Annons

Vandring längs Gotlands kust (fotoutrustning)

Produkter
(logga in för att koppla)

PerLars

Aktiv medlem
Hej!
Jag skall under 5 veckor denna sommar vandra längs kusten runt gotland. Det bli också vissa avstickare tex Fårö och Gotskasandön men även där med målet att vandra runt öarna. Jag ser att vandra runt hela gotland under dessa veckor är för långt det skulle bli ca: 850 km. Jag kommer att fotografera mycket för att dokumentera själva vandringen men också för att göra ett bildspel och det är nu problemet kommer vad skall jag använda för utrustning.

Detta har jag idag:
Nikon D70s
Nikon AF-S 24-85 3,5-4,5
Nikon AF 180 ED 2,8
Nikon SB-800

Jag kommer att skaffa ett hårddiskminne av något slag plus ett enbentstativ.
Jag ser en viss begränsning med batteri till kameran.
Nu får ni hjälpa mig att komma på bra utrustning för detta ändamål

Per Larsson
 
vidvinkel, och förmodligen lämna blixten hemma..

ett stativ som inte väger så mycket, och en bra väska men det har du väl redan tänkt på
 
Håller med övriga, en riktig vidvinkel vore trevligt. Skulle ge dig 2 tips till gluggar
Sigmas 18-50 2.8 EX
om du behöver mera vidvinkel skulle jag titta på tokinas 12-24 4.0

Samt ett stativ, satsa på en av bra kvalitet. Det lönar sig i längden.
 
En underbar utmaning!
Jag och min fru paddlade Gotland runt med kajak för några år sedan.
Jag hade med mig Nikon F100, 17-35/2.8, 80-200/2.8, treben, SB-80, Sony PD-150 DVkamera, Sony PC-6 DVkamera.


Du kommer aldrig ånga själva resan. Gotland är vackert även om det regnar!
 
Ingen gotlänning

Hej. Jag är ingen gotlänning men har ändå ett srycke "kustvandring" jag gärna rekommenderar. Det är väldigt vackert längs Ekstakusten. Väg finns också. Karlsöarna syns till havs. Fina stenstränder för ev makrofoto. Tätt tätt med fossiler på stranden också. Ha det så bra. Överensstämmer med de tidigare om stativ (alu?) och vidvinkel. Makro också om ingen sagt det.
Ha det bäst.
Garbis
 
Hur tänker du övrig utrustning?

Tält å ryggsäck?

Vandrarhem?

Spritkök å torrfoder?


Skaffa dig bra kartor. Du kanske går 2-3 mil om dagen?
Inte alltid så lätt att hitta affärer längs vägen, dvs kusten.
Men har du tur, så finns det ibland dusch/toa även i de mindre hamnarna.

Ät mat med vitlök i. Ingen vetenskapligt, men vi slapp fästingarna då. (Vi tror det i alla fall) De kröp på oss, men satte sig aldrig.

Ekstakusten är oerhört vacker. Grogarn på östsidan, Närholmen...

Ahh, jag längtar dit!
 
Utrustning

Hej!
Tack för flera idéer.
Vandrings biten där har jag stor erfarenhet så tips på detta är jag inte intresserad av. Däremot gärna tips på platser längs vägen. Min vandring är tänkt att starta från Visby och norrut. GotskaSandön och Fårö för att sedan vandra söderut på ost sidan.Så har ni tips på fina platser längs vägen så välkomnar jag det. men framför allt fotoutrustningen som jag har svårt att välja.

Per Larsson
 
Glömt

Hej!

Det var några saker som jag glömmde nämna. Jag skall i huvudsak tälta längs vägen. Vandringen börjar V29.
Trebentstativ är säkert bra men vilket skall man välja, vikten har ju en viss betydelse och det skall vara stabilt.

Per Larsson
 
Hej Per!
Det låtar som du kommer få ett fantastiskt äventyr! Så här hade min fotoväska sett ut:

- systemkamerahus
- digitalkamera typ ixus (som backup)
- ordentligt med batterier & minneskort
- 1 vidvinkel
- 1 tele
- 1 macro
- ficklampa (typ maglite, liten men kraftfull)
- rengörningsdukar för smuts på lins
- 1 magfiber trebensstativ Manfrotto 055 MF3
- regnskydd för ryggsäcken


URL stativ:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=9046

Ha ett fantastiskt trevligt äventyr och n j u t i din fotografering. Fårö på Gotland är i särklass det finaste jag upplevt i Sverige. Det är h e l t magiskt var du än går. Hör av dig om du vill ha tips på platser att fota.

Hälsningar Michael Jönsson :)
 
Hej, vill du ha ett hyfsat lätt stativ skulle jag råda dig att ta ett Cullman. De finns begagnade för ett par hundringar inkl ett videohuvud (Du sköter alla vinklar med en spak)
Stativet är mycket lättanvänt, dessutom bra att vika ihop och att transportera. Jag har själv haft flera modeller och kan konstatera att de tål en hel del stryk. Enda nackdelen är att de kan vara lite vindkänsliga, speciellt om du går upp i höjd! Själv var min favorit en modell (2109?) som hade en maxhöjd på 130 cm. Där låg jag kring 100 cm och då var allt OK. Har du tung utrustning, kanske din 180 mm är i tyngsta laget, så finns det ju risk för skakningsoskärpa i och med att detta alustativ inte är så himla stabilt. Detta fixade jag med ett snöre kring mittpelaren och en påse jag fyllde med sand på plats.

