Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köpa S/V filmrullar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Var köper ni analoga fotografer era rullar? Har tittat runt på webben och bara hittat ett fåtal fotoaffärer som säljer och vissa endast ett märke. Bor själv i Sthlms trakten men man kan ju beställa via post. Gärna tips på bra priser oxå?
Hälsar Monica

Själv brukar jag gå till Gert på Svenska Kort på Hornsgatan, mellan Mariatorget och Zinkensdamm. Han har också mycket att berätta om film och framkallning.

Ja, jo. Någon gång kan vi debattera äkta och simulerat, men att göra det här vore att stjäla tråden från frågeställaren, som var ute efter tips var man kan köpa svartvit film.

(Min grundinställning är nog att film och digitalt är två väldigt olika medium, och att det är mest intressant att jobba inom vardera mediets styrkor, inte att försöka simulera att man använder det andra.)

Nu dricker jag sällan ngn av dem men är det verkligen en skillnad när blir otörstig av båda?

Ser du en skillnad när bilderna hänger bredvid varandra på väggen?

Kan jag ej svara för jag har inte testat applikationen än. Men rätt många digitala SV digital bilder känns mycket sterila när jag tittar på dom på fotosidan och det gäller även färg. Själv kör jag mest dia på färg och scannar dom på en Nikon ED5000 och det är färgkänslan och kornet som jag gillar när jag scannar Velvia eller Provia. Det är något där som jag saknar när jag kör digitalt.

Själv ser jag tydligt skillnad på vilken film jag har använt när jag själv har kört och tittar på det scannade resultatet utan att komma ihåg vilken film jag har kört. Fast jag har mest kört Tri-X och T-max400 (Framkallat i D76 enligt Kodaks rekommendationer) och efke 25 (framkallat i Tetenal Neofin Blue).

Men nu är vi ifrån ursprungliga frågeställningen vart man kan köpa S/V filmrullar. Själv köper jag det mesta på Cyber foto och på Fotokompaniet.

ANNONS