Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

var köper ni plastfickor för dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

pul

Aktiv medlem
Ni som använder plastfickor för diabilder (135mm)
var köper ni era fickor? Såg att scandinavian foto hade för 125kr 25st men då tar de ju å andra sidan hutlösa 95spänn för att skicka hem dem...

Vet ni nån affär runt södertälje-nyköpingstrakten som för sådana fickor? De rymmer alltså 20st diabilder monterade och klara och man kan förvara dem i en pärm.
 
Hej!

Jag köper min fickor från Trema. Bra kvalité och håller till i Sumpan så dit kanske du kan åka.

Annars skickar de också...

/Svante
 
Vilken sort köper du där då? tycker att de hade en svår hemsida att fatta...Vilket artikelnummer är det på plastfickor för "vanliga" dia?
 
Hej!

Jag kör hängmappssystem och då är det TS24 HR för monterade dia (135mm) och TS26 HR eller TS135HP för omonterade. Vill du ha hängmappar profilskena eller metallskena.

För pärmförvaring verkar det vara TS30H för monterade och TS35 fr omonterade.

Sen finns det flera varianter till varje. Det bästa är nog att ringa till dom och förklara vad du vill ha eller be dom skicka en katalog för den är överskådlig.

/Svante
 
Jag fortsätter här då.
Är det nåt speciellt material i dessa negativmappar?
Som fattig student så vill man såklart ha det så billigt som möjligt. Jag funderade på vanliga fickar för A4, som man klipper på bredden, och sen tejpar ihop med maskeringstejp eller nåt annat lämpligt.
Skulle det kunna funka? Eller skulle negativen ta mycket stryk?
 
Jag övergav tanken på att köpa via nätet, hittade på min lokala fotoaffär istället. Där hade de 10st plastfickor (á 20 diabilder) för 29kr...och då är det ju ingen frakt och sånt på det.

Köpte 20st när jag ändå var igång, de går att ha i pärm.

Om nån undrar var jag köpte så var det Kringlans Fotomarknad i södertälje.
 
GuruX skrev:
Jag fortsätter här då.
Är det nåt speciellt material i dessa negativmappar?
Som fattig student så vill man såklart ha det så billigt som möjligt. Jag funderade på vanliga fickar för A4, som man klipper på bredden, och sen tejpar ihop med maskeringstejp eller nåt annat lämpligt.
Skulle det kunna funka? Eller skulle negativen ta mycket stryk?

Jag vet inte, men det verkar som en dålig idé att använda fickor tillverkade av plast med mjukgörare. Läs gärna den info som finns på www.tremasystem.se längst ner under "produkter".

/AnnaKarin
 
nja inte en tjuga, 55 tar de...öh, ja jag köper på postförskott.

Men som sagt, hittar man dem på en affär så är de MYCKET billigare...
 
Det fanns en snubbe för något år sedan som sålde plastfickor för både neg och dia, har för mig att det var ethylenplast som fickorna var gjorda av. Fick ge 350:- spänn för 100 fickor.
Han hade även fickor för neg
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.