Det finns säkerligen en del som har negativt att säga om Cullman, men det är upp till var och en att använda sin uppfinningsrikedom. Ett lätt stativ har sina begränsningar, så även ett tungt som kan bli en belastning att släpa på.

Det finns medlemmar här på Fotosidan som kan ge dig tips på ännu bättre stativ, detta är bara min rekommendation, begränsad till mina egna kunskaper.

Lycka till med din promenad och så får vi hoppas på bra väder. I vilket fall får du säkert en härlig semester. Glöm inte att lägga ut bilderna efteråt ;)
Sture
 
Låter som en kul resa. Själv skulle jag ta med mig stativ, vidvinkel, tele o macro samt som någon nämde en kompaktkamera som reserv o till "snapshotbilder". Batterifrågan är rätt viktig oxå. Borde gå ladda dom någonstans efter vägen tycker jag. Ta med dig många iafa.


Kommer själv att arbeta på Gotland (Visby) med början den 5 juni. Du (och alla andra) är välkommen att höra av er om ni har lust. Kanske kan ta en liten fototur el. nåt.

Maila så skickar jag mobil nr.
 
Hårddiskminne

Ja motiv lär du inte sakna, har sonen boende i Visby och bara där går det att tillbringa en vecka med kameran!
Jag köpte en Epson P-2000 inför en 3-veckors sydafrikaresa i februari i år och den funkade perfekt. Rymmer 40 GB och har en suverän display. Går också att med viss möda tanka in filmer att titta på om du tröttnar på naturen. Problemet är att den måste laddas då och då, men tittar man inte så mycket på bilderna utan bara lagrar så håller batterierna länge. Är tyvärr rätt dyr och efterföljaren P-4000 är ännu dyrare.
 
Låter som en trevlig vandring.
Om du kommer ner till sydligaste delen så kan jag rekommendera Holmhällar där två fina raukområden finns. Fortsätter man mot Hoburgen så finns en del ödsliga stränder med martallar och låga enbuskar. Jag har stuga vid Holmhäller och finns där fram tom. v32 om du behöver ladda batterier eller en kopp kaffe. Det är bara att ta kontakt. När du ser den här så finns jag nära.

;-) //Lars
 

Bilagor

  • holmen.jpg
    holmen.jpg
    31.6 KB · Visningar: 597
holmbo skrev:
Låter som en trevlig vandring.
Om du kommer ner till sydligaste delen så kan jag rekommendera Holmhällar där två fina raukområden finns. Fortsätter man mot Hoburgen så finns en del ödsliga stränder med martallar och låga enbuskar. Jag har stuga vid Holmhäller och finns där fram tom. v32 om du behöver ladda batterier eller en kopp kaffe. Det är bara att ta kontakt. När du ser den här så finns jag nära.

;-) //Lars
...och går man mellan Holmhällar och Hoburgen så passerar man Barshageudd, Gotlands sydligaste punkt, som nog inte så värst många turister sett (man ser Heligholm även därifrån).
 
Rätt bil rätt plats?

Roland S;

Barshage/Nore är väldigt fint! Och då vet du oxå hur svårt det är att ta sig ända fram till stranden? Här bör man gå, cykla eller köra traktor.

När vi paddlade runt ön, valde vi att slå läger där innan vi rundade Hoburgen.

På morgonen river vi tältet och hör vinandet av en bil som går på högvarv.

Varför en bil här? Hinner vi tänka innan en sportbil, ner cabbad, dyker upp (och ner) i sanddynerna.(flygsand) Och kör fast.
Mina fördomar besannas!
Tyskreggad bil, medelåldersman bakom ratten, blond svenska bakom de andra rattarna.

Någonstans har jag en bild på när vi försöker putta bort bilen till fastare mark.
 
Bilar utanför vägen är dessvärre ett vanligt problem på Gotland. Vid Holmhäller ser man ofta bilar som kör ner till raukarna (utanför vägen). Dom har nog inte en susning om att där finns massor av bon av tärnor, strandpipare mm. ;-(

Men jag känner mig inte orolig för Per. Han går ju till fots. ;-) //Lars
 
Det har kanske inte varit en uppsjö med utrustningstips... men jag kan bara hålla med om det som sagts.

De saker som jag skulle räkna som mest användbara på en sådan vandring skulle vara en ordentlig vidvinkel typ tokina 12-24/4 och ett bra tele, minst 200mm. sedan är naturligtvis ett macro trevligt som sagt och glöm för allt i värden inte stativet.


/Simon
(Gotlänning)
 
stativ

Hej

köpte ett Velbon Ultra Maxi förra året och det är suveränt när man går omkring och ska fotografera. Det väger 1 kg och är ihopfällt ca 35 cm långt och har när man använder det en maxhöjd på 160 cm och kostade mig 800 kr i butik, har senare hittat det ännu billigare.

Jag brukar ha det hängande på framsidan av min fotoryggsäck som är rätt så tung, samtidigt som jag har kameran framme. Högsta vikt, jag brukar ofta använda mitt 28-300 objektiv på min Canon 300V med batteripack och det väger 1210 gram enligt köksvågen och det har inte varit några problem hittills.

/Mikael
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.