Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Var det dumt att köpa gammal MF minolta.
- Trådstartare afrika
- Start datum
carpelux
Aktiv medlem
Det har debatterats mycket i Yahoo-gruppen manualminoltafree ( http://groups.yahoo.com/group/ManualMinoltaFree/ ) om det verkligen krävs ett MD-objektiv för att kunna använda programautomatiken. Jag tror man kan säga att den allmäna meningen är att det fungerar även med MC. Man får då ett blinkande P i sökaren, men tack vare en funktion som kallas för final check så klarar kameran ändå av att ge rätt exponering.
Final check innebär att kameran gör en mätning av exponeringen prcis innan exponeringen när spegeln är uppfälld och objektivet nerbländat, för att kompensera för ändrade ljusförhållanden efter det man tryckt på utlösaren.
Final check innebär att kameran gör en mätning av exponeringen prcis innan exponeringen när spegeln är uppfälld och objektivet nerbländat, för att kompensera för ändrade ljusförhållanden efter det man tryckt på utlösaren.
Olle skrev:
För att kunna använda programautomatik med X-700 (eller bländarautomatik med vissa andra modeller) måste du ha MD-objektiv. MC-objektiven fungerar dock med slutarautomatik eller manuell exponering.
Olle
objernulf
Aktiv medlem
Detta med final check tycker jag hemsk illa om. Det innebär en klar och märkbar fördröjning från avtrycket tills slutaren öppnar sig. Klart irriterande. Final check saknas som tur är på de flesta modeller. XD7 och XD5 har den "finessen" men jag är inte så säker på att X-700 har den. Alla andra har den inte då de inte har bländar-/programautomatik.christp skrev:
Det har debatterats mycket i Yahoo-gruppen manualminoltafree ( http://groups.yahoo.com/group/ManualMinoltaFree/ ) om det verkligen krävs ett MD-objektiv för att kunna använda programautomatiken. Jag tror man kan säga att den allmäna meningen är att det fungerar även med MC. Man får då ett blinkande P i sökaren, men tack vare en funktion som kallas för final check så klarar kameran ändå av att ge rätt exponering.
carpelux
Aktiv medlem
X-700 har final check.
objernulf skrev:
Detta med final check tycker jag hemsk illa om. Det innebär en klar och märkbar fördröjning från avtrycket tills slutaren öppnar sig. Klart irriterande. Final check saknas som tur är på de flesta modeller. XD7 och XD5 har den "finessen" men jag är inte så säker på att X-700 har den. Alla andra har den inte då de inte har bländar-/programautomatik.
saab
Aktiv medlem
Du undrar över ålder på din X-700.
Jag kan svara det ganska exakt.
Den är 14 år och 2 månader gammal. Inköpt på Scandinavian Photo, det var Runo (Nikonexperten) som tog emot beställningen per telefon (internet var inte så känt då). Det var nämligen jag som ringde och beställde kameran för vi skulle ge den till min pappa i födelsedagspresent. Objektivet köptes samtidigt. Blixten är ca 1 år yngre.
Hoppas den känns bra!
Jonas
Jag kan svara det ganska exakt.
Den är 14 år och 2 månader gammal. Inköpt på Scandinavian Photo, det var Runo (Nikonexperten) som tog emot beställningen per telefon (internet var inte så känt då). Det var nämligen jag som ringde och beställde kameran för vi skulle ge den till min pappa i födelsedagspresent. Objektivet köptes samtidigt. Blixten är ca 1 år yngre.
Hoppas den känns bra!
Jonas
Pongu
Aktiv medlem
objernulf skrev:
Nikon F-801 är Nikons enda AF-kamera förutom F4/F5 som har helt metallchassi (under plastskalet).
Ja, annars hade jag aldrig köpt dem. De håller verkligen för det mesta. Jag har plågat mina genom regn, snö, vulkanaska, sand etc och de har aldrig strejkat. Dessutom brukar jag dänga dem i någon gran ibland, men jag kan ändå inte komma över den plastiga finishen. Kanske lite fånigt.
/Pontus
Olle
Aktiv medlem
Om X-700 har "final check" som christp beskriver den, dvs när spegeln är uppfälld, så fungerar det inte som på XD-7/5. XD-7/5 kan inte mäta ljuset med spegeln i uppfällt läge. Det fungerar nog endast med kameror med TTL blixtautomatik som X-700.objernulf skrev:
Detta med final check tycker jag hemsk illa om. Det innebär en klar och märkbar fördröjning från avtrycket tills slutaren öppnar sig. Klart irriterande. Final check saknas som tur är på de flesta modeller. XD7 och XD5 har den "finessen" men jag är inte så säker på att X-700 har den. Alla andra har den inte då de inte har bländar-/programautomatik.
Final check för XD-7/5 har jag förstått används vid bländarautomatik för att kolla om vald tid kan ge en rätt exponering med möjliga bländarvärden över huvud taget. Jag har inte märkt att det ger någon extra fördröjning.
Olle
carpelux
Aktiv medlem
Skillnad mellan X-500 och X-700
Skillnaden är att X-500 visar med en blinkande och en fast diod aktuell och av kameran föreslagen exponeringstid, medan X-700 endast visar föreslagen tid. Du måste då själv veta vad kameran är inställd på. Fungerar det oxå, men 500:an är enklare att jobba med när det gäller manuellt.
Dessutom kan 500:an använda längre tider är 1/60 sek ihop med minoltas PX-blixtar, medan 700:an automatiskt låser på 1/60 sek.
Skillnaden är att X-500 visar med en blinkande och en fast diod aktuell och av kameran föreslagen exponeringstid, medan X-700 endast visar föreslagen tid. Du måste då själv veta vad kameran är inställd på. Fungerar det oxå, men 500:an är enklare att jobba med när det gäller manuellt.
Dessutom kan 500:an använda längre tider är 1/60 sek ihop med minoltas PX-blixtar, medan 700:an automatiskt låser på 1/60 sek.