Annons

Val, k100D 18-55 eller d50 18-55 (kanske 55-200)

Produkter
(logga in för att koppla)

Asztalos

Medlem
Hej!

Nu är jag i valet och kvalet. Har en ganska tight budget men tror att jag kommer välja mellan d50 och k100D. Har hört för mycket illa om 350d kit och har nog inte råd att köpa löst objektiv.

Vilken skulle du välja och varför? jag funderar på att antingen köpa k100d med 18-55 eller d50 med 18-55 och kanske till och med kitet med 55-200 också. Finns förresten kit med 18-70 till d50 att köpa?

Tack för synpunkter

Richard
 
Jag har inte sett D50 med 18-70, men däremot säljer t ex Cyberphoto ut D70 med 18-70 för 7 lakan. Det får ses som ett prisvärt kit, och bör helt klart övervägas.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=D70S1870

D50 eller K100D hänger nog mest på vad du själv gillar. Kläm på kamerorna och låt känslan bestämma. En klar fördel med K100D är ju bildstabiliseringen. I övrigt tror jag att de är ganska likvärdiga. Du kommer att få olika svar beroende på vem du frågar, så det blir lite meningslöst att söka hjälp på det här viset tyvärr.

Edit: Jag skulle struntat i 55-200-objektiven, för de verkar inte särskilt bra. Det finns mycket annat att välja på, och man ska inte tro att ett teleobjektiv är nån slags måste.
 
Om du går på Pentaxen så är deras telezoom 50-200 riktigt bra och billig. På expert kan man dessutom köpa samma objektiv för Samsung (passar pentax) och till det löjligt låga priset av 1000 SEK.

Det är inte bara mycket bra för sitt låga prisutan också reservationslöst bra.
 
papi skrev:
Om du går på Pentaxen så är deras telezoom 50-200 riktigt bra och billig. På expert kan man dessutom köpa samma objektiv för Samsung (passar pentax) och till det löjligt låga priset av 1000 SEK.

Det är inte bara mycket bra för sitt låga prisutan också reservationslöst bra.

Är Pentax och Samsungs 50-200 samma? De ser ju precis likadana ut men Pentaxen kostar över 2kkr på Cyberphoto. Jag menar skiljer det något rent optiskt?
 
Ja, det har ju stått lite varstans här på forumet att pentax och samsungs är exakt likadana objektiv!
 
Jag undrar om dom verkligen håller samma optiska kvalté, Pentax kostar ju det dubbla. Någon som vet hur dessa står sig optiskt och skärpemässigt mot Pentax 18-55? Hade tänkt att köpa ett tele, och dessa kanske är bättre än Sigmas 70-300?
 
Jag har uppfattat det som att det i princip är samma objektiv men med ett annat namn på, så ja, de borde prestera likvärdigt optiskt, dock är jag ju inte helt säker förståss!
 
Det som möjligen skulle kunna skilja är antireflexbehandlingen, någon visade på en test där Samsungoptiken fick bättre betyg än Pentaxen, förmodligen individuella variationer i tillverkningen.

Det är fö min övertygelse att Pentazoomen är bättre än Sigman.
 
Albwah skrev:
Är Pentax och Samsungs 50-200 samma? De ser ju precis likadana ut men Pentaxen kostar över 2kkr på Cyberphoto. Jag menar skiljer det något rent optiskt?

Kolla trådarna om Samsungoptik i Pentaxforumet. Det skall tydligen vara identiska objektiv. Fast något officiellt svar från Samsung eller Pentax kommer vi ju aldrig att få i den här frågan.
 
papi skrev:

Det är fö min övertygelse att Pentazoomen är bättre än Sigman.

Men om vi säger Sigma 70-300 Apo vs Samsung 50-200? Sigmans APO version har ju antireflexbehandlieng om jag har fattat det rätt. Det jag möjligen kommer sakna är de sista 100mm på Samsungen/Pentaxen
 
Båda har antireflexbehandling. 300 mm ger ju så klart längre brännvidd men i kombination med dålig ljusstyrka är det kanske inte lika användbart som det låter.
 
papi skrev:
300 mm ger ju så klart längre brännvidd men i kombination med dålig ljusstyrka är det kanske inte lika användbart som det låter.

Jag har också tänkt så, men det lär nog ändå funka hyffsat ute i bra ljus. Sen har ju Sigman ett ingybggd macro läga så man kan prova på det lite. Det gör valet ytterligare lite svårare.
 
Tack för svaren. Har dock kommit på andra tankar nu och börjat tänka lite större, vill ha nåt mer att växa i. Funderar på A100 eller d70, vilken är bäst?
 
Asztalos skrev:
Tack för svaren. Har dock kommit på andra tankar nu och börjat tänka lite större, vill ha nåt mer att växa i. Funderar på A100 eller d70, vilken är bäst?

Av dem skule jag valt A100 mest pga av bildstabiliseringen. Lägger du ytterligare lite pengar finns ju K10D i en klass för sig. Kanske inte direkt en nybörjarkamera, men ingen man växer ur i första taget.
 
Ok, så här då...

D70 mot k100d. Vilken vinner? d70 finns för 6600 och k100d för 6100. Är inte d70 värd 500 mer? särskilt som den kommer med 18-70 och pentaxen med 18-55. Fast ingen stabilisator on the other hand.

Tack för hjälpen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.