Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val mellan ett eller två objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

MoniQ90

Medlem
Hejhej!
Jag är ny medlem här och tänkte få lite råd inför mitt första systemkameraköp. Jag är alltså så mycket nybörjare man bara kan vara. Har visserligen läst hur mycket som helst nu den senaste tiden men iallafall.

Jag har hittat två olika säljare på blocket. Tror de kan vara medlem här med.
De båda säljer en canon EOS 450D. Skillnaden är att den ena säljer med

ett Canon EF-S 17-85 F/4-5.6 IS USM objektiv

och den andra med

Canon EFS 18-55MM 3.5-5.6 IS objektiv och Canon EF-S 55-250MM F/4-5.6 IS objektiv.

(Jag kommer oavsett vad jag köper ändå skaffa mig ett Canon EF 50MM 1.8 II objektiv.)
Priset för båda säljarna är ungefär densamma. Frågan är vad ni rekommenderar till en nybörjare, vilket är mest värt pengarna om priset är ungefär densamma?
Själv tycker jag att universalobjektivet verkar bäst då man slipper byta objektiv hela tiden och den kan vara smidigt att ta med sig på resor.
Att köpa två objektiv verkar jobbigare men o andra sidan har man ett teleobjektiv också som kan vara bra att ha.
Vad skulle ni skaffa?

(Ta gärna hänsyn till om ni tycker att objektiven är bra eller inte i erat svar. Jag menar t.ex så kanske det kan vara bra med två objektiv men båda de två är jättedåliga så att man kanske ska köpa från den andra iallafall.)

Hejhej!
Jag är ny medlem här och tänkte få lite råd inför mitt första systemkameraköp. Jag är alltså så mycket nybörjare man bara kan vara. Har visserligen läst hur mycket som helst nu den senaste tiden men iallafall.

Jag har hittat två olika säljare på blocket. Tror de kan vara medlem här med.
De båda säljer en canon EOS 450D. Skillnaden är att den ena säljer med

ett Canon EF-S 17-85 F/4-5.6 IS USM objektiv

och den andra med

Canon EFS 18-55MM 3.5-5.6 IS objektiv och Canon EF-S 55-250MM F/4-5.6 IS objektiv.

(Jag kommer oavsett vad jag köper ändå skaffa mig ett Canon EF 50MM 1.8 II objektiv.)
Priset för båda säljarna är ungefär densamma. Frågan är vad ni rekommenderar till en nybörjare, vilket är mest värt pengarna om priset är ungefär densamma?
Själv tycker jag att universalobjektivet verkar bäst då man slipper byta objektiv hela tiden och den kan vara smidigt att ta med sig på resor.
Att köpa två objektiv verkar jobbigare men o andra sidan har man ett teleobjektiv också som kan vara bra att ha.
Vad skulle ni skaffa?

(Ta gärna hänsyn till om ni tycker att objektiven är bra eller inte i erat svar. Jag menar t.ex så kanske det kan vara bra med två objektiv men båda de två är jättedåliga så att man kanske ska köpa från den andra iallafall.)

Jag känner inte till så mycket om de objektiv som du nämner vilket gör det svårt för mig att svara på vilket som är det bästa köpet.

Något jag kommer att tänka när jag läser det du skriver är att systemkamera kanske inte passar så bra för en som tycker att det verkar jobbigt med två objektiv. Mycket av vitsen med dem försvinner ju om man bara vill hålla sig till ett objektiv. Visst kan man skaffa sig en superzoom 18-200mm som ger väldig mångsidighet vad gäller brännvidd men de brukar ha lite halvrisig bildkvalitet och är inte ljusstarka. Enda tillfället jag saknar ett sådant "mångsidigt" objektiv är när jag är på resa och måste bära utrustningen långt och länge. Generellt sett är bildkvaliteten bättre ju mindre brännviddsomfång man har.

Objektiven i alternativet med två objektiv ligger ju riktigt lågt i pris och man brukar faktiskt få vad man betalar för när det gäller objektiv. Svårt val helt klart. För en nybörjare skulle jag nog ändå rekomendera de två objektiven med större brännviddsomfång totalt. Det öppnar fler roliga möjligheter genast. Om du blir en entusiastisk fotograf klommer du antagligen att efter ett tag inse objektivens begränsningar och skaffa andra dyrare alternativ i de brännvidder du kommit att gilla mest.

