På slutet av den
här tråden berättar jag om när jag monterade en mattskiva i min Canon 300D.
Jag köpte en 400D i höstas och nu har jag samlat tillräckligt med mod för att flytta skivan från 300D'n. I princip var det enkelt, skivorna sitter på precis samma sätt. Men, i 400D är skivan en aning mindre, och har den matta ytan lite längre upp i spegelhuset, skivan har en liten nersänkt kant på alla sidor.
Jag tyckte det var enklast att slipa ner skivan till rätt storlek med bandslip (!). Jag satte papperstejp på båda sidor av skivan och märkte ut hur mycket som skulle kapas, och såg noga till att få snittbilden i mitten, det är viktigt! Sen la jag bandslipen upp och ner och slipade ner skivan mot bandet.
Men som nämnt är inte skivan i 400D plan, vilket gör att manuell fokus hamnar tokfel, mattytan behöver komma högre upp. Jag slipade till den kant som behövs med ett slipstift i borrmaskinen. Enklast tyckte jag var att sätta fast borrmaskinen med en tving och sen hålla skivan mot stiftet. Det är lite trickigt för som Martin Hertsius sagt är det noga att skivan hamnar rätt. Jag tror det blev tre omgångar i slipen, men nu är snittbilden så rak som jag kan se när autofokusen är nöjd.
Jag har inte provat att kapa med rakblad men jag har en känsla av att skivan är för hård för det.
Av erfarenhet kan jag numera säga att det är helt klart inte ett omöjligt projekt. Och skulle det misslyckas är det ju bara att sätta tillbaka orginalskivan.