Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köpa S/V filmrullar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får ut max 20 rullar på 30m (100 fot) 35mm-film. Och handla en enda sån 30-metare från USA är rätt meningslöst. Det ska var volymer om det ska löna sig. Jag har handlat minst 175st 36-rullar (motsvarar 8-9st 30metare), eller 100st 36-rullar + ca 500 fotopapper, i samma sändning.

Du har rätt Nils om antal rullar.Den totala längden för 36 rutor är 136 cm,jag glömnde alltså "slutändan/-or" på varje film - sorry! Då blir det ännu mindre skillnad mellan USA och Sverige per rulle i mitt exempel.Det var inte frågan om det var meningslöst eller ej.Varför kan man inte jämnföra?
Det du sedan skriver om att köpa i stora mängder är ju bra.Men du har ju tull och moms som är lika för varje vara oberoende antal.Vad du möjligen (?) kan sänka priset med är ju frakten.Sedan är väl det frågan om alla har möjlighet att som i ditt exempel här på en gång köpa denna mängd.En annan reflektion är ju -"förbrukar" man det under vettig tid?.Ja, vet att du kommer att skriva," förvara i kyl och/eller frys.!" Men nu är det så i mitt fall att jag inte bara köper en typ av film eller papper.Jag köper s/v film,färg/dia och papper s/v ,färg och dia samt i olika storlekar.Till detta kemi.Så skulle man utgå från din princip med "storpack" från utlandet så hamnar jag i alla fall på åtskilliga tiotusentals kronor på en gång. Och sedan måste jag nog också köpa nya kylar/fyrsar! Jag vet inte om jag missförståt det där med "sist datum" från tillverkarna? Vad gäller "livslängden".
Jo,till sist om man kan "hosta" upp 3450:75 på en gång så får man 9 st 30-metare Arista Premium B&W 400 ISO 35mm x 100 ft. roll. Detta gör ju att man kan komma ned till 20:-/per rulle.

En annan reflektion är ju -"förbrukar" man det under vettig tid?.Ja, vet att du kommer att skriva," förvara i kyl och/eller frys.!" Men nu är det så i mitt fall att jag inte bara köper en typ av film eller papper.Jag köper s/v film,färg/dia och papper s/v ,färg och dia samt i olika storlekar.Till detta kemi.Så skulle man utgå från din princip med "storpack" från utlandet så hamnar jag i alla fall på åtskilliga tiotusentals kronor på en gång. Och sedan måste jag nog också köpa nya kylar/fyrsar!

I många delar av Sverige så finns det gott om frysfack innan älg jakten :)

I många delar av Sverige så finns det gott om frysfack innan älg jakten :)

Hej!
Det var roligt.Nu skrivet du till fel person om detta.Jag bor i Värmland och vi har älg i vår "matfrys".Så min fråga är vad gör man av papperna m.m efter älgjakten ?Jag tycker vi släpper denna vinkling på grund frågan.Självklart är det MYCKET trevligt att betala så lite som möjligt för det man handlar och då inte minst fotogrejer för oss "fotofolk".
Lite utanför ämnet: enligt hörsägen så är det tydligen så här:
-en västgöte frågar :"hur mycket kostar det"
-en småläning frågar: "kostar det något"
/d-j vad jag kommer att få svar på detta/
Jo, just nu så har vi "bara" en älg (ko) i "matfrysen" och den är nästan två år gammal.Man kan inte äta älg varje dag, det blir för trist.
För dom som möjligen inte är insatta i frågan så ligger inte hela älgkon i frysen utan det är:
1) död,
2) hud är borta
3) den är styckad i olika delar.

Jag tror att Ingvar Kamprad och jag tänker likadant? Det är bl.a volymer som gör saker billigare. Och 100 filmer på ett år är ju heller ingen stor förbrukning för en analog fotograf. Så 175 filmer kan man lätt köra upp även utan frysförvaring innan datumet går ut.

Eller är tvärtom.

Vet du hur länge smålänningen klarar sig på en klippa i havet?

Vet du skillnaden mellan att släppa en tjörnbo på en liten öde ö i havet och en smålänning. Smålänningen överlever och Tjörnbon blir rik....

Fast själv har jag lite svårt att förbruka 3-4 rullar i veckan i snitt....

