ANNONS
Annons

Var får man tag på kemikalier för Cyanotypi???

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja rörförstärkare är fina. Har min gamla Yamaha från 70-talet kvar, den är tung som en sten så det måste väl vara en rörförstärkare? Den heter CR-620, vet du något om den? Lite ot här men intressant.

Fram med en stekpanna lite olja och ett ägg. Blir den stekt då är det rör. :)
Jag ska fråga polaren om din han äger Expert här i stan nämligen, jag känner till Yamaha har en CD spelare av de. Det är egentligen salutransformatorerna (koppar) som väger bly. Oj hoppas att staten inte läser den här för att då kommer de att förbjuda alla analoga förstärkare också så då blir bara den digitala kvar. Du vet det med 1000w i 2 ohmn

Cyanotypi och tullen !

Hej alla!
Jag har tidigare skrivit i denna tråd att för min del var den över !
Men eftersom det helt klart inte finns aktuell info om vad som gäller vid köp inom och utanför Sverige och då inte minst köp av fotokemi kommer här det som är aktuellt idag. Den som tycker att dom vill ha mer info kan vända sig direkt till dom som ansvarar för olika delarna. Jag anger telefonnummer för enkelheten skull.
1. Köp av kemi via Apoteket AB – 08 46610 00,(läs våra Apoteket). Deras juridiska enhet säger så här: ”Apoteken säljer allt mindre av kemi, och den kemi som eventuellt säljs till privat personer är starkt begränsad. För att köpa kemi skall det vara ett registretat företag .Detta företag skall kunna bevisa att man använder den aktuella kemin i sin verksamhet. För kemi som klassas som ”farligt” så krävs det tillstånd. Detta tillstånd utfärdas av Länsstyrelsen i det län som företaget är verksamt.
2. Kemikalieinspektionen, 08 - 519 411 00.
Det är denna myndighet som avgör vilken kemi som anses vara ”farlig” och då behöves det ett tillstånd från Länsstyrelsen. Listan över dessa kan man alltså få via dels Kemikalieinspektionen dels via Länsstyrelsen miljöenhet.
3. Länsstyrelsen (telefon nummer beror på var i landet man bor).
Kravet för att få till stånd för ”farligt” kemi är att det är ett registrerat företag med verksamhet inom det ”område” som kemi skall användas i .Länsstyrelsen genomför inspektioner hur kemin förvaras m.m. Fotokemi som säljs av företag i Sverige omfattas inte av denna grupp ”farliga”.
Så till dom regler som gäller för köp utom Sverige!
Uppgifterna kommer från Tullverket,0771-520 520.
Tyskland har inte dom starkare regler med bl.a fotokemi som Sverige har. Detta betyder att privatpersoner som företag kan köpa kemi obehindrat. Detta betyder att jag som svenska kan handla såväl från privatperson som företag utan restriktioner.
För Tyskland gäller inga tulltaxor.
USA , här gäller följande
1. En privatperson i USA kan sända till en svensk privatperson för max 45 Euro. Det skall då inte finnas någon anledning för svenska tullen att anta att ”varan” i själva verket sänds för att komma förbi tullavgift och moms. Internethandel omfattas inte av denna regel om ”fritt” upp till 45 Euro. Detta gäller inte häller om man sänder sprit eller tobak mellan privatpersoner.
2. För alla andra varor som en privatperson (och företag) köper i USA gäller tulltaxa och 25 % moms. För fotokemi är aktuell tulltaxa 6%. Dessa avgifter betalar man i Sverige. Denna avgift räknas ut på det totala belopp som man har betalt för en vara. Som exempel: Jag köper från Bostick-Sullivan, Cyanotype & Vandyke Brownprint Combo nr SKU 691 a 39,50 dollar, vi utgår från att frakten blir 31 dollar. Vi utgår från att det inte är andra kostnader. Då blir den totala kostnaden för denna Cyanotype & Vandyke Brownprint Combo nr SKU 691 751:18 svenska kronor. Hur kommer fram till denna summa ? Enkelt , på tullverkets hemsida finns en avgiftsguide där man själv fyller i alla uppgifter och sedan gör den beräkningarna. För att bespara tid så finns direktlänken här: www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden.4.4ab1598c11632f3ba92800010124.html
Tullverket har rätt att ta ut en Tulldeklarationsavgift på 100:- om inte avsändaren har gjort en sådan i USA. Gör avsändaren en sådan så ökar dom totala kostnaderna och därmed slutsumma.
Man kan slippa tulltaxa om summa som tulltaxa grundar sig på understiger 100:- svenska kronor.
Vad som gäller för det som kallas ” Hazardous Materials” i USA (kallas även HAZMAT) och inte sänds utanför landet kan motsvarigheten till den svenska tullen upplysa om. På bland annnat Bostick &Sullivnan hemsida: http://www.bostick-sullivan.com/contact.php, finns exempel fotokemi som är ” No international shipping”.

Som en extra ”bonus” till er som orkat läsa denna ”tråkiga” info, några adresser till om Cyanotypi . Och som sagt ” skjut inte pianisten ”- han spelar bara efter dom noter han får !
www.blueprintsonfabric.com/index.php
www.ehow.com/how_2063489_make-cyanotype.html
www.expertvillage.com/video/120909_cyanotype-print-chemicals.htm
www.lindatreash.com/cyanotypes.htm

Ett fortsatt gott foto år alla !

