Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var får man tag på kemikalier för Cyanotypi???

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har googlat, altavistat och sökt men hittar inte ett enda ställe i Sverige där man kan köpa kemikalier för Cyanotypi. Helst skulle jag vilja köpa färdigblandat men kan även tänka mig att köpa ingredienserna och blanda själv. Men var får man tag på det???
Kameraexperten.se säg vara en baddare på det området. Gör en beställning där vetja :)

Detta säger det mesta....

Frank!
Det svar som du ger säger det mesta om dig enligt mig.Så får du tolka det som du vill.Alla har inte folk i LA eller i USA i övrigt.
Så när jag informerar om vad som gäller i USA är det utifrån det som är lagligt.Jag kan ju gärna inte uppman folk på detta forum eller något annat att begå olagligheter.Vad du sedan gör själv är en annan sak.Det svarar du för.
Vidare...
Skrivet av Frank;
"Det gör ingenting om du argumenterar så länge du argumenterar på rätt sätt och kommer inte med en massa skit. För då kommer de salvorna, annars är jag en sjusst grabb det ska du veta."
Det svar som du ger om att andra kan ha argument visar på ett stort mått av hovsamhet vill jag lova.
Personligen tycker jag att denna fråga om var man får tag på kemi för Cyanotypi är över för min del. Jag har ingen lust alls att diskutera andra möjligheter eller hur man gör för att smuggla det ena eller det andra, alltså annant är kemi till Cyanotypi. För det är väl på det analoga mörkrummet denna fråga är ställd på ?

Frank!
Det svar som du ger säger det mesta om dig enligt mig.Så får du tolka det som du vill.Alla har inte folk i LA eller i USA i övrigt.
Så när jag informerar om vad som gäller i USA är det utifrån det som är lagligt.Jag kan ju gärna inte uppman folk på detta forum eller något annat att begå olagligheter.Vad du sedan gör själv är en annan sak.Det svarar du för.
Vidare...
Skrivet av Frank;
"Det gör ingenting om du argumenterar så länge du argumenterar på rätt sätt och kommer inte med en massa skit. För då kommer de salvorna, annars är jag en sjusst grabb det ska du veta."
Det svar som du ger om att andra kan ha argument visar på ett stort mått av hovsamhet vill jag lova.
Personligen tycker jag att denna fråga om var man får tag på kemi för Cyanotypi är över för min del. Jag har ingen lust alls att diskutera andra möjligheter eller hur man gör för att smuggla det ena eller det andra, alltså annant är kemi till Cyanotypi. För det är väl på det analoga mörkrummet denna fråga är ställd på ?

Rolf, klart att du kan se det på flera sätt. I början betalade jag vad staten begärde och apotekens dubbla priser. Sen kom jag på att jag kommer undan billigare om jag handlar genom mina vänner i Amerika.

Det var absolute inget mening i med att jag ska vara olagligt men är jag inte fiende av mina egna pengar. :)

Under resans gång gjorde olika regulationer att jag blev olagligt. Men det är fortfarande så att man kan införa allt up till 400 kr till EU inklusive Sverige tull och moms fritt. Detta gäller då enbart presenter från privatpers till privatpers och inte packet från företag.

Att Sullivan ändrade reglerna hade jag faktiskt inget aning om! Jag har vänner som handlar där regelbundet maskeringsramar kemi och gud vet vad. Det är därför angav jag deras adress. Jag gör inte det själv.

Senast ändrad:
Tack för svaren, då jag inte har ngt kreditkort så är e-bay och utlandswebshops inte aktuella (därav frågan om det fanns i Sverige). Verkar som apoteket är den enda lösningen för tillfället och det verkar alldeles för dyrt för att testa som "engångsexperiment". :(

Tack för svaren, då jag inte har ngt kreditkort så är e-bay och utlandswebshops inte aktuella (därav frågan om det fanns i Sverige). Verkar som apoteket är den enda lösningen för tillfället och det verkar alldeles för dyrt för att testa som "engångsexperiment". :(

Hej, ge inte upp! Jag ska fråga Sullivan och Kollar upp det hela. Om de levererar jag köper åt dig men du får skicka pengarna till mig. Jag blev förbasket nyfiken också, som sagts mina polare handlar ofta där! jag återkommer till dig.

