Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Var det alles för dagen en 1D Mark III?

Produkter
(logga in för att koppla)
Calle S skrev:
Ja du. Van som jag är med D100, som är väldigt långsam, är 5D ett fartmonster. Men det tyckte jag brorsans D70 var också.

Jag plåtar nästan bara porträtt, 5D är fullt tillräcklig. Även där kunde D100 vara lite seg ibland, NEF var inte att tänka på. Men på sätt och vis saknar jag mina D100. Allt går ju åt fel håll nu...!
OK, då fattar jag att det måste vara jordens skillnad.
 
Jag hoppas det där inte är den riktiga efterföljaren till 5D. Varken bilden eller dom gissade specarna på nätet.

Kameran på bilden ser ut att ha inbyggd blixt vilket kunde vara smidigt ibland.

Vad som skulle vara mums på en 5D är fokussystemet från 1 serien och snabbare serietagning. Men det sista är inte så dåligt på 5D heller om man inte jämför med 1D mkII. Kanske lite vädertätning också.

Mer pixlar skulle bara vara jobbigt, bilderna är skrymmande nog redan från 5D, svårt att önska mer ur en sensor. Desto större bildfiler, desto segare blir det i datorn och 5D's nästan 13 megapixlar räcker till allt jag kan hitta på i alla fall.

Hoppas bara at den inte kommer i klumpig 1D skepnad men inbyggt grepp, jag gillar inte vertikalgrepp utan föredrar smidigheten.

Men 5D är en utmärkt allroundkamera redan idag och går man och önskar sig en så finns det ingen anledning att vänta på nästa modell.

Priset har ju kommit ner några tusenlappar så den kan köpas i butik för ca 24000:- för huset.
 
Madeliene skrev:
Christian Raae (christian_r) skrev:[/i]
Jag var inte ironisk, den är ful :-

=Oandvänbar eller?



Ja fullständigt, den går inte att fotografera med när den ser ut så.
Man blir oinspirerad.
Eller hur?
Kanske man kan måla den själv?
Rosa?
Då hade den kanske inte blivit så tråkigt.

Nej, vad vet jag.
Skall kameror se ut så i framtiden så kommer jag nog lägga kameran på hyllan.
Ärligt talat, någon måtta får det vara.
Eller?

Uff.
 
Emil-G skrev:
Ja, och fel också. Jag såg dock inga bilder där och jag står fast vid att bilden ser väl photoshopad ut.

Det är en analog Eos 30 med photoshoppad logga. Populärt att använda de analoga husen för fejkbilder då få känner igen dem.
 
Som sagt, den bild som herr Risedal använde när han behagade skämta lite med oss är en EOS 30V analog kamera från slutet av 90talet. Den har inget med en ev kommande 5Dn, 3D eller 7D att göra.

Just namnet 7D tror jag inte heller mycket på, åtminstone inte i kommande vända av namnändringar. Troligt med så mycket som 80% säkerhet däremot, är väl att det inom 1 år kommer åtminstone en uppdatering av 5D. Min gissning skulle vara 5Dn. Sedan tvistas det en del om i spekulationerna på djungeltelegrafen, om det rent av skulle komma 2 nya kameror i det segment som 5D befinner sig i. D v s mellan avancerad amatör (30D) och pro (1D, 1Ds). Själv tror jag starkt på att det finns utrymme för 2 kameror i detta segment. Dessa skulle vara något enklare versioner av respektive 1D, respektive 1Ds kamerorna. Den ena kategorin representeras idag väl av 5D som kan ses som en lillebror till 1Ds MkII. FF med hög upplösning och ypperlig sökare, men relativt långsam seriebildskapacitet.

30D är dock allt för enkel för att kunna kallas lillebror till 1DMkIIn eller 1DMkIII. I prissegmentet 15-20tkr tycker jag det finns plats för en 1,6x crop eller 1,3x crop "7D" med 10Mpix, 6b/s, vädertätad, utan fast vertikalgrepp, bättre sökare än 30D.

Nu är det ju möjligt att nya 40D hamnar nära dessa specifikationer, men jag tror inte riktigt det eftersom den modellen måste ligga under 13500kr rek listpris 12000kr butikspris för att ligga någotsånär i nivå med konkurrenterna, och tillräckligt nära 400D vilken nu säljs för ca 7000kr
 
Man skulle väl kunna jämföra med Nikon här tycker jag. D80 med ca 10tkr butikspris, och D200 med bra sökare, snabb och vädertätad för ca 15tkr butikspris. (båda med 1,5x crop sensorer.)
 
Skulle det dyka upp en 5Dn med 12,8 eller 16.6Mpix (gamla 1DsMkII sensorn eller ny sensor baserad på 1DMkIII fast inte croppad) skulle det vara underbart om den hade samma möjlighet som nya 1DMkIII att blända in avmaskninsramar för 16:9, 4:3 och 6:6 i sökaren. Fasen vilken bra funktion. Jag som älskar 6x6 formatet. Går det sedan också att blända in rutnät som på Nikon D70 mfl vore lyckan fullständig (nästan ;-). Fast det är klart. Andra innovationer som 6400, individuell fokusjustering per objektiv och bättre sökare, är alla förbättringar som bådar gott fön kommande canonmodeller :)
 
1DMk3 är onekligen en godbit. I sin prisklass vill säga.

Men var det allt?????

Som Canonist har man sneglat på D200:an. Jäkla fin kamera det där. Sen hör man: Canon släpper 27 nya produkter!! Jojo, nu jäklar blir det åka av.

Jääääklar var lång näsa man fick :)

Skämt åsido, det är konstigt att Canon bokstavligen ger bort marknaden till Nikon med sina fina D80 och D200. Den gamla hederliga 20D:n, förlåt jag menar 30D, eller 10D.. börjar kännas lite gammal även om det är en bra konstruktion och den fortfarande håller rätt bra.

Ja, konstigt som sagt.

Fasen, ja den där D200:an är inte så dum. Hmmm..gräset kanske ÄR bättre på andra sidan?

:)
 
Canon behövde mer tid för att matcha Nikons D200,det är väl ganska uppenbart !

Men när dom väl gör det så lär Nikon svara med någonting bättre direkt....

Ni som trott Canon är topp of the line, kanske bör tänka om, det är inte nyttigt att vila på det som varit, idag är inte Canon topp off the line no more, inte när det gäller kameror som vi vanliga Svenssons har råd med...

1DMK3 är helt underbar.... för dom få som har råd att köpa den, men för oss övriga dödliga så är Nikon D80-D200 samt Pentax K10D ett betydligt smartare val.... Eller ?

/kent
 
Det var väl aldrig en fråga om just den bilden av den s.k. 7d var äkta.

Den är en del rykten om en uppföljare till 5d'n.
En s.k. 7d med samma sensor som den nuvarande 1ds mark2 har.

Det tycker inte jag låter orimligt alls.
 
froderberg skrev:
Det är en analog Eos 30 med photoshoppad logga. Populärt att använda de analoga husen för fejkbilder då få känner igen dem.

Visst är den photoshopad Men vi vet inte vad som kommer till PMA- eller gör vi?
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.