beskrev i ditt första inlägg så skulle jag försöka minnas några siffror från hyperfokalavståndstabellen eftersom du vet vilket objektiv du ska använda. Men sen är jag inte säker på att det ger "bäst" resultat, jag skulle nog hellre göra som någon annan sagt här, fokusera på cyklisterna. Med en så liten bländare som möjligt, skruva upp ISO ngt så att tiden blir tillräckligt kort.