Jag fotar säkert upp kring 100 småbildsrullar på ett år. Enbart på semestern är det t.ex inte ovanligt att kring 30-40 rullar exponeras. Vissa perioder går mycket film, vissa ingen alls. Det går i vågor, men i genomsnitt blir det kring ett par filmer i veckan. Tycker personligen inte att det är speciellt mycket.

Vet du skillnaden mellan att släppa en tjörnbo på en liten öde ö i havet och en smålänning. Smålänningen överlever och Tjörnbon blir rik....

Fast själv har jag lite svårt att förbruka 3-4 rullar i veckan i snitt....

Men, att tjörnbon blir rik kan väl bara ha en enda orsak! Han köper billigt allt det som småläningen inte kunde "konsumera" innan sista "förbrukningsdagen", eller ?

hej Erik!
Du milde ,vad världen kan vara grym.Nej, låt oss fotografer stå upp och förhindra detta brutala sätt mot medmänniskor.
Något annat, hur gör vi för att priserna på fotomaterial-analog dito, blir mindre ?

Svartvitt gelatinsilverpapper är faktiskt gensomsnittligt billigare än utskriftspapper i motsvarande kvalitét. Film är dyrt i Sverige, varför vet jag inte? Förmodligen måste vi köpa mera för att priserna ska bli lägre. Att en del utländska handlare kan hålla lägre priser beror säkert på att de har större försäljning/kundkrets och därmed kan köpa in större kvantitéter från tillverkarna. Sverige är en ganska liten marknad för analogt foto.

Odenplans foto, en liten uppdatering eftersom jag var inne där idag.

Nu tar de 39:- rullen för Tri-X vilket är lite högre än vad som nämnts tidigare i tråden, men ändå ett helt OK pris.

Svartvitt gelatinsilverpapper är faktiskt gensomsnittligt billigare än utskriftspapper i motsvarande kvalitét. Film är dyrt i Sverige, varför vet jag inte? Förmodligen måste vi köpa mera för att priserna ska bli lägre. Att en del utländska handlare kan hålla lägre priser beror säkert på att de har större försäljning/kundkrets och därmed kan köpa in större kvantitéter från tillverkarna. Sverige är en ganska liten marknad för analogt foto.

Hej!
Jag håller med dig på alla punkter.Har precis som du varit med ett antal år och därmed följt prisutvecklingen på den analoga sidan.Dom kontakter som jag har säger att tex digitaliseringen gick fortare i Sverige än det faktiskt gjorde i USA.Här blev det mer eller mindre "över en natt" svårt att sälja analogt,från kameror till allt inom mörkrum.Men det där vet ju redan.Och det är ju klart att handlare utomlands har ett större kundunderlag, men också fortfarande ett stort antal analoga fotografer.Sedan är det så att tex proffskemi hör i landet (till fotolabb) inte går via ett visst företag i ditt landskap utan helt andra vägar.Detta gör att en del kemi som skulle vara fördelatigt att köpa kommer man inte åt utan att var företag.
Nå,väl visst kan man tycka att det är bra att köpa billigare.Men jag vill också ha "omsättning" på kemi,papper och film.Samtidigt som det kan vara mycket pengar att "binda" vid ett köp.
Nu hoppas jag inte alla digitalfotografer börjar med analogt vs digitalt. Det är inte det denna tråden handlar om.Det finns det en annan verkligen trist tråd som har tagit upp.
För mig som fotograf finns det bara en sak, jag vill "skapa" bilder och hur och med vad jag gör det är ointressant.Så snälla digital folket börja inte slå mig i "huvudet" -för jag kommer inte att svara ändå.

Var köper ni analoga fotografer era rullar? Har tittat runt på webben och bara hittat ett fåtal fotoaffärer som säljer och vissa endast ett märke. Bor själv i Sthlms trakten men man kan ju beställa via post. Gärna tips på bra priser oxå?
Hälsar Monica

Jag brukar köpa mina S/V rullar på YFO eller Scandinavian och lämna dem till Crimson för framkallning. Sist jag lämnade in för framkallning kostade det 55 Kr/rullen, om jag mins rätt.

Jag brukar köpa mina S/V rullar på YFO eller Scandinavian och lämna dem till Crimson för framkallning. Sist jag lämnade in för framkallning kostade det 55 Kr/rullen, om jag mins rätt.

Köpte igår 1 gallon (3,78 liter) D76 för 95kr på Scandinavian Photo. Klart billigare att framkalla själv.

ANNONS