Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var köpa mattskiva med prisma billigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Herr M

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar på att byta mattskiva i min Pentax K100D Super mot en mattskiva med prisma. Har kollat på ebay och andra ställen. Men nu tänkte jag att man kanske först ska prova att slipa till en större mattskiva till rätt storlek själv.

Har ni några tips om var jag kan köpa mattskiva med prisma billigt (typ 100kr eller billigare)?
 
Herr M skrev:
Har ni några tips om var jag kan köpa mattskiva med prisma billigt (typ 100kr eller billigare)?
Inte riktigt, men väldigt billigt: http://www.virtualvillage.com/Items...age Focus Screen for Pentax K10D Easy-install

Jag har en sån i min D200 och det funkar finfint. Observera att det inte finns några som helst instruktioner för hur man installerar, så du bör ha rätt bra koll själv.

Tillägg: Ajfan, du har ju en K100D ser jag nu! Den har väl mindre sökare än D10D, så jag tror inte du ska lita på vad som står i texten, nämligen att mattskivan passar båda. Rubriken är ju för K10D.
 
Senast ändrad:
Jag hittade en billig mattskiva i sverige :) Ska slipa till den till rätt storlek. Sen får jag nog lägga distanser mellan också så att den får rätt läge.
 
Herr M skrev:
Jag hittade en billig mattskiva i sverige :) Ska slipa till den till rätt storlek. Sen får jag nog lägga distanser mellan också så att den får rätt läge.
Hur ska du slipa den? Du kan inte gärna hålla i den med händerna utan att mattheten förstörs. Jag utgår från att den är av glas?
Distanser behövs inte om din nuvarande mattskiva ger korrekt fokus. Behöver du distanser så kommer du att få köpa dem, för det är alltså hundradels millimetrar vi snackar för att justera fokus inom rimliga felgränser.
 
Den är gjord av plast. Det kanske går att kapa med vasst rakblad. Jag får experimentera i något hörn först.

Sen får jag se vad jag kan hitta för mellanlägg. OVH-film kanske eller annat.

Får se hur jag löser det:)
 
Herr M skrev:
Den är gjord av plast. Det kanske går att kapa med vasst rakblad. Jag får experimentera i något hörn först.

Sen får jag se vad jag kan hitta för mellanlägg. OVH-film kanske eller annat.

Får se hur jag löser det:)
Jag tror att du gravt underskattar hur exakt mattskivan måste sitta. Om det går att skära i den med rakblad så lär kanten orsaka problem. Jag provade att plocka bort ett av skimsen som satt under min mattskiva, vilket gav felfokus på typ tjugo centimeter. Detta skims var då ändå väldigt tunt. Tunnare än vad en lite risig kant skulle kunna motsvara.
 
På slutet av den här tråden berättar jag om när jag monterade en mattskiva i min Canon 300D.

Jag köpte en 400D i höstas och nu har jag samlat tillräckligt med mod för att flytta skivan från 300D'n. I princip var det enkelt, skivorna sitter på precis samma sätt. Men, i 400D är skivan en aning mindre, och har den matta ytan lite längre upp i spegelhuset, skivan har en liten nersänkt kant på alla sidor.

Jag tyckte det var enklast att slipa ner skivan till rätt storlek med bandslip (!). Jag satte papperstejp på båda sidor av skivan och märkte ut hur mycket som skulle kapas, och såg noga till att få snittbilden i mitten, det är viktigt! Sen la jag bandslipen upp och ner och slipade ner skivan mot bandet.

Men som nämnt är inte skivan i 400D plan, vilket gör att manuell fokus hamnar tokfel, mattytan behöver komma högre upp. Jag slipade till den kant som behövs med ett slipstift i borrmaskinen. Enklast tyckte jag var att sätta fast borrmaskinen med en tving och sen hålla skivan mot stiftet. Det är lite trickigt för som Martin Hertsius sagt är det noga att skivan hamnar rätt. Jag tror det blev tre omgångar i slipen, men nu är snittbilden så rak som jag kan se när autofokusen är nöjd.

Jag har inte provat att kapa med rakblad men jag har en känsla av att skivan är för hård för det.

Av erfarenhet kan jag numera säga att det är helt klart inte ett omöjligt projekt. Och skulle det misslyckas är det ju bara att sätta tillbaka orginalskivan.
 
Makten skrev:
Jag tror att du gravt underskattar hur exakt mattskivan måste sitta. Om det går att skära i den med rakblad så lär kanten orsaka problem. Jag provade att plocka bort ett av skimsen som satt under min mattskiva, vilket gav felfokus på typ tjugo centimeter. Detta skims var då ändå väldigt tunt. Tunnare än vad en lite risig kant skulle kunna motsvara.

Jag kollade med linsformeln (ur fysiken). Och det du säger stämmer. Det handlar om ca 0.01mm för att man ska kunna fokusera innom 1mm på 50cm avstånd med fokalavstånd 50mm.

:-/ ajdå

Men vi får se hur det går. Har man "tur" så går det :)
 
Jag såg i et forum att canon har shims som är från 0.05mm i steg om 0.05mm.

Felet blir ca 4mm på 500mm avstånd med fokalavstånd 50mm. (om jag räknar rätt)
 
Jag har inte moddat något än. Får se om jag gör det när det är lite lugnare på semestern :)

Mattskivan jag fick tag på ser fin ut. Och så köpte jag biltemas mikrometer så jag kan se så tjockleken blir rätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.