Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val mellan ett eller två objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

MoniQ90

Medlem
Hejhej!
Jag är ny medlem här och tänkte få lite råd inför mitt första systemkameraköp. Jag är alltså så mycket nybörjare man bara kan vara. Har visserligen läst hur mycket som helst nu den senaste tiden men iallafall.

Jag har hittat två olika säljare på blocket. Tror de kan vara medlem här med.
De båda säljer en canon EOS 450D. Skillnaden är att den ena säljer med

ett Canon EF-S 17-85 F/4-5.6 IS USM objektiv

och den andra med

Canon EFS 18-55MM 3.5-5.6 IS objektiv och Canon EF-S 55-250MM F/4-5.6 IS objektiv.

(Jag kommer oavsett vad jag köper ändå skaffa mig ett Canon EF 50MM 1.8 II objektiv.)
Priset för båda säljarna är ungefär densamma. Frågan är vad ni rekommenderar till en nybörjare, vilket är mest värt pengarna om priset är ungefär densamma?
Själv tycker jag att universalobjektivet verkar bäst då man slipper byta objektiv hela tiden och den kan vara smidigt att ta med sig på resor.
Att köpa två objektiv verkar jobbigare men o andra sidan har man ett teleobjektiv också som kan vara bra att ha.
Vad skulle ni skaffa?

(Ta gärna hänsyn till om ni tycker att objektiven är bra eller inte i erat svar. Jag menar t.ex så kanske det kan vara bra med två objektiv men båda de två är jättedåliga så att man kanske ska köpa från den andra iallafall.)

Hejhej!
Jag är ny medlem här och tänkte få lite råd inför mitt första systemkameraköp. Jag är alltså så mycket nybörjare man bara kan vara. Har visserligen läst hur mycket som helst nu den senaste tiden men iallafall.

Jag har hittat två olika säljare på blocket. Tror de kan vara medlem här med.