Annons

Vandringsstav som stativ eller enbensstativ som vandringsstav.

Produkter
(logga in för att koppla)
Inför en vandring i Cinque Terre söker jag något som kan användas både som vandringsstav och enbensstativ. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera en lämplig vandringsstav eller enbensstativ? Jag kan tänka mig att lägga cirka 500 kr på en dylik, plus ett tilthuvud.

Lars Bruzelius
 
Jag har ett egenbyggt av produktionskasserat mtrl.
Ett Anza förlängningsskaft till roller i aluminium.
Skruvat loss själva förlängningsdelen och då är resten själva staven.
Förlängningsdelen (som var kasserad pga lätt knäckt) sågades av.
På den avsågade toppen fästes en kvarttumsskruv(stativskruv). Har för mig att den gängades dit och limmades med tvåkomponents epoxilim (tog vad jag hade tillgång till).
Som stativ så förvaras den avsågade delen i ryggan o tas fram o skruvas på vandringsstaven.

Staven i sin tur tryckte man ner i backen.
Men jag har inget tilthuvud utan det är fast monterat o man får luta på stativet mot sten eller träd.

Kamera OM1 med 28, 50, 135(sällan använd)
PS Aluminium ger svarta händer DS
 
Inför en vandring i Cinque Terre söker jag något som kan användas både som vandringsstav och enbensstativ. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera en lämplig vandringsstav eller enbensstativ? Jag kan tänka mig att lägga cirka 500 kr på en dylik, plus ett tilthuvud.

Lars Bruzelius


Min erfarenhet på detta skulle vara att ta en vandringsstav och få på ett huvud på det.
Eftersom jag använder ett enbenstativ nästan alltid när jag är ute och dom jag provat kan man inte stödja sig mot som man ( vad jag vet ) gör med en vandingsstav, ( har det med mig dels för stabiliteten vid vissa foto men även som försvar, kort ihopafällt men längre räkvidd än armarna och det blir en bra smäll av huvudet på någon som vill ha min kamera :))
Stativet trycks ihop och tål inte någon större tyngd

Finns kanske dom som är bättre och kraftigare men inte vad jag sett
Hoppas att det finns fler med erfarenhet eller åsikter om detta
 
Jag har Manfrotto 679b vilket jag tycker fungerar skapligt. Men det blir ju lite över din budget. Särskilt om du ska köpa till en kulled eller panoramahuvud. Iofs kan kan man ju sätta kameran direkt på stativet men det blir ett jäkla skruvande. Någon form av snabbplatta är nog att föredra.
 
Tack för tipsen och synpunkterna.

Mina erfarenheter av vandringsstavar och enbensstativ är näst intill obefintliga. Tanken var att jag skulle prova ett par ordinära vandringsstavar under förra helgen men på grund av rådande väderlek blev det inte av. Kommande helg ser dock mer lovande ut.

I min ungdom, någon gång på sextiotalet, gjorde jag ett enbensstativ av en trästav och en stativgängad skruv. Detta fick dock lite användning.

Förr i världen var en vandringsstav en långa trästav som efter behov skiftades från hand till hand och som också kunde hållas med båda händerna. Jag har hört att man vid vandringar på Madeira så sent som för tio år sedan utrustades med dylika stavar.

Letar man bland Cyberphoto, Fotokungen och Scandinavian Photos utbud av enbensstativ hittar man bara två vilka också är avsedda för vandring:

Hama Enbenstativ Alpin stav. 67-141 cm, 0,65 kg, 329,00 kr

Dörr Monopod vandringsstav Sierra FS. 66-153 cm, 0,31 kg, 399,00 kr

Man måste förutsätta att dessa två, åtminstone hjälpligt, klarar de speciella påfrestningar en vandringsstav utsätts för. Jag antar att belastningen på handtag och teleskoplåsningarna blir större på en vandringsstav. Foten måste också vara konstruerad för att tåla det slitage som uppstår vid vandring.

Det är inte uppebart vilka av de dyrare enbensstativen som klarar dessa speciella påfrestningar.

Den refererade Komperdell Guide Foam Trekking Pole är enligt den tillhandahållna länken slutsåld, men tycks annars vara ett lämpligt alternativ om än lite kort. För tillfället lutar det åt Dörr-alternativet vilket har fått goda vitsord.

Lars Bruzelius
 
En trästav är oslagbar i kvalité
Stavar som man kan förlänga i sektioner anser jag vara rent skräp i en fjällvandring.
När man vadar är en stav riktigt bra att ha. O aluminium i form av gåstavar knäcks alltför enkelt.
 
Senast ändrad:
Inför en vandring i Cinque Terre söker jag något som kan användas både som vandringsstav och enbensstativ. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan rekommendera en lämplig vandringsstav eller enbensstativ? Jag kan tänka mig att lägga cirka 500 kr på en dylik, plus ett tilthuvud.

Lars Bruzelius

Jag har ett gammalt Gitzo stativ som passar alldeles utmärkt som vandringsstav. Vet inte exakta produktbeskrivningen. Du bör kunna hitta dessa gamla stativ begagnade. Dem är tunga men mycket stabila.

//
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.