Annons

valfritt med betyg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helena

Aktiv medlem
Det vore faktiskt trevligt att ha valet om man vill få betyg eller inte på sina egna bilder...
Finns det någon enkel funktion som man kan lägga till?

Varför då? Hela poängen är ju att man skall få bilden bedömd. Jag skiter i betygen om jag inte tycker dom är rättvisa. Svårare än så behöver det ju inte vara.

Har funnits men tagits bort, eftersom tendensen blev att man satte samma betyg på båda.

(Detta var före min tid så jag kan ha fel )

Pratar vi bara betygen eller menar ni att man ska lägga upp bilder som inte bedöms/kommenteras alls ?

För min del så kunde betygen slopas helt eller vara valfria, då jag nog nu mest intresserar mig för kommentarerna.

Fast å andra sidan så är det sällan nån hittar mina bilder då de ligger i en ganska smal genre här på sidan.

Satt just och tänkte på det att man skulle nog börja ta porträtt eller nått, så man kunde tala samma språk som alla andra.
Kollade statistiken nyss, av 359 personer som hävdar att de fotograferar sport/action/äventyr så har vi lyckats prestera 7 diskussioner med totalt 83 inlägg, eller nått sånt.

Men det ska jag banne mig ta upp i en ny diskussion.

LeadHead skrev:
Jag tycker att betygen fyller en funktion. - De ger en hyfsad indikation av hur bra en bild går hem hos betraktaren.

Instämmer helt med Erik.

Jag skulle inte ha något emot en sådan funktion som Helena skriver om - vet inte om jag skulle använda den. Men det vore mer än synd om betygssystemet togs bort...

Hur vore det om funktionen endast dolde fotografens bilders betyg för denne själv?
Dvs. att man kunde välja att inte se betygen på sina bilder.

LeadHead skrev:
Hur vore det om funktionen endast dolde fotografens bilders betyg för denne själv?
Dvs. att man kunde välja att inte se betygen på sina bilder.

Är inte det ungefär som att säga "så länge du är så full att du inte minns så har det inte hänt?

Folk har ju åsikter om bilderna även om dom inte sätts i pränt... Så det vore väl samma sak vare sig de fanns i systemet eller bara i folks huvuden. Heh. Men nu börjar det här bli lite väl abstrakt. Jag är dock nyfiken på varför du inte vill ha betyg. Varför stör dom dig?

Helena skrev:

Är inte det ungefär som att säga "så länge du är så full att du inte minns så har det inte hänt?

Ja, kanske. Ungefär.
Nej men min tanke med det förslaget är att även andra än fotografen kan ha intresse av att veta vad andra bedömare tycker om en bild.

Jag undrar nog också varför ni inte vill ha era bilder betygsatta.?? Jag tycker det ska vara lika för alla och JAG vill ha betygen kvar!!!

Jag är emot det föråldrade, småskoleaktiga betygeländet, men majoriteten här på Fotosidan verkar vilja ha dem kvar, så det är bara att böja sig.
Samtidigt tycker jag att det ska vara lika för alla, dvs ingen kan välja att andra medlemmar inte kan betygsätta ens bilder. Detta trots att jag inbillar mig att det skulle framtvinga en mera eftertänksam och nyanserad bildbedömning. Vi kanske skulle slippa kommentarer som "Dåligt" och sedan bara en etta.

...men det är klart; en del skulle nog ändå bara skriva "Skitbra" även om betygen inte fanns.

Tycker att slentrianbedömningen är värre; när man recenserar 100 bilder om dagen och ändå påstår sig veta något.

ace skrev:
Folk har ju åsikter om bilderna även om dom inte sätts i pränt... Så det vore väl samma sak vare sig de fanns i systemet eller bara i folks huvuden. Heh. Men nu börjar det här bli lite väl abstrakt. Jag är dock nyfiken på varför du inte vill ha betyg. Varför stör dom dig?

Det förstör liksom helheten att splittra upp saker...
Vissa bilder kan ha andra ändamål? :)

LeadHead skrev:

Ja, kanske. Ungefär.
Nej men min tanke med det förslaget är att även andra än fotografen kan ha intresse av att veta vad andra bedömare tycker om en bild.

Håller med om detta. Och som "konstnär" måste man kunna ha distans till allmänhetens reaktioner. Även om jag har lite svårt att föreställa mig att man skulle betygsätta typ oljemålningar och akvareller om det fanns en sajt för detta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar