Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

var hittar jag ett 22-55 mm objektiv till min canon eos rebel?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotokula

Aktiv medlem
har en äldre canon analog rebel kamera som jag skulle vilja använda med ett intressantare objektiv med....kanske ett 22-55mm. kanske nån som vill sälja ett sånt? ..passar andra märken också? ..har nån nåt intressant hojta hitåt då.

har en äldre canon analog rebel kamera som jag skulle vilja använda med ett intressantare objektiv med....kanske ett 22-55mm. kanske nån som vill sälja ett sånt? ..passar andra märken också? ..har nån nåt intressant hojta hitåt då.

Lägg in en annons i "Köpes" under "Köp/Sälj" istället.

Annars passar alla objektiv med fattningen EF.
Tips är att gå in på tex Cyberphotos hemsida och söka på alla objektiv (oavsett märke) och välj "Anpassad för Fullformat". Då får du alla objektiv som passar en Canon EOS med 35mm film:
http://www.cyberphoto.se/pri_objekt...F=999&objtype=999&fullformat=yes&prislistan=0

Kan inte tänka mig att objektivet fungerar på fullformat. Vill man ha lite mer vidvinkel borde Canon 17-40/4 eller kanske sigma 20-40/2,8 vara bättre alternativ.

Finns ett på Tradera och ett på L-Foto i Vansbro (l-foto.se)

17-40/4L ca 4500kr beg, Sigma 20-40/2,8 är lite sällsynt men ca 2000-2500kr beg i vettigt skick.
Egentligen kanske det ganska vanliga Soligor/vivitar 19-35/3,5-4,5 är ett intressantare alternativ eftersom det är ganska lätt att få tag på, och inte borde kosta mer än ca 800-1300kr. Det ansågs vara ett prisvärt och bra köp på den analoga tiden. Litet och smidigt också, men förstås inte riktigt lika bra som canons fina 17-40L. Sedan hade sigma och tamron olika 17-35 som låg någonstans däremellan.
Sist men inte minst skulle canons gamla 20-35/3,5-4,5 också kunna vara ett alternativ. Ca 1200-2000kr beroende på skick skulle jag gissa på.

22-55 funkar visst på fullformat, men var väl inte det bästa objektivet, utan ett vanligt kit-objektiv, medioker och billigt byggd. Det bästa billiga med ungefär samma omfång är nog gamla EF 20-35/3.5-4.5, riktigt hyfsat faktiskt, både i tester och enligt egen erfarenhet. Runt 1500 kr kostar de begagnade, jag har ett och det är dessutom ganska välbyggt. Klart det inte är L-kvalitet, men mtp priset ett fynd och mer än bra på en analog kamera. L-foto i Vansbro ligger väldigt högt i pris på all gammal optik, 22-55 skall inte kosta mer än några hundralappar, ungefär som gamla 28-80- och 28-90-kitobjektiven.

PS, tänk på att gamla Sigma (ca 2002 och äldre) ofta har kompatibilitetsproblem med digitala Canon EOS, såvida de inte har blivit omchippade (vilket inte så många blev).

22-55 funkar visst på fullformat, men var väl inte det bästa objektivet, utan ett vanligt kit-objektiv, medioker och billigt byggd. Det bästa billiga med ungefär samma omfång är nog gamla EF 20-35/3.5-4.5, riktigt hyfsat faktiskt, både i tester och enligt egen erfarenhet. Runt 1500 kr kostar de begagnade, jag har ett och det är dessutom ganska välbyggt. Klart det inte är L-kvalitet, men mtp priset ett fynd och mer än bra på en analog kamera. L-foto i Vansbro ligger väldigt högt i pris på all gammal optik, 22-55 skall inte kosta mer än några hundralappar, ungefär som gamla 28-80- och 28-90-kitobjektiven.

Där ser man.... man lär så länge man lever. Borde dock bli ganska tråkig bildkvalitet utåt kanterna.

Där ser man.... man lär så länge man lever. Borde dock bli ganska tråkig bildkvalitet utåt kanterna.

det har du rätt i, objektivet testades i tidningen Foto för länge sedan och mtf-värderna för kanterna dök rejält, så det är inte någon bättre idé för fullformat, men får man det billigt så kan det ju vara kul att leka med på en analog kamera.

om nån har nåt liknande i sthlmsområdet som passar till min analoga canon eos rebel så är jag intresserad. har ett objektiv just nu som är 28mm- . skulle vilja komma ner en bit , kanske 22,24mm räcker...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar