Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vanligaste kameran!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Abhraxxas skrev:
Kan någon ge mig en fullgod anledning till varför ingen här omkring använder minolta?

Själv har jag en Minolta 800si


Jodå visst används Minolta. Själv har jag en Minolta 9xi (föregångaren till Dynax 9) och den är jag helnöjd med. Valde mellan en Nikon F4 och den, men ansåg att F4:an kostade för mycket och de är i samma klass(nu kommer antagligen Nikon entusiasterna att slita mig i stycken :) ).
Använder mig även av en Canon T70 i nyskick faktiskt. kanske inte så kul kamera men ett litet och smidigt komplement. Själv är jag helnöjd med bägge kamerorna.

Kanske det blir en Nikon nån gång..........
 
Jag har haft flera kameror:
Chinon CS - Helt Manuell med skruvgänga. Jättebra kamera. Gedigen och enkel.
Chinon CE4 - Toppenbra. Den saknar jag ibland.
Minolta 7000 - Mycket bra. Jag gillade den skarpt.
Pentax ME - Gedigen,liten och fin. Jättebra kamera.
Canon EOS650 - Underbar. Toppenkamera. Kanske bästa jag haft. Sålde och köpte nyligen en igen.
Canon 1000FN - Jättebra men slö motor o mer plast än jag orkade med..
Nikon EM - Mycket bra kamera...

Vad menar jag då med detta?...jo...Som synes jag har gillat allihop ganska mycket. Det finns knappt dåliga kameror tycker jag, men man måste köra in sig på dem.
 
Nilea skrev:



Jodå visst används Minolta. Själv har jag en Minolta 9xi (föregångaren till Dynax 9) och den är jag helnöjd med. Valde mellan en Nikon F4 och den, men ansåg att F4:an kostade för mycket och de är i samma klass(nu kommer antagligen Nikon entusiasterna att slita mig i stycken :) ).
Använder mig även av en Canon T70 i nyskick faktiskt. kanske inte så kul kamera men ett litet och smidigt komplement. Själv är jag helnöjd med bägge kamerorna.

Kanske det blir en Nikon nån gång..........


Höll på att glömma att jag hade en OM 10 för länge sen, den var inte heller så dum :p
 
- Konica nånting kompakt tegelsten med tidsinställning
- Canon A1 (1985)
- Olympus OM-40 Program (1986)
- Canon T-70 (1987)
- Nikon FM2n (1988)
- Canon EOS 500n (1995)
- Canon EOS 600 (1999)
- Canon EOS 100 (Nuvarande)

Sådär då...
 
Hm, nu ska vi se då

första kameran var en Kodak Instamatic något.
Yashica TL Electro 35
Canon AE1Prog
Chinon CE5
Pentax MX
Minolta 9000
Nikon F2 AS
Minolta 700si

Vid sidan om har det alltid funnits någon kompakt oxå,
Olympus XA,
Olympus My o
Minolta AFC
alla dessa har haft sina fördelar o nackdelar och har inköpts av antingen praktiska eller känslomässiga skäl.
Jag har haft en uppsjö av gluggar o tillbehör o samma sak där både + & -.
Jag kan inte påstå att det alltid finns ett bästa system, utan det beror på behovet o tidpunkten.

Märkesfacister är det tristaste som finns :-(
 
Phantom skrev:
Med risk för att bli utnämnd till veckans viktigpetter så tänkte jag bara påminna er om frågan :eek: :D
Vilken kamera använder ni?
H-blad 503Cxi med motor och diverse gluggar, Nikon F80, F3 o Olympus MyII.

Mitt evighetsprojekt är att börja med storformat, men det faller på att jag har så jäkla dåligt tålamod.
 
Är sobril receptbelagt?
Storfotmat är inte krångligare än småbild. Kom precis hem efter att ha varit en sväng och plåtat med min storformatare, bälg. Ett negativ blev det, tog väl en halvtimme. Men blir säkert en bra bild. Och det är väl det som är viktigast?
 
SUCK. Det viktigaste är OBJEKTIVEN. Svårt att se skillnad på en bild tagen med Eos 300 eller 30. Det är objektiven som ger möjligheterna.

Fast frågan var ju vilka kameror som används. Här kommer min lista:

2 st Canon Eos 3
2 st Canon FTb (svarta)
1 st Canon Dial 35 (egentligen Bell&Howell)
1 st Canon G2 (tjänstekamera)
1 st Nikon AWAF
1 st Hasselblad 500 C/M
1 st Hasselblad 500 C
1 st Hasselblad SWC
13 st diverse Leicor (M4, M4-2, M5, M6, R3 (3st), R3 mot, R4 (2st), R5 plus två kompakter)
1 st Ricoh GR 1v

Sen finns det ju objektiv också... Men det kanske inte är så viktigt.

Ska man svara på vad man avverkat också? Det blir:
Canon AE-1
Canon AE-1 P
Canon FTb chrome (2 st)
Canon Eos 5 (2 st)
Några Mamiya 645:eek:r (de höll bara en säsong var)
PhotoControll zI
PhotoControll zII

Sen har jag pajjat tre av pappas leicor...
 
Min första kamera var en Minilta Dynax 500si som jag ganska snabbt tröttnade på, kände mig alldeless för begränsad.
Nu använder jag Dynax 7'an som jag stormtrivs med. Har allt man kan önska sig plus lite till :)

Minolta Dynax 7
Minolta 24-105
Minolta 35-70
Sigma 70-300 macro

Sen har jag några godbitar jag fått ärva av min morfar. Ett laica några carl ziess och en gammal kodac.
 
froderberg skrev:
SUCK. Det viktigaste är OBJEKTIVEN. Svårt att se skillnad på en bild tagen med Eos 300 eller 30. Det är objektiven som ger möjligheterna.

Fast frågan var ju vilka kameror som används. Här kommer min lista:

2 st Canon Eos 3
2 st Canon FTb (svarta)
1 st Canon Dial 35 (egentligen Bell&Howell)
1 st Canon G2 (tjänstekamera)
1 st Nikon AWAF
1 st Hasselblad 500 C/M
1 st Hasselblad 500 C
1 st Hasselblad SWC
13 st diverse Leicor (M4, M4-2, M5, M6, R3 (3st), R3 mot, R4 (2st), R5 plus två kompakter)
1 st Ricoh GR 1v

Sen finns det ju objektiv också... Men det kanske inte är så viktigt.

Ska man svara på vad man avverkat också? Det blir:
Canon AE-1
Canon AE-1 P
Canon FTb chrome (2 st)
Canon Eos 5 (2 st)
Några Mamiya 645:eek:r (de höll bara en säsong var)
PhotoControll zI
PhotoControll zII

Sen har jag pajjat tre av pappas leicor...

damnit.. hur pajade du pappas leicor??

är du som ställde frågan om fotografering i zatzy forum om jag minns ditt namn rätt ? :)
 
tomasis skrev:

damnit.. hur pajade du pappas leicor??

På och avknappen på R3:eek:rna går av vid flitig användning. Det har gått av några sådana... Sen råkade jag paja avtryckaren på en motorleica genom att pressa trådutlösaren för hårt... aj aj.
Sedan lyckades jag trilla med en M-kamera så det blev fula märken i bottenplattan. Inte helt populårt.
.
Hoppas jag är lite förlåten nu 12-13 år senare...

tomasis skrev:

är du som ställde frågan om fotografering i zatzy forum om jag minns ditt namn rätt ?

Vet inte. Kommer inte ihåg. Men mitt namn är inte helt vanligt. :)

/magnus
 
Ursäkta tomasis mne måste du använda "svara med citat" hela tiden?

Det blir väldigt mycket extra text och om du vill använda den funktionen kan du väl ta bort det irrelevanta, dvs ta bara med det du svarar på.
Tack.
 
tidigare kamera: Pentax p30t
Nuvarande: Minolta dynax 800si, helnöjd med kameran... kanske något för högljudd. Har inte samma sköna "klonk" som slutaren på pentaxen hade.. Fast desto fler finesser :D
Har även en rysk kompaktkamera av märket Lomo...
 
froderberg skrev:


På och avknappen på R3:eek:rna går av vid flitig användning. Det har gått av några sådana... Sen råkade jag paja avtryckaren på en motorleica genom att pressa trådutlösaren för hårt... aj aj.
Sedan lyckades jag trilla med en M-kamera så det blev fula märken i bottenplattan. Inte helt populårt.
.
Hoppas jag är lite förlåten nu 12-13 år senare...



Vet inte. Kommer inte ihåg. Men mitt namn är inte helt vanligt. :)

/magnus


hihi too fun ;)

Linus: jag försöker förkorta :D
 
Bryggarn skrev:
Är det bara jag på hela fotosidan som har Pentax?
Har haft Program A, P30n, P50, SFXn, har just nu två st Z1-hus.


Jag har en P30n och tillgång till en MX.
Funderar på att köpa en till Pentax nu, saknas lite funktioner på den här. Nåt tips?
 
Re: Nikon

smudo skrev:
Jag har en Nikon F80. Trevlig, men jag har inte haft den tillräckligt länge än för att veta om den är så bra som den omedelbara känslan ger vid handen.:)

Det är den! Har samma kamera och är så nöjd man kan bli innan ribban flyttas upp till F100:an om si sådär femton år. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.