Olli, jag har redan pulat iväg ett brev, här kan du läsa kopian.

Hello Melody and Kevin.

I wonder if you can sell and ship a package with Cyanotype & Vandyke Brownprint Combo to Sweden with the new regulations having in mind.

Please inform me whatever it's possible or not, and if it's possible don't forget to inform me about the shipping cost and how to pay you. I have Paypal and Visa

Details: SKU SKU691 Weight 2.00 lbs Price: $39.50

And my e-mail is xxxxxxxxxxxxxx

Thanks and yours Frank Menesdorfer

så här svarade de på mitt brev

Dear Frank,

Thank you for your email.

As best we know , the chemicals in the Cyanotype and Vandyke kits are
not hazardous to ship. Do you know of a new regulation that might effect
these kits?

We accept both PayPal and Visa as payment.

Sincerely,
Melody Bostick

Jag svarade med att jag refererade till de amerikanska förhållandena när det gäller transportera farliga material ut ur Amerika. Jag frågade också vilka skulle bli mitt pris för den billigaste transport för att antagligen hon ville ha svar eller så glömde hon att informera.

Hej Erik!
Du skriver:"Om det är mindre mängder så kan du höra av dig till en teknisk högskola eller gymnasiets kemiavdelning.
Att fråga vänligt kan göra underverk!".Du kanske inte vill gå ut med vilka som kan ha just denna sympatiska inställning till analoga mörkrums "tokar".

Nå väl alla ni och övriga för den delen, ett gott nytt "mörkrum" på er !
Mvh
Rolf
Tack & detsamma: Gott nytt mörkrum på dig också.

Ja... Vad den kemilärarinnan hette det kommer inte jag ihåg. Det är minst... 5 år sedan.

Men jag fick det jag ville ha tag i och överlämande en kaka till kaffet som tack.

Vänd dig till en lokalt nära högskola och gå dit och fråga.

Lycka till Rolf
/Erik

Tack & detsamma: Gott nytt mörkrum på dig också.
Ja... Vad den kemilärarinnan hette det kommer inte jag ihåg. Det är minst... 5 år sedan.
Men jag fick det jag ville ha tag i och överlämande en kaka till kaffet som tack.
Vänd dig till en lokalt nära högskola och gå dit och fråga.
Lycka till Rolf
/Erik

Hej Erik!
Jag frångår lite mitt löfte om att inte svara mer i denna "tråd".Då du svarar på mitt tidigare inlägg så vill jag förtydliga lite. Personligen har jag dom kanaler i Tyskland som behövs för inköp av kemi,även då för cyanotypi, som är svåra att få tag i här i Sverige.När jag började fotografera i mitten av 1960-talet (oj f-n vad tiden går) så var det bland annat denna och andra tekniker som stod på lista över "det måste man pröva".

Mvh
Rolf

Frank, ok det låter bra än så länge. Jag håller koll på den här tråden så ser vi hur det utvecklar sig...

Frank, ok det låter bra än så länge. Jag håller koll på den här tråden så ser vi hur det utvecklar sig...

Jag ska avvakta för att hon kommer att kolla upp det hela men det kan ta tid med alla helger och sånt.
Jag antar att det kommer att kostar kring $50 för det hela om det går, det är vad tillståndet kostar här
Om det inte går då ta vi den dyrare Tyska varianten, men här får du en Van Dyke kit med på köpet också.

Bara du inte beställer (till mig) utan att kolla med mig först, kan inte säga om jag behöver pengarna till annat roligt (som tandläkarbesök o sånt)....

Dear Frank,

A package containing a cyanotype kit and a VanDyke kit weighs about 2.5 pounds, but the postal service will round it up to the nearest pound, so it will count as 3 pounds.

We usually send USPS Express because there is a tracking number and it
is insured. The cost is determined by distance and weight. UPS and Fedex are much more expensive and often want processing fees in addition to the shipping fee. We can also send USPS international priority, it takes longer to arrive your costs is $31.

Best Wishes,
Melody Bostick

Så Olli, här har du det. Jag naturligtvis jag gör inget så länge du inte beslutar dig för en eventuellt order av kemikalierna.När du gör det så måste du ange ditt namn adress och pengarna ska vara insatt på mitt konto i förväg.

digitaltruth.com

www.digitaltruth.com kan du hitta färdiga kit för bl.a cyantopi. De skriver också att de skickar nästan allt de säljer utomlands, utom flytande kemi. Men som jag uppfattade det var anledningen att det kunde bli väldigt tungt så kanske går det i mindre förpackningar? Cyantopikiten finns dock även (som jag kunde se) i pulverform, så det ska väl inte vara något problem? Man kan ju mejla dom och höra också.
Häsln, Nils.

www.digitaltruth.com kan du hitta färdiga kit för bl.a cyantopi. De skriver också att de skickar nästan allt de säljer utomlands, utom flytande kemi. Men som jag uppfattade det var anledningen att det kunde bli väldigt tungt så kanske går det i mindre förpackningar? Cyantopikiten finns dock även (som jag kunde se) i pulverform, så det ska väl inte vara något problem? Man kan ju mejla dom och höra också.
Häsln, Nils.

Sant! Pulver är klart överlägsen när det kommer till fraktkostnader då kostar bara kring $11 för 1 pound om de skickar det i en vadderad kuvert.
Vatten finns ju här hemma med men det kostar också. Nämligen borde man använda destillerad vatten att blanda i men troligen inte så många som bry sig om. :)

När du ändå är online anonymous. Är det krångligt att få tillstånd att köpa kemi på apoteket? Jag har nämligen planer på att blanda egen D76, men med en ingrediens utbytt, nämligen metolen som ersätts med phenidon. Receptet blir då följande:

Vatten, 52grC 750 ml
Fenidon 0,3 g
Sodium Sulfite (anhydrous) 100 g
Hydrkinone 5 g
Borax (granular) 2 g
Kallt vatten till 1L

Detta blir den gamla ID11plus som Ilford sålde tidigare, och som jag fick väldigt fina resultat med t.ex Tri-X. Finkornigare och jämnare korn än med vanlig D76. Att den dessutom inte är lika allergen som D76 med metol är ju en fördel.

När du ändå är online anonymous. Är det krångligt att få tillstånd att köpa kemi på apoteket? Jag har nämligen planer på att blanda egen D76, men med en ingrediens utbytt, nämligen metolen som ersätts med phenidon. Receptet blir då följande:

Vatten, 52grC 750 ml
Fenidon 0,3 g
Sodium Sulfite (anhydrous) 100 g
Hydrkinone 5 g
Borax (granular) 2 g
Kallt vatten till 1L

Detta blir den gamla ID11plus som Ilford sålde tidigare, och som jag fick väldigt fina resultat med t.ex Tri-X. Finkornigare och jämnare korn än med vanlig D76. Att den dessutom inte är lika allergen som D76 med metol är ju en fördel.

Jag känner till den receptet den är mycket bra. D-76 är en "allaround" soppa. Jag kör DK-50 till mina sheets

Att skaffa tillstånd är inte bökigt bara du pröjsar vad det kostar. Några år sen kostade det 400 kr som går åt till den här "gifttillståndet" :) Det är alltså bortkastade pengar och är för att stilla statens penninghunger. Sen tillkommer apotekens höjdarpriser.
Jag la av att handla där och har blivit kriminell det måste jag erkänna. Jag smugglar! Som Alf har sagt "det säger allt om dig" :)

Men jag måste bekänna att jag är inte pro nämligen jag lyckades inte få in en rörförstärkare på 50 kilo som present. Men nu är det här och kostade en slant men vilken ljud... gudaskönt.:) Det är en yaqin MC-100 B det kan du kolla up på internet. Jag är analog ända ut eller in i benmärgen! .-)
Förresten köpte jag lite kemi i Ungern, en ungersk fotograf visade en liten shop som alltså är en dröm för alla fotografer. Tyvärr så skickar de inget utanför deras gränser.

Ja rörförstärkare är fina. Har min gamla Yamaha från 70-talet kvar, den är tung som en sten så det måste väl vara en rörförstärkare? Den heter CR-620, vet du något om den? Lite ot här men intressant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar