Annons

var köper jag begagnad mellanformatare?

Produkter
(logga in för att koppla)
har suttit i flera timmar nu och läst igenom allt jag kunde hitta här på fotosidan om mellanformat. är sugen på att köpa något begagnat för högst 2000 spänn. det verkar efter vad jag förstår inte så svårt att få tag på nått vettigt i den prisklassen. men vart vänder jag mig? är det bara internetauktioner och likande som gäller? har aldrig köpt nåt på den vägen och känner mig lite rädd att bli lurad. är priserna på internet mkt billigare än om jag går till en butik som säljer begagnat?
tacksam för alla tips jag kan få!
 
Kolla på fotosidans annonsmarknad "Köp och Sälj". Här finns för närvarande 110 säljannonser i kategorin mellanformat. Fast om priset passar vet jag ej?
 
lpfoto i sthlm har oftast ett antal rolleicord och andra MF-kameror under 2000 liggandes. www.lpfoto.se eller besök affären på rådmansgatan 39. fast de är nog lite dyrare än om du köper av privatperson. ett tips är en kamera jag ångrar att inte ha köpt: minolta autocord, samma kameratyp som rolleiflex/rolleicord, de skulle ha 450:- för den men om de har nån nu vet jag ju inte. lycka till!
 
tack för tipsen. jag har nu hittat en rolleicord 1a på tradera med utropspris 300 kr. verkar väldigt billigt? är det en ok kamera?
 
Här är några bra sidor för att lära sig mer om olika Rolleimodeller:

http://johnsrolleionlypage.homestead.com/Rolleimainpage.html

http://www.foto.no/rolleiflex/

Men innan du köper något, vänta på J. Patric Dahléns råd, de kommer säkert, och han verkar ha stenkoll på allt om Rolleis tvåögda!

Min gissning är dock; Rolleicord 1a är en mycket gammal kamera, räkna med att t.ex. slutartiderna inte fungerar korrekt, vilket kostar 1000-1500 att fixa. Linserna är eventuellt inte behandlade på ett sätt som lämpar sig för färgfilm(?).

Det kan mycket väl vara så att det är billigare att köpa en kamera hos en handlare som garanterar att den fungerar!

/Micha
 
malin trotzig skrev:
tack för tipsen. jag har nu hittat en rolleicord 1a på tradera med utropspris 300 kr. verkar väldigt billigt? är det en ok kamera?

Enligt serienumret så är den gjord före kriget. Jag har en av samma modell i mycket gott skick. Men jag avråder från denna modell eftersom sökaren är mycket mörk. Sökaroptiken har f:4 som öppning, och spegeln är antagligen inte i så bra skick längre (bl.a. så är försilvringen täckt av ett lacklager som gulnat, vilket gör spegeln mörkare). Tagningsoptiken är en trelinsig Triotar, som inte alls är dålig, men den är inte antireflexbehandlad och ser inte snygg ut på den kameran. Dessutom saknar denna kamera blixtkontakt.

De Rolleicordmodeller jag rekommenderar är från Rolleicord III och framåt, till Vb, med fyrlinsig antireflexbehandlad Xenaroptik.

LP-Foto har en Rolleiflex "MX-EVS" typ 2 hemma i mycket fint skick och helgenomgången, för 3400kr. Lite dyrare än du tänkt dig, men en kolossalt bra kamera. Extremt gedigen och otroligt skarp optik.

Den ser ut som den här:
http://johnsrolleionlypage.homestead.com/files/Rolleiflex_MX-EVS_with_words.jpg
 
Jag kanske glider av ämnet lite men vill gärna passa på att fråga. Finns det fler sätt att mäta ljus med rollei kameror än den traditionella ljusmätaren? Jag tänker typ som hasselblads kamerasökare med inbygd ljusmätare.

MVH
RE
 
Den traditionella ljusmätaren på en Rolleiflex är en tabell på sidan av sökaren med olika väderlekar och passande bländare.
 
Jag råkar ha en mycket fin Rolleiflex till salu.Modellen heter 3,5 E,har fungerande Ljusmätare.Det sitter en Planar 75/3,5 på den,en otrolig skarp glugg.Pris ,inkl. beredskapsväska är 3000kr.
Hör av dig om det kan va nåt-annars dyker den upp på Tradera nästa vecka
 
Det finns en hel del intressanta gamla mellanformatskameror på marknaden.. Zeiss Ikoflex kanske kan vara ett alternativ? Det finns en hel del bälgkameror, dock är det ofta problem med dom..
Sök på TLR eller 6x6 på ebay i kategorin "cameras and photo" så kommer du hitta hur mycket som helst!

Tänk bara på att kolla upp kamera och sälja mycket noga innan köp, jag har blivit lurad sååååå många gånger av lögnare! Därför handlade jag senast ett beg objektiv ifrån www.adorama.com istället, garantier och tydliga värderingar ang. skicket på grejerna.

Förr handlade jag snålt, nuförtiden betalar jag gärna överpris bara jag kan lita på att grejerna fungerar som de ska.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.