Annons

Var får jag tag i Olympus E-620

Produkter
(logga in för att koppla)

KarW

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte en E-510 för 4 år sedan, och var nöjd med den de tre första åren, men känner mig numera begränsad med den faktiskt. Dels pga autofokusen men mest pga det dåliga omfånget för ljus och mörkerexponering. Den krånglar hela tiden på det området.

Jag trivs annars jättebra med mina Olympusobjektiv som är underbara, tycker jag, och vill gärna fortsätta med Olympus som märke men har inte råd att köpa en E-5. Tycker E-620 kunde vara ett bra alternativ. Men hur jag än har letat efter denna kameramodell så hittar jag den inte någonstans, vare sig på nätet eller i butik, inte ens utomlands online. Någon som vet om den utgått och varför i så fall? Om den fortfarande finns ute, vet någon var man kan få tag i denna och evt prisbild.

Tacksam om någon har lite information om detta. / Karin W
 
Så här tänker olympus

Jag läste i en intervju nånstans att olympus tycker att micro4/3-modellerna räcker för nybörjare/entusiaster, och att proffs får köpa E-5an tills det kommer en pro-m4/3.

Enl ryktessiten 43rumors.com så är en proffsigare m4/3 på gång i slutet av juni redan, även om den säkert inte går att köpa förrän senare. Det pratas om inbyggd elektronisk sökare bland annat.

Själv har jag också haft en E-510, och nu har jag en E-620 och en E-PL1.

Visst, E-620 är en bättre kamera, speciellt vad gäller handhavandet, men jag gillar E-PL1an också :)

Den är liten och behändig och har snäppet bättre bildkvalitet än 620an faktiskt. Men, som sagt, man missar en del bilder pga dålig autofokus och fumliga kontroller, men å andra sidan är den lättare att ta med.

Olympus var snälla nog att skicka med en gratis adapter för mina gamla 4/3 objektiv också, och dom funkar förstås, även om det ser lite lustigt ut med ett 70-300 på en PEN. :)

Hursomhelst, 620an ligger för det mesta i skåpet hemma, medan PL1an får följa med i väskan. Med kitobjektivet eller med adapter och 25mm 2.8 pannkakan.

:)

/Robert
 
Jag läste i en intervju nånstans att olympus tycker att micro4/3-modellerna räcker för nybörjare/entusiaster, och att proffs får köpa E-5an tills det kommer en pro-m4/3.

Enl ryktessiten 43rumors.com så är en proffsigare m4/3 på gång i slutet av juni redan, även om den säkert inte går att köpa förrän senare. Det pratas om inbyggd elektronisk sökare bland annat.

Själv har jag också haft en E-510, och nu har jag en E-620 och en E-PL1.

Visst, E-620 är en bättre kamera, speciellt vad gäller handhavandet, men jag gillar E-PL1an också :)

Den är liten och behändig och har snäppet bättre bildkvalitet än 620an faktiskt. Men, som sagt, man missar en del bilder pga dålig autofokus och fumliga kontroller, men å andra sidan är den lättare att ta med.

Olympus var snälla nog att skicka med en gratis adapter för mina gamla 4/3 objektiv också, och dom funkar förstås, även om det ser lite lustigt ut med ett 70-300 på en PEN. :)

Hursomhelst, 620an ligger för det mesta i skåpet hemma, medan PL1an får följa med i väskan. Med kitobjektivet eller med adapter och 25mm 2.8 pannkakan.

:)

/Robert

Hej Robert!
Ja, det var ju intressant det du skriver, onekligen ;-). Om en ny typ av DSL-kamera fr Olympus. Men jag gissar också att vi då förstås talar om helt andra priser på kamerorna än vad som gäller idag. Det är ju möjligen intressant för mig längre fram i så fall. Nu är min budget tyvärr inte så hög, tvärtom.

