Japp, de funkar så länge de är oskarpa av den trolska stämningen!acke skrev:
Fritt fram för fler fina drömska målningar från familjealbumet!
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vanligaste kommentarklyschorna?
- Trådstartare acke
- Start datum
Dagobert
Avslutat medlemskap
Jag har en känsla av att man läser ofta om att horisonten är sned eller att den lutar förmycket, men enligt sökfunktionen gav inte den kombinationen så många träffar...
Till Ackes statistik här över kanske man skulle kunna lägga till 32 st OSKÄRPA också...
Sen finns det väl sådana ord och fraser som man aldrig kan tröttna på... Dock är jag förvånad över att jag inte fick fler träffar på sökorden TACK och TACKAR, endast 197 st träffar!
Eller olika tips om hur man kan beskära sin bild så att den kan uppfattas som "bättre", ca 120 träffar!
Förrästen har jag nog egentligen inte uppfattat någon fras som någon klyscha, det är väl bättre att få någon kommentar än ingen alls ??? Hellre WOW och OJ eller USCH och DET VETE FAN än "________" eller "________" !!!
Till Ackes statistik här över kanske man skulle kunna lägga till 32 st OSKÄRPA också...
Sen finns det väl sådana ord och fraser som man aldrig kan tröttna på... Dock är jag förvånad över att jag inte fick fler träffar på sökorden TACK och TACKAR, endast 197 st träffar!
Eller olika tips om hur man kan beskära sin bild så att den kan uppfattas som "bättre", ca 120 träffar!
Förrästen har jag nog egentligen inte uppfattat någon fras som någon klyscha, det är väl bättre att få någon kommentar än ingen alls ??? Hellre WOW och OJ eller USCH och DET VETE FAN än "________" eller "________" !!!
acke
Avslutat medlemskap
Wolfgang
Aktiv medlem
scala
Kanske vore bäst att fotosidan tillhandahåller en graderingsskala från 1 till 10 för
komposition,
exponering,
uttryck
och liknande begrepp.
Bedömningen skulle bli mera exakt, mera enhetlig, lätt att göra och enklare att tolka.
Dessutom en möjlighet för en kommentar vid behov.
Kanske vore bäst att fotosidan tillhandahåller en graderingsskala från 1 till 10 för
komposition,
exponering,
uttryck
och liknande begrepp.
Bedömningen skulle bli mera exakt, mera enhetlig, lätt att göra och enklare att tolka.
Dessutom en möjlighet för en kommentar vid behov.
Sinuslinus
Aktiv medlem
Jag tycker tvärtom. Förminskning av betygsystemet och inte en ökning.
Wolfgang
Aktiv medlem
Inget betyg?
Skalan är inget betyg, utan en ersättning för ord. Det blir ju mera exakt än ett "wow", när jag sätter t ex 8 av 10 möjliga poäng.
En 6:a för komposition säger ju mera än "som en målning".
Alla är ju inte lika duktiga att uttrycka sig i välvalda ord och då blir en skala till stor hjälp för alla parter.
En respons är ju viktig för ens fotografiska utveckling.
Negativ kritik kan ju också vara en bekräftelse att man är på rätt väg, så att säga att man medvetet går mot strömmen.
Skalan är inget betyg, utan en ersättning för ord. Det blir ju mera exakt än ett "wow", när jag sätter t ex 8 av 10 möjliga poäng.
En 6:a för komposition säger ju mera än "som en målning".
Alla är ju inte lika duktiga att uttrycka sig i välvalda ord och då blir en skala till stor hjälp för alla parter.
En respons är ju viktig för ens fotografiska utveckling.
Negativ kritik kan ju också vara en bekräftelse att man är på rätt väg, så att säga att man medvetet går mot strömmen.
klabbarpan
Aktiv medlem
Skriv ihop....
"Skit bra" och "skit häftigt" är inte heller ovanligt...
"Skit bra" och "skit häftigt" är inte heller ovanligt...
Canonliza
Aktiv medlem
markus skrev:
Drömsk tycker jag är en riktig standard klyscha. Det verkar som om alla drömmer skärpebefriade drömmar. Iof tar man ju av sig glasögonen när man går och lägger sig men...
Hahahaha!! Nu fattar jag ÄNTLIGEN varför det ser ut som det gör när jag drömmer utan linser....*gapskratt* //Liza
Canonliza
Aktiv medlem
Personligen tycker jag det här med kommentarer är svårt. Jag vet att jag skrev ett foruminlägg om det när jag var precis ny medlem. Jag undrade just över hur "teknisk" mm man behövde vara och fick då flera svar där man just skrev att hellre ett "jättefin" eller "vacker" eller "läcker" än inget alls. Jag tycker självklart också att det är roligt när någon som är väldigt kunnig kan ge tips och tricks till förbättring av mina bilder, men det betyder lika mycket när någon talar i känslor eller bara skriver att de tycker om en bild.
Jag tillhör garanterat de som använder sig av mycket "klyschor", men jag menar varje ord. Sedan ser jag även den delen som ett sätt att lära mig. Ju mer jag lär mig om att ta bilder, kopiera eller teknik så har jag ju fler uttryck att använda mig av för jag ser hela tiden bilder på ett nytt, mer nyanserat eller utvecklat sätt.
Det finns inget uttryck som är värre än att inte få några kommentarer alls.
Sedan undrar jag över detta med "familjealbumsbilder". Varför är det så tråkigt och fel? Vilka typer av bilder menar ni lite mer exakt (har ju en hum, men vill gärna höra vad ni tänker på)? Hela uttrycket låter lite nedvärderande och snobbigt tycker jag......
Tja, inte vet jag, men jag kör på - med eller utan klyschor!
Jag tillhör garanterat de som använder sig av mycket "klyschor", men jag menar varje ord. Sedan ser jag även den delen som ett sätt att lära mig. Ju mer jag lär mig om att ta bilder, kopiera eller teknik så har jag ju fler uttryck att använda mig av för jag ser hela tiden bilder på ett nytt, mer nyanserat eller utvecklat sätt.
Det finns inget uttryck som är värre än att inte få några kommentarer alls.
Sedan undrar jag över detta med "familjealbumsbilder". Varför är det så tråkigt och fel? Vilka typer av bilder menar ni lite mer exakt (har ju en hum, men vill gärna höra vad ni tänker på)? Hela uttrycket låter lite nedvärderande och snobbigt tycker jag......
Tja, inte vet jag, men jag kör på - med eller utan klyschor!
amaster
Aktiv medlem
Såg att acke tipsade (off-topic) om Avigsidans floskelgenerato, men råkade ange en gammal adress. Den aktuella adressen är
http://www.avigsidan.com/avigsidan/floskler.html
Den lämpar sig naturligvis inte till bildkritik, men kan med fördel användas av den som vill frsächa upp sitt företagbudskap.
/Avigmastern
http://www.avigsidan.com/avigsidan/floskler.html
Den lämpar sig naturligvis inte till bildkritik, men kan med fördel användas av den som vill frsächa upp sitt företagbudskap.
/Avigmastern