millhouse
Aktiv medlem
Du får ut max 20 rullar på 30m (100 fot) 35mm-film. Och handla en enda sån 30-metare från USA är rätt meningslöst. Det ska var volymer om det ska löna sig. Jag har handlat minst 175st 36-rullar (motsvarar 8-9st 30metare), eller 100st 36-rullar + ca 500 fotopapper, i samma sändning.
Du har rätt Nils om antal rullar.Den totala längden för 36 rutor är 136 cm,jag glömnde alltså "slutändan/-or" på varje film - sorry! Då blir det ännu mindre skillnad mellan USA och Sverige per rulle i mitt exempel.Det var inte frågan om det var meningslöst eller ej.Varför kan man inte jämnföra?
Det du sedan skriver om att köpa i stora mängder är ju bra.Men du har ju tull och moms som är lika för varje vara oberoende antal.Vad du möjligen (?) kan sänka priset med är ju frakten.Sedan är väl det frågan om alla har möjlighet att som i ditt exempel här på en gång köpa denna mängd.En annan reflektion är ju -"förbrukar" man det under vettig tid?.Ja, vet att du kommer att skriva," förvara i kyl och/eller frys.!" Men nu är det så i mitt fall att jag inte bara köper en typ av film eller papper.Jag köper s/v film,färg/dia och papper s/v ,färg och dia samt i olika storlekar.Till detta kemi.Så skulle man utgå från din princip med "storpack" från utlandet så hamnar jag i alla fall på åtskilliga tiotusentals kronor på en gång. Och sedan måste jag nog också köpa nya kylar/fyrsar! Jag vet inte om jag missförståt det där med "sist datum" från tillverkarna? Vad gäller "livslängden".
Jo,till sist om man kan "hosta" upp 3450:75 på en gång så får man 9 st 30-metare Arista Premium B&W 400 ISO 35mm x 100 ft. roll. Detta gör ju att man kan komma ned till 20:-/per rulle.