Jag vill bara tillägga så mycket att man ska göra en lista och med det ska man gå först till apoteket de talar om för dig vilka kemikalier de har och vilka kräver tillstånd att köpa.Sen går man till Länsstyrelsen och söker detta tillstånd för fotografisk hobbybruk, Jag har aldrig haft problem med att få det och hittills (tills jag började handla annanstans) kunde de leverera allt jag önskade att köpa åt mig.
Upps, nu ljuger jag för att Uranium Nitrat har de tvär vägrat, men det kunde jag inte köpa någonstans heller. Jag tyckte att det var konstigt för att det går inte att tillverka bomber ut av och att det är inte ens strålningsfarligt i detta tillstånd.:)

Jag vill bara tillägga så mycket att man ska göra en lista och med det ska man gå först till apoteket de talar om för dig vilka kemikalier de har och vilka kräver tillstånd att köpa.Sen går man till Länsstyrelsen och söker detta tillstånd för fotografisk hobbybruk, Jag har aldrig haft problem med att få det och hittills (tills jag började handla annanstans) kunde de leverera allt jag önskade att köpa åt mig.
Upps, nu ljuger jag för att Uranium Nitrat har de tvär vägrat, men det kunde jag inte köpa någonstans heller. Jag tyckte att det var konstigt för att det går inte att tillverka bomber ut av och att det är inte ens strålningsfarligt i detta tillstånd.:)

Ja,ja Frank, du är dig lik. Du ger dig inte även om du blir "golvad"! Nu är det som så att den eventuella fotokemi som APOTEKET säljer idag inte behöver några tillstånd från Länsstyreslen. Och om det är det så finns det dom regler som jag redan skrivit om.Så må du hålla på och skriva om Uranium Nitrit. För den som inte vet vad "Show Frank" håller på med så kan jag lämna detta om Uranium Nitrat: Uranylnitrat är viktigt för upparbetning av kärnbränsle, det är det sammansatta av uran som är ett resultat av att upplösa decladded använt kärnbränsle stavar eller yellowcake i salpetersyra, för ytterligare separation och beredning av uranhexafluorid för isotopseparation för beredning av anrikat uran.
Jo, det är klart Frank är explosiv så akta er för att komma i hans närhet.
Nej, du Frank återgå till vad tråden handlar om och sluta "show" så d-j mycket när du skriver.Jag tröttnar i alla fall och tar dig inte på allvar.

Är det du håller på med att golva mig? :) Jo du, så är det. Det har jag listat ut från början. De regler du har skrivit visste jag om redan så där hundra år sen. :) Likaså hur tullen funkar med och gränsen till vad som kommer genom tullen utan avgifter. Du bara repeterar det hela.

Nu är det så att i denna län (Södermansland) många fotografiska material belagt med tillstånd (i alla fall så var det förr) Men i ditt iver att golva mig så glömde du att jag har sagt hela tiden att jag har slutat att handla där för länge sedan och kanske reglerna ändrats lite och vad de säljer också. Men det är fortfarande apoteket som talar om för dig vad de har och vad är det för kemi kräver tillstånd och därefter söker man det.

Men ibland även jag behöver de och hade en ansökan där för en 35 % ig Formaldehyd lösning då fick fråga där och sedan fick jag söka tillstånd igen och det var eller är inte direkt fotografisk kemi. Jag fick den.

Om Uranium nitrat bara så mycket att det är inte "show frank" det är en gammal process för tuning och för fotografiska bilder. Det hade jag tänkt mig att pröva, men fick jag inget tillstånd och kunde jag inte köpa någonstans heller. Sorry att jag berättade om det jag har nämligen en liten bok om ämnet med recept och dylikt men läs det.

http://en.wikipedia.org/wiki/Uranium_nitrate

När du ändå är online anonymous. Är det krångligt att få tillstånd att köpa kemi på apoteket? Jag har nämligen planer på att blanda egen D76, men med en ingrediens utbytt, nämligen metolen som ersätts med phenidon. Receptet blir då följande:

Vatten, 52grC 750 ml
Fenidon 0,3 g
Sodium Sulfite (anhydrous) 100 g
Hydrkinone 5 g
Borax (granular) 2 g
Kallt vatten till 1L

Detta blir den gamla ID11plus som Ilford sålde tidigare, och som jag fick väldigt fina resultat med t.ex Tri-X. Finkornigare och jämnare korn än med vanlig D76. Att den dessutom inte är lika allergen som D76 med metol är ju en fördel.

Hej Nils,

för att få tag på dessa kemikalierna är det klart enklaste att vara företagare eller känna någon som är det (gärna med inriktning åt "rätt" håll, inte grönsakshandlare...). Fenidon är ett "trade name" och heter "egentligen" 1-phenyl-3-pyrazolidinone (CAS nr 92-43-3). 25 gr kostar ca 300 kr. Hydrokinon CAS nr 123-31-9) kostar ca 250 kr för 50 G.

De övriga grejerna är inte speciellt dyra. Man måste ju ha en vettig våg förstås (kostar från 800 kr och uppåt) och lite olika saker för att blanda allt. Totalkostnaden (intialt) blir rätt hög, räkna med ca 1000-1300 kr för kemin och lite labbgrejer.

Personligen har jag en känsla av att det inte blir värt det i slutändan. Rent ekonomiskt i alla fall. Sen kan det vara skoj att blanda hemma, en skön känsla av att man "kan själv" Som hemmablandare har man förstås inga möjligheter att kvalitetskontrollera sina blandningar, det bör vara med i bakhuvudet. Så det är säkert en bra idé att testa sin kemi med jämna mellanrum med rullar som inte är viktiga. Man vill ju inte sabba fina bilder med kass hemmagjord soppa! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar