ANNONS
Annons

Var går gränsen för när det inte är lönt att laga en trasig kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag lovade i nåt tidigare sammanhang att tala om hur det gick med min trasiga 7D och rep av denna.

Jag tappade den i gatan förra sommaren och hade en del problem sen dess. Kameran fungerade ett helt år efter kraschen men felet blev värre och värre tills den helt gav upp före midsommar.

Jag har nu lagat den och den har aldrig varit bättre. Här kommer en liten lista på vad de lagat och vad de olika prylarna kostat. Kan ju vara intressant att se att exv. AS:en kostar 500 spänn plus arbete och moms

Zieger Teknik som gjorde jobbet utmärkt om än lite långsamt (1 månad) skrev:
"OBS ! Kameran STÖTSKADAD..............

Den undersökning som gjorts visade att följande åtgärder behöver vidtas för att
åtgärda beskrivna symptom.
Arbetsbeskrivning:
Utbyte anti-shake
Utbyte bakkåpa
Utbyte CF lucksram

Material:
Art nr.:2181090101 TEBURE ASSY 568,87
Art nr.:2181011001 BACK COVER ASSY 874,94
Art nr.:2181110502 SIDE COVER 86,06

Övriga kostnader:
arbete 940,00
Frakt Posten 92,00
Moms 25,00 % 640,47

Total kostnad blir: 3_203,00 kr ink Moms"

I princip allt av plast är nytt inklusive display så kameran känns faktiskt som helt ny och fräsch. Den verkar fokusera bättre med ett av mina tidigare problemobjektiv (back fokus) och jag är verkligt nöjd med vad de gjort.

Så till grundbulten: Var det verkligen värt 3.200 spänn att laga den? Skulle jag köpt en billig A100 eller väntat på de nya husen istället?

Jag tycker personligen det var värt det för att jag är verkligt nöjd med min 7D och efter reparationen känner jag att jag inte har så bråttom att köpa nåt nytt och jag vill ha en kamera nu. Men visst kommer jag att köpa ett nytt hus när de kommer och jag kan få ett till ett bra pris!

Var går er gräns för när man slänger en kamera som en 7D eller ett objektiv och köper nytt istället? Berätta gärna om era egna reparationer och hur ni ser på kostnader och reparationer ni gjort eller eventuellt planerar att göra/eller avstå från.

att laga eller inte ....

Vanligtvis anses att om reparationen överstiger 50% av värdet på föremålet är det inte lönt att reparera.

Här kommer lite andra aspekter in, känslan i verktyget. Där kommer A100 inte i närheten av 7D. Att fota är en kreativ verksamhet och då underlättar det om du är ett med verktyget.

Jag har själv en 7D och en A100, båda är till salu eftersom jag inte använder två samtidigt.

För A100 begär jag 5.400:- med kitzoomen (8.030 exponeringar) och för 7D med VC7 vill jag ha 8.000:- (har bara gått 223 exponeringar!!!) Konica Minolta AF28-100/3.5-5.6(D) ingår.

Den som först blir såld får gå men känslomässigt vill jag helst behålla 7D med VC7.

Vad jag försöker säga är att jag hade nog också lagt 3.200:- på reparation av en 7D eftersom den inte finns att få tag i men inte motsvarande på en reparation av A100.

Hur firar man inlägg #500 ???

skrivit 500 inlägg och startat 28 diskussioner

ovanstående inlägg är just #500

Re: att laga eller inte ....

JOLidman skrev:
Vanligtvis anses att om reparationen överstiger 50% av värdet på föremålet är det inte lönt att reparera.

Här kommer lite andra aspekter in, känslan i verktyget. Där kommer A100 inte i närheten av 7D. Att fota är en kreativ verksamhet och då underlättar det om du är ett med verktyget.

Jag har själv en 7D och en A100, båda är till salu eftersom jag inte använder två samtidigt.

För A100 begär jag 5.400:- med kitzoomen (8.030 exponeringar) och för 7D med VC7 vill jag ha 8.000:- (har bara gått 223 exponeringar!!!) Konica Minolta AF28-100/3.5-5.6(D) ingår.

Den som först blir såld får gå men känslomässigt vill jag helst behålla 7D med VC7.

Vad jag försöker säga är att jag hade nog också lagt 3.200:- på reparation av en 7D eftersom den inte finns att få tag i men inte motsvarande på en reparation av A100.

Intressant är ju hur man värderar värdet på sin kamera. En A100 går förmodligen för mer än din 7D på blocket trots att 7D kostade mycket mer initialt i inköp. Men jag värderar ju ergonomin hos 7D högre än kanske alla kameror jag känt på. Det var mitt skäl. Men tittar man på vad man kan få en 7D för på blocket och tar 50% av de skulle min reparationsutgift definitivt ligga på gränsen av det acceptabla eller hur?

Köpa reservdelar till KM, var?

Frågade du om man får köpa lösa reservdelar av Zieger Teknik? Om man vill göra lagningen själv alltså.

Jag har en 3600HSD med limmad fot, och det skulle va kul att byta bajonetten på 5D till en helt i metal som 7D.

En fråga till, hur skickade du kameran till Zieger? Som paket eller rekomenderat brev eller vanligt brev? tänker mest på vad som skulle hänt om den försvunnit under transporten.

Re: Köpa reservdelar till KM, var?

David G skrev:
Frågade du om man får köpa lösa reservdelar av Zieger Teknik? Om man vill göra lagningen själv alltså.

Jag har en 3600HSD med limmad fot, och det skulle va kul att byta bajonetten på 5D till en helt i metal som 7D.

Nej, det var inte aktuellt för mig med tanke på min kameras dåliga skick. Jag kände inte att jag var rätt man att göra det på egen hand. Det hade nog blivit dyrare i slutändan än att låta nån med rätt kunskap och utrustning att fixa felen. Jag har skruvat på både bilar flygplan och datorer professionellt och båtar som hobby men finelektronik är inte min planhalva, det har jag insett sen ett bra tag men ring Zieger Teknik och fråga. Frågan är fri!

David G skrev:
En fråga till, hur skickade du kameran till Zieger? Som paket eller rekomenderat brev eller vanligt brev? tänker mest på vad som skulle hänt om den försvunnit under transporten.

Jag skickade den som paket. Zieger skickade tillbaka den som ett rek om jag inte missminner mig. Ett paket går ju att spåra men det kan man ju inte med ett vanligt brev.

Helt klart rätt att reparera. Till den dag det kommer en riktig digital systemkamera kommer jag krama min D7D a k a Nana varje dag.

Den känns som en jämra stridsvagn och verkar tåla det mesta. Vore kul att en vacker dag få se en sexigt sliten o repig digitalkamera, så som gamla Nikon F3´or brukade se ut efter några års användning.

Stör mej bara på att displayen börjar bli allt repigare sen jag tappade bort skyddsplasten :-(

Kanske borde man kosta på sej ett byte av bakstycket så småningom, eller kan man byta bara displayen o sen köpa ett nytt skydd? Eller funkar såna där magiska polermedel som de säljer på t ex Clas O?

Jag vet inte om jag yrar i nattmössan här, men just 7D är, tycker jag, lite speciell eftersom det fortfarande är KM's flaggskepp och ingen ersättare finns från Sony. Det gör att man kanske tänjer lite på gränserna när det gäller reparationer. Vad är alternativet? Lägga 7Dn på hyllan och köpa en A100? Det är visserligen en bra kamera, men känns inte direkt som ett alterantiv rent ergonomiskt.

Jag tror att när Sonys nya modeller funnits ett tag på marknaden så överväger man nog att ge upp när 7Dn börjar strula...

Rent allmänt annars när det gäller reparationer så handlar det ju mycket om vilken relation man har till prylen! Begagnade bilar är väl ett bra exempel där många lägger sjuka summor på motorrenoveringar och annat pyssel för att hålla sin ögonsten i trim. Bilens marknadsvärde (om det finns nått sånt längre) är inte intressant.

Hmm...nu gled det iväg lite här...vi pratar ju kameror trots allt.

Sten-Åke Sändh skrev:
Jag lovade i nåt tidigare sammanhang att tala om hur det gick med min trasiga 7D och rep av denna.

Jag tappade den i gatan förra sommaren och hade en del problem sen dess. Kameran fungerade ett helt år efter kraschen men felet blev värre och värre tills den helt gav upp före midsommar.

Jag har nu lagat den och den har aldrig varit bättre. Här kommer en liten lista på vad de lagat och vad de olika prylarna kostat. Kan ju vara intressant att se att exv. AS:en kostar 500 spänn plus arbete och moms

Zieger Teknik som gjorde jobbet utmärkt om än lite långsamt (1 månad) skrev:
"OBS ! Kameran STÖTSKADAD..............

Den undersökning som gjorts visade att följande åtgärder behöver vidtas för att
åtgärda beskrivna symptom.
Arbetsbeskrivning:
Utbyte anti-shake
Utbyte bakkåpa
Utbyte CF lucksram

Material:
Art nr.:2181090101 TEBURE ASSY 568,87
Art nr.:2181011001 BACK COVER ASSY 874,94
Art nr.:2181110502 SIDE COVER 86,06

Övriga kostnader:
arbete 940,00
Frakt Posten 92,00
Moms 25,00 % 640,47

Total kostnad blir: 3_203,00 kr ink Moms"

I princip allt av plast är nytt inklusive display så kameran känns faktiskt som helt ny och fräsch. Den verkar fokusera bättre med ett av mina tidigare problemobjektiv (back fokus) och jag är verkligt nöjd med vad de gjort.

Så till grundbulten: Var det verkligen värt 3.200 spänn att laga den? Skulle jag köpt en billig A100 eller väntat på de nya husen istället?

Jag tycker personligen det var värt det för att jag är verkligt nöjd med min 7D och efter reparationen känner jag att jag inte har så bråttom att köpa nåt nytt och jag vill ha en kamera nu. Men visst kommer jag att köpa ett nytt hus när de kommer och jag kan få ett till ett bra pris!

Var går er gräns för när man slänger en kamera som en 7D eller ett objektiv och köper nytt istället? Berätta gärna om era egna reparationer och hur ni ser på kostnader och reparationer ni gjort eller eventuellt planerar att göra/eller avstå från.

Sten Åke det går inte att generällt ge ett svar på din fråga.
Allt beror ägarens ekonomiska resurser eller vilja att återfå samma kamera i nyskick.

Hade det varit en "klassiker" Leica eller Hasselblad osv: så hade det varit andra omständigheter som hade fattat beslutet.
Men att reparera en massproduserad "plastkamera"
för nämda summa är för mej en gåta.

Detta är bara min personliga uppfattning och verdering.
/Thomas..

Re: Re: Var går gränsen för när det inte är lönt att laga en trasig kamera?

ThomK skrev:
Men att reparera en massproduserad "plastkamera"
för nämda summa är för mej en gåta.

Men vad är alternativet då? T o m den billigast möjliga systemkameran (och helst vill han väl ha en Sony då, eftersom han antagligen har optik o blixtar mm för en sådan) kostar dubbelt så mycket och en D7D är ruskigt gedigen. Blir den dessutom i skick som ny, eller bättre så...

Jag ser inte någon annan lösning på gåtan...

Kan inte hemförsäkringen kliva in här?

Eftersom du är mycket nöjd med kameran så tycker jag att reparationskostnaden var rimlig och välmotiverad.

Apropå klassiker... vilken digital systemkamera kommer att bli den första "klassikern" månne?

De flesta kamerorna idag har så kort livscykel så att man kommer inte kunna få dem reparerade efter några få år. Reservdelarna tar slut fort.

En klassiker blir väl en sån kamera som funkar och levererar bra bilder väldigt länge.
En möjlig framtida klassiker tror jag är yrkeskameran Canon EOS 1D Mark II. Den är väldigt het när Mark III har kommit och många amatörer kan skaffa sig en för en någorlunda rimlig peng.
Vet vi vilka kameror som blir klassiker om 10 år ungefär?

Kanske nåt för en annan tråd *s*

Samlarvärde kanske det kan bli på Canons Ion och Apples QuickTake kanske... Inom tio år kanske de sista analoga kamerorna blivit "klassiker". En Dynax 9 smattrar skönt, men Nikon o Canon ligger kanske bättre till som blivande klassiker, även om de finns i stor mängd.

D7D var Minoltas sista kamera... det kanske kan betyda nåt om 50 år...

Re: Re: Re: Var går gränsen för när det inte är lönt att laga en trasig kamera?

HDFS) (KGS skrev:
Men vad är alternativet då? T o m den billigast möjliga systemkameran (och helst vill han väl ha en Sony då, eftersom han antagligen har optik o blixtar mm för en sådan) kostar dubbelt så mycket och en D7D är ruskigt gedigen. Blir den dessutom i skick som ny, eller bättre så...

Jag ser inte någon annan lösning på gåtan...

HDFS, vi tänker med all säkerhet inte på samma sätt, jag ser det från en viss ekonomisk synvinkel.

Om jag på inköpspriset ska lägga till reparationskostnaden så blir summan astronomisk, med tanke på försäljningspris som begagnad mao: återanskaffningsvärde.

Det finns väl få kameraförsäljare på nätet som byter in begagnat mot nytt..??
På detta sätt så är frågeställaren helt utlämmnad åt en köpare på Tradera eller FS.

Denna budgivare vet att kameran kom på marknaden hösten 2004 och bjuder självfallet inga stora pengar trots att säljaren har betalat inköpspris plus 3000kr i reparationskostnader för kameran.

Vad tycker du om logiken??

Vad betr: din andra fråga kan jag med all säkerhet svara. Klassikernas tid är för evigt förbi. Dvs: det kommer aldrig att finnas några flera.
/Thomas..

Re: Re: Re: Re: Var går gränsen för när det inte är lönt att laga en trasig kamera?

ThomK skrev:
HDFS, vi tänker med all säkerhet inte på samma sätt, jag ser det från en viss ekonomisk synvinkel.

Om jag på inköpspriset ska lägga till reparationskostnaden så blir summan astronomisk, med tanke på försäljningspris som begagnad mao: återanskaffningsvärde.

Det finns väl få kameraförsäljare på nätet som byter in begagnat mot nytt..??
På detta sätt så är frågeställaren helt utlämmnad åt en köpare på Tradera eller FS.

Denna budgivare vet att kameran kom på marknaden hösten 2004 och bjuder självfallet inga stora pengar trots att säljaren har betalat inköpspris plus 3000kr i reparationskostnader för kameran.

Vad tycker du om logiken??

Vad betr: din andra fråga kan jag med all säkerhet svara. Klassikernas tid är för evigt förbi. Dvs: det kommer aldrig att finnas några flera.
/Thomas..

Men som trasig är kameran förmodligen värd noll kronor. Reparerad och i skick som ny står en D7D i ... tja... mer än 3000 i varje fall, alltså ren "vinst" att reparera.

Det viktigaste är säkert ändå att kameran är fit for fight o kan användas ett par år till, minst...

Beträffande klassiker så vet jag att du har fel. Det kommer alltid att finnas modeller som hyllas långt efter sin "död". Så är det.

Re: Re: Re: Re: Re: Var går gränsen för när det inte är lönt att laga en trasig kamera?

HDFS) (KGS skrev:
Men som trasig är kameran förmodligen värd noll kronor. Reparerad och i skick som ny står en D7D i ... tja... mer än 3000 i varje fall, alltså ren "vinst" att reparera.

Det viktigaste är säkert ändå att kameran är fit for fight o kan användas ett par år till, minst...

Beträffande klassiker så vet jag att du har fel. Det kommer alltid att finnas modeller som hyllas långt efter sin "död". Så är det.

HDFS om du tar i beaktande att trådskaparen betalade 11000kr för kameran när den var ny plus 3000kr i rep-kostnader alltså 14000kr.

Och sedan få, med viss tvekan 3000kr vid vid en ev: försäljning, är väl inget att höja ögonbrynen för
Var den rena"vinsten" skulle ligga har jag svårt att förstå.

Tyvärr skulle du inte bli "långlivad" som ekonom på ett företag om du genomförde sådana affärer.

Vad betr: klassiker så förstår jag att vi är lång ifrån vandra ang: vad som är en klassiker.
Tror du verkligen att en batteriberoende elektronisk kamera kommer att var eftertraktad om femtio år ???!!
/Thomas..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar