Annons

Var är min exponeringskomp ? 1Ds MkII

Produkter
(logga in för att koppla)

johan b-lund

Aktiv medlem
Nyinköpt 1Ds mkII o jag är helt ny när det handlar om Canon
Iaf, i alla lägen utom M så syns exponeringskompensationen. Jag tror jag har nollat allt till default (har inte kopplat via pc) men jag får inte rätt på det. Gör jag som manualen säger så ändrar jag bara den funktion jag har gett den stora ratten. Inget syns i displayen eller i det lilla fönstret.

*edit*
Läste precis i avsnittet som handlar om bländare/slutartid - trycker man på exp knappen o vrider du justeras bländaren - samma sak ska tydligen ändra exponeringskompensationen med ?!
Har man ingen expkomp i läge M ?
 
Senast ändrad:
Hej
Nepp, du har ingen komp i manuellt.

Skalan i sökaren kommer visa hur "fel" du ligger mot vad kameran tror och det du ställt in.

Jag har på min 1Dmk2 ställt spotmätning i M så jag kan följa en känd punkt i det jag vill fota.

Prova ställ en tid o en bländare, rikta kameran lite olika o tryck ner halvvägs.

En kul grej till du kan prova är multispotmätning, den är häftig. Dock ej i M mode.
 
Nyinköpt 1Ds mkII o jag är helt ny när det handlar om Canon
Iaf, i alla lägen utom M så syns exponeringskompensationen. Jag tror jag har nollat allt till default (har inte kopplat via pc) men jag får inte rätt på det. Gör jag som manualen säger så ändrar jag bara den funktion jag har gett den stora ratten. Inget syns i displayen eller i det lilla fönstret.

*edit*
Läste precis i avsnittet som handlar om bländare/slutartid - trycker man på exp knappen o vrider du justeras bländaren - samma sak ska tydligen ändra exponeringskompensationen med ?!
Har man ingen expkomp i läge M ?

I läge M ställer du ju både tid och bländare (med de olika rattarna. Då kan du ju välja om du vill ändra exponeringen med antingen tid eller bländare. (någon av de två rattarna)
 
Roinek, du är på min Juklappslista nu :)

Tony
Som van Nikon användare så saknar jag väl flexibiliteten helt enkelt.
Slutare/Bländare påverkar ju skärpedjupet med.

Nu ska jag bara bli van ;-)
 
Slutaren påverkar inte skärpedjupet.
Vill du varken ändra slutare eller bländare får du kompensera med ISO. Det finns kameror som har den funktionaliteten, men inte från Canon.

Annars ligger det ju i sakens natur att när man ställer in manuellt sköter man exponeringen manuellt. Vill man kompensera något ställer man med avsikt "fel".
 
Rätt så men kör man handhållet i vissa situationer så hade komp varit bra. Men som sagt det handlar mest om vana skulle jag tro.
Är störtnöjd över huset :eek:)
 
Jag begriper det faktiskt inte. Om du vill kompensera när du kör i manuellt läge ställer du manuellt så att mätaren i sökaren pekar där den hade pekat om det hade varit exponeringskompensation för något automatiskt läge det gällde. Det blir ju ingen skillnad?
 
hehehe :eek:)

Hur slutarprio/bländarprio fungerar vet jag men jag hade inte en susning om det du nämner om Manuellt läge.

tack för hjälpen !!

*edit*
Ovanstånde medelande är tydligen borttaget
 
Läge M på Nikonen så påverkade exp komp varken slutartid/bländare eller iso
Vad jag vet iaf !!

Vad påverkade det det i sådana fall för att mörka eller ljusa bilden? Självklart påverkar det någon av dessa tre faktorer eftersom att det är dessa som besämmer en bilds exponering. Därav namnet exponeringskompensation.
 
Sorry Johan,

jag raderade det av misstag, men som sagt, vid M-läget så gäller inte exp.kompensationen.
 
Jag har aldrig tänkt på vad som finns bakom expkomp utan nyttjat det när jag tycker att det har behövts.
Lustigt är det iaf :eek:)
 
Det är korrekt att det påverkar, men inte i M-läget.

Om ljuset vid ett givet tillfälle är 1/60 f/4 så kan man t.ex. exponera:

TV/S => 1/60 och exp. komp med -1 steg ger f/5.6
AV/A => f/4 och exp. komp. med -1 steg ger 1/125

eller manuell exponering

1/60 f/5.6 = 1 stegs underexponering
1/125 f/4 = 1 stegs underexponering

Exponeringen i samtliga 4 fall är samma och metoden är samma. Man kan lite enkelt säga att M-läget är både AV/A och Tv/S samtidigt. Med enda skillnaden att kameran väljer tid eller bländare åt dig och att du sedan får kompensera för att kringgå kamerans ljusmätare. I M-läget kringgår du alltid kamerans ljusmätare, även om kameran indikerar på "rätt" exponering på skalan.
 
Jag tänkte fråga efter en bruksanvisning till en Nikon, där detta för mig märkliga fenomen förklaras, men då är det bara en missuppfattning, då?

Själv ser jag snarare P-läget som en kombination av Tv och Av, där M-läget är varken eller. Men det är ju bara hur man uppfattar det själv, tror jag.
 
Jag tänkte fråga efter en bruksanvisning till en Nikon, där detta för mig märkliga fenomen förklaras, men då är det bara en missuppfattning, då?

Själv ser jag snarare P-läget som en kombination av Tv och Av, där M-läget är varken eller. Men det är ju bara hur man uppfattar det själv, tror jag.

Nej, P-läget använder både tid och bländare (samtidigt) för att justera exponeringen när man kompenserar.

ex 1/40 f/4 blir 1/50 f/5 vid -1 steg

Jag kan kolla i min bruks när jag kommer hem, men jag tvivlar på att det är förklarat i M-läget, eftersom det inte existerar (eller jo, den kanske existerar, men den har ingen påverkan - vilket naturligtvis är helt logiskt, ur ett exponerings-/ljusmätningsperspektiv)
 
På Canon-kameror fungerar exponeringskompensationen som en extra parameter till exponeringsprogrammet. I M-läget finns det inget exponeringsprogram, så där får man sköta det själv i stället. Vill man ha ett stegs överexponering rattar man helt enkelt in bländare och slutartid så att mätaren visar ett steg över nollan.

På Nikon-kameror är exponeringskompensationen ett offset som modifierar ljusmätarens värde, innan det skickas vidare i kedjan, och funkar därför även i M-läget. Vill man överexponera ett steg ställer man kompensationen på +1 och rattar sedan in bländare och slutare så att mätaren visar noll.

Båda sätten verkar väldigt förvirrande för den som är van vid "fel" sätt, men i praktiken gör det ingen skillnad. På en Nikon-kamera kan man dessutom göra på Canon-sättet, men på en Canon-kamera kan man inte göra på Nikon-sättet.
 
Kom precis hem o vart tvungen att kolla på Nikonen. Exp komp mätaren fungerar i M men gör givetvis inget med bilden. Sen kom jag på ganska omgående varför jag har missförstått det hela !
Jag har kört uteslutande med blixt med Nikonen o då justeras Sb 400:an via exp komp o då Händer det grejer.
Så enkelt det kan vara ibland :eek:)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.