Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var kalibrera Nikon D600 med Sigma- och Tamronoptik

Produkter
(logga in för att koppla)

sam78

Medlem
Skulle vilja ha lite hjälp med att hitta en lämplig verkstad för att kalibrera min D600 med tillhörande objektiv från Tamron och Sigma. Nikon ville inte befatta sig med optiken från Tamron och Sigma. Kanske inte helt oväntat, men mitt problem kvarstår - vem gör detta?
 
För några år sedan gjorde Sigmas generalagent och serviceverkstad, Tura Scandinavia, det i varje fall. Vet inte om det fortfarande är så.
 
Man kan köpa sig en sådan här http://www.scandinavianphoto.se/pro...kalibrering-spyderlenscal-f246r-systemkameror och göra det själv. Jag antar att det finns justering på en D600 men är inte säker. På en D800 heter det AF-finjusterng och ligger under Inställningsmenyn. Vill du ändå lämna in det tror jag det är generalagenten för respektive märke som gäller. /Frode

Detta är väl inte så lyckosamt med zoomobjektiv har jag förstått. AF-justeringen gäller väl bara vid en given brännvidd, eller?
 
Det blir litet pilligare. Jag har gjort det med en 70-200 enligt följande. Vid 70mm, vid 135 och vid 200mm och det visade sig vara ungefär samma fel vid alla brännvidder. På min ena kamera har jag inte behövt göra någon justering alls medan jag har fått justera nästan alla objektiv på den andra. Men visst blir det enklare att göra på fasta brännvidder och dt är nästan bara det jag har. /Frode
 
Detta är väl inte så lyckosamt med zoomobjektiv har jag förstått. AF-justeringen gäller väl bara vid en given brännvidd, eller?

Ja, i princip. I riktigt jäkliga fall kan det hända att man ställer in vid full öppning (vilket ju är det normala förfarandet) och sedan råkar ut för skärpeplansförflyttning (ej att förväxla med skärpedjup) vid nedbländning.

Ska man vara riktigt petig så gäller AF-microjustering EN given brännvidd vid ETT givet avstånd.

Nu vet jag inte vilken glugg du har, men har du tur så är den relativt linjär och då är avvikelsen jämn över hela brännviddsområdet.

När jag körde Canon lämnade jag in min 24-70/2.8 L usm till Intervision och fick infon att den kalibreras vid 8 punkter. Så jag håller tummarna för att din glugg är linjär. Min var sådan att den blev skarp i området 24-40 och oskarp vid 41-70. Det var bara att välja vilken man ville ha skarp resp oskarp vid microjustering.

Detta var när mikrojusteringen var i sin barndom för 7 år sedan. På dagens Nikon är det lite bättre för det mesta, men man kan ha otur just med zoomar.

Men har du tur så funkar det som frwe beskriver.

Jag har ett par ganska högklassiga Sigmagluggar till min D800 och de har varit rätt kalibrerade från början.

Tyvärr gäller det att att resp tillverkare tar hand om kamera resp objektiv om man skulle få riktiga problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.