Jag kan förstå att smidigheten med det lilla formatet på din PEN är en avgörande faktor för dig. Ibland är det verkligen mycket att släpa på med hus och alla objektiv till :) Men nej, jag tror nog jag fortsätter mitt sökande efter E-620 som jag ändå tycker verkar passa mina behov ganska bra.

STORT TACK Robert för att du tog dig tid att tipsa och ge mig denna informationen!
/ Karin
 
Hej Karin!

Du kan få köpa min nästan oanvända E-620 (jag köpte min E-5a strax efter) om du är så desperat efter en E-620 :)

Slutaren har aktiverats 335 gånger, varav jag har tagit ca 40-50 bilder och resten är fabrikstester.

MVH Franz
 
Hej Karin!

Du kan få köpa min nästan oanvända E-620 (jag köpte min E-5a strax efter) om du är så desperat efter en E-620 :)

Slutaren har aktiverats 335 gånger, varav jag har tagit ca 40-50 bilder och resten är fabrikstester.

MVH Franz


Hej Franz!
Åh, vilket erbjudande! Va snällt. Det var inte mycket använt på den kameran:) Ja, jag är smått desperat eftersom jag knappt kan fota inomhus någonstans med min E-510, trots att jag använder extern blixt. Varannan, var 3.e bild blir blåaktig, respektive gulaktig trots samma exponeringsinställningar.Jag vill bara dänga min E-510 i väggen just nu :). Samtidigt har jag inte råd att köpa en E-5.

Så ditt erbjudande låter jättebra. Först några frågor:
1.Jag gissar att garantitiden är utgången, eller? Inget krångel du märkt på den, den lilla tid du använt den?
2. Den faktiska skillnaden mellan E-510 och E-620?
3. För mig är det ju väldigt intressant med fler autofokuspunkter, men också att den har ett bättre omfång i mörker/ljus än vad E-510 har. Jag är så urless på alla utbrända bilder med vitgrå himmel och lilla minsta skugga som gör bilden suddig pga längre exponeringstid. Är detta bättre på E-620?
4. Vad säljer du den för?

Med vänliga hälsningar / Karin
 
Hej Franz!
1.Jag gissar att garantitiden är utgången, eller? Inget krångel du märkt på den, den lilla tid du använt den?
2. Den faktiska skillnaden mellan E-510 och E-620?
3. För mig är det ju väldigt intressant med fler autofokuspunkter, men också att den har ett bättre omfång i mörker/ljus än vad E-510 har. Jag är så urless på alla utbrända bilder med vitgrå himmel och lilla minsta skugga som gör bilden suddig pga längre exponeringstid. Är detta bättre på E-620?
4. Vad säljer du den för?

1. Jag köpte den 2010-09-09 så det är garanti kvar. Jag har även kvar originalkartongen inkl. allt emballage. Inget krångel, men jag har knappt använt den överhuvudtaget.

2. Stor fråga! Jag har ju ingen erfarenhet av min E-620. Av det jag kan se är det mesta bättre, anser jag. Den har ju allt som E-510 har plus mycket mer. E-620 är mycket mindre vilket innebär ett mindre grepp, men jag tycker att den mindre storleken överväger det negativa, kameran är skön att hålla i. Bland det jag gillar mest är skärmen som är utvikbar och mycket bättre än den på E-510. Knapparna på baksidan är belysta, det har inte ens E-5an! :)

3. Den har bättre dynamiskt omfång än E-510 (gällande din undran om hög/lågdagrar) men exakt HUR mycket har jag inte en riktig uppfattning om, återigen, kameran är knappt använd, eftersom jag skaffade E-5an strax efter. Tips: fota i råformat så kan du rädda de flesta utbrända himlar (med E-510)

4. Jag köpte den på Elgiganten som hade prissatt den felaktigt alldeles för lågt, SEK 2990:- med 14-42 mm objektivet. Priset var då hos de flesta andra långt mer än det dubbla, det var egentligen bara därför jag köpte den, annars gick jag ju och väntade på E-5an. Jag hade tänkt att ha den som reservkamera, men behovet uppstod aldrig. Så nu har jag E-5an med E-510 som reserv istället. Jag tänkte faktiskt begära samma summa (+ frakt) som jag köpte den för, eftersom det redan är så lågt och kameran är i toppskick. Det är ett fyndpris även för dig, för jag ser ju vad andra begär för samma kamera i använt skick :)

Jag tar tillbaka kameran innan 2011-09-09 om du inte är nöjd (du betalar returfrakten). Det skriver jag här, svart på vitt. :)

MVH Franz
 
Tack!

1. Jag köpte den 2010-09-09 så det är garanti kvar. Jag har även kvar originalkartongen inkl. allt emballage. Inget krångel, men jag har knappt använt den överhuvudtaget.

2. Stor fråga! Jag har ju ingen erfarenhet av min E-620. Av det jag kan se är det mesta bättre, anser jag. Den har ju allt som E-510 har plus mycket mer. E-620 är mycket mindre vilket innebär ett mindre grepp, men jag tycker att den mindre storleken överväger det negativa, kameran är skön att hålla i. Bland det jag gillar mest är skärmen som är utvikbar och mycket bättre än den på E-510. Knapparna på baksidan är belysta, det har inte ens E-5an! :)

3. Den har bättre dynamiskt omfång än E-510 (gällande din undran om hög/lågdagrar) men exakt HUR mycket har jag inte en riktig uppfattning om, återigen, kameran är knappt använd, eftersom jag skaffade E-5an strax efter. Tips: fota i råformat så kan du rädda de flesta utbrända himlar (med E-510)

4. Jag köpte den på Elgiganten som hade prissatt den felaktigt alldeles för lågt, SEK 2990:- med 14-42 mm objektivet. Priset var då hos de flesta andra långt mer än det dubbla, det var egentligen bara därför jag köpte den, annars gick jag ju och väntade på E-5an. Jag hade tänkt att ha den som reservkamera, men behovet uppstod aldrig. Så nu har jag E-5an med E-510 som reserv istället. Jag tänkte faktiskt begära samma summa (+ frakt) som jag köpte den för, eftersom det redan är så lågt och kameran är i toppskick. Det är ett fyndpris även för dig, för jag ser ju vad andra begär för samma kamera i använt skick :)

Jag tar tillbaka kameran innan 2011-09-09 om du inte är nöjd (du betalar returfrakten). Det skriver jag här, svart på vitt. :)

MVH Franz


Hej Franz!
Tack för ditt snabba svar.:)
Jag tycker det låter utmärkt det hela, och priset är superduper för mig.
Kan inte bli bättre. Så jag är jätteglad och tacksam för att du vill sälja din E-620
till mig! Jag mailar dig min adress, och så får du meddela mig tillbaka var jag
bäst sätter in pengarna till dig.
Tusen tack igen! :)
/ Karin
 
Hej Franz!
Tack för ditt snabba svar.:)
Jag tycker det låter utmärkt det hela, och priset är superduper för mig.
Kan inte bli bättre. Så jag är jätteglad och tacksam för att du vill sälja din E-620
till mig! Jag mailar dig min adress, och så får du meddela mig tillbaka var jag
bäst sätter in pengarna till dig.
Tusen tack igen! :)
/ Karin

Hej! Du får maila mig på en annan adress än via fotosidan.se (den funkar inte just nu), jag har skickat dig adressen via din fotosidan.se sida /Franz
 
Hej igen Karin! Det finns inget sätt för mig att veta om det går att kontakta dig via Kontakt som står på din profilsida, som jag har skrivit till.

Du är förmodligen ute i solen denna vackra dag, men om du läser detta så har du 15 minuter på dig innan jag måste gå ut, om du vill att jag postar paketet med kameran idag, annars får det bli på måndag.

Ha det bra! /Franz
 
Kameran är på väg och jag ångrar mig redan ;-)

... men va sjutton, den stod ju bara på hyllan...

Karin, jag hoppas du får mer användning för E-620an än jag trots allt hade, lycka till med fotandet!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.