Själv tycker jag att det är roligt med många olika objektiv som vart och ett passar perfekt i något specifikt sammanhang, plus att jag måste erkänna att jag är något av en prylbög. Det här med prylbögeriet är ganska vanligt här på fotosidan och det kan du ha i åtanke när du får fler svar (skulle inte bli förvånad om någon råder dig att köpa någon väldigt bra normalzoom för 15000kr).
Bra att du tänkt komplettera med ett 50mm 1.8, det är nog de mest prisvärda objektiven som finns och ger dig ju mer möjligheter till foto i lite mörkare situationer och till att välja kortare skärpedjup när du önskar det.

Jag skulle ha köpt det sistnämda om det hnadlade om samma pengar! 55-250 verkar vara helt ok enligt andra & 18-55 IS duger till du kanske vill uppgradera. Både 18-55 & 17-85 ger bra bilder min inte superskarpa då börjar det kosta.

Så här tänker jag: Om du tycker det verkar bökigt med två olika objektiv man tvingas byta mellan kanske det inte är en systemkamera du skall ha, utan en långzoomkamera? På en sådan får du både vidvinkel, tele, supertele och makro i samma objektiv. Kameran är dessutom mindre och smidigare än vad en systemkamera är. Bildkvaliteten blir inte riktigt densamma, men duger bra till de allra flesta ändamål. Men skall du fotografera i ridhus eller andra mörka miljöer behöver du en systemkamera och ljusstark optik för att gå i land med uppgiften. Långzoomkamerornas akilleshäl är just förmågan att ge brusfria bilder i sämre ljus.

Om jag hade anledning att välja en systemkamera skulle jag avgjort ta den med dubbla objektiv, då det ger tillgång till en större motivvariation, än enkelkitet ger. Observera att du fortfarande inte kan fotografera makro med en sådan utrustning, till det behöver du närbildslinser, mellanringar eller ett speciellt makroobjektiv. Allt detta får du i en och samma med en långzoomkamera. Smidigare kan det inte bli.

Helt klart hellre en dålig kitglugg och en bra glugg istället för en som har lite längre omfång med presterar precis likt kitgluggen . :)

Som första systemkamera så fungerar 18-55 och 55-250 ypperligt. Båda är enkla, lätta och har IS.. Körde med den kombinationen när jag själv köpte mig en 450 för ett år sen men har sedan utvecklat mitt fotograferande och köpt bättre och kanske dyrare grejer med tiden. Men som första systemare så kan jag varmt rekommendera den kombinationen, att köra ett 18-200mm är ingen höjdare mer än att man alltid har zoomegenskaperna med sig. Du vinner speciellt i skärpa om du har ett teleobjektiv istället för att köra ett 18-200 på 200mm....

Det är inga toppobjektiv detta, men helt OK att använda och har du inte fotat system innan så kommer du vara rätt nöjd med dem tills du helt enkelt "växt ur" och vill ha kanske både ljusstarkare och ytterligare skärpa, snyggare bokeh osv...

(tillägg..)
Kan ytterligare tillägga att 18-55 är kanske inte bäst i endlägena, där har de sina flaws med vinjetteringar osv.. Men 18-55:an på kanske bländare 8-11 på 24mm är helt ok med skärpa ut i hörnen.

55-250 håller bra skärpa upp till 200mm, sen börjar det dala en del. Men även där ett par bländarsteg upp brukar hjälpa till en del för att bibehålla skärpan.

Bild taget med 55-250 IS :
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1829996&target=_blank

Senast ändrad:
Tack så jättemycket för svaren!
Det var precis det jag behövde höra för att kunna bestämma mig. Jag vill absolut ha en systemkamera :) VIll kunna exprimentera och hålla på, särskilt med kort skärpedjup.
Och det är inte alls så att jag tycker att det verkar jobbigt att byta objektiv, men jag tänkte att det vore väl vara bra om man hade en liten favorit som funkar till de flesta tillfällena, men smidighet ska absolut inte gå framför kvalitet.
En annan anledning till att jag trodde att man så sällan ska byta objektiv som möjligt är att skit kan komma in emellan bytena. Men vad vet jag, det kanske är jättelätt att rengöra :S xD

Jo, som sagt. Jag kommer nog vilja fota allt möjligt men främst mat tror jag då jag tycker om att baka och laga mat ^^ men ett annat stort syfte med kameran är att jag vill kunna ta fina foton på resor, natur och landskapsbilder och även statyer och byggnadsbilder :) Har bland annat planerat att åka den transibiriska järnvägen, åka till japan och samt backpacka i europa. Det är lång tid kvar innan alla dessa resor ska genomföras, men det kan väl aldrig vara för tidigt att lära sig fota. Man blir ju oerhört inspirerad på den här sidan :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar