ANNONS
Annons

Val av vidvinkel till 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

JosefineJE

Ny medlem
Hej!

Befinner mig i en liten halvknepig situation och skulle behöva lite råd från er..
Har börjat fota en del gig på en liten klubb ett par gånger i månaden. Känner att det är något jag tänker satsa på och därför ska jag nu inhandla ett vidvinkel.

Jag använder en Canon 5D, och jag har letat och letat och letat. Har hittat ett från sigma, men det fungerar enbart till kameror med sensorer i APS-C storlek ... såklart. Och jag verkar enbart hitta såna objektiv.

Nu vill jag då ha råd!
Finns det något vettigt vidvinkel som tar fullformat-sensor, allra helst f/2.8 UTAN att kosta skjortan?

Hur mycket kostar skjortan? Och hur vid är vidvinkel för dig? Är autofokus ett krav?

Här är några förslag från cyberphoto.se

Canon EF 20/2,8 USM 4790:-
Canon EF 24/2,8 4490:-
Canon EF 28/1,8 USM 4590:-
Canon EF 28/2,8 1990:-
Canon EF 35/2,0 2690:-
Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC för Canon EOS 3190:-
Samyang MF 35/1,4 AS UMC för Canon EOS 4490:-
Sigma EX 20/1,8 DG för Canon AF 5690:-
Sigma EX 24/1,8 DG ASP Macro för Canon AF 4895:-
Sigma EX 28/1,8 DG för Canon AF 3790:-

Eller var du ute efter en zoom?

Jag vet inte hur vid vinkel du vill ha. Är 2,8 ett krav kan jag ändå ge lite förslag (har tagit bort allt över 10.000:):
Zoomar:
Tokina 16-28/2,8 ny (tror den skall hamna lite under 10.000:). Verkar vara ungefär lika skarp som Canon 16-35/2,8 L II om man får tag i ett bra ex.
Beg Canon 16-35/2,8 II (bättre kantskärpa än ver I ffa vid 16-20mm & 2,8) beg 7-9000:-
Beg Canon 16-35/2,8 (version I) ca 6000-7000:- (den har jag. Köpt beg och visst lite sämre kantskärpa än ver II vid vidvinkligaste läget, lite högre distorsion. Jag köpte ettan beg efter att ha sålt tvåan då jag inte ville ha så dyr optik på vidvinkelsidan och jag tyckte att tvåans ökade prestanda var för liten för att motivera den dåvarande 5000:- mellanskillnaden. Till min glädje fann jag att ettans distorsion var mindre komplex och lättare att rätta till i datorn).

Fasta:
Samyang 14/2,8 ca 3200:- ny. Väldigt skarp, dock manuell bländare, får köra i A & M läge, blixt kan bli lite osäker exp. Manuell fokus. Slår dock enl tester Canon 14/2,8 L II i kantskärpa och är nästan lika skarp på 2,8 som bl 8 (enl test i senaste FOTO).
Lägg till en Canon 24/2,8 eller 20/2,8 beg för ett par tusen så täcker du in vidvinkelområdet ganska väl.

Sigma 28/1.8 är det bästa till lågt pris och bra ljusstyrka om du hittar en som fokuserar rätt med din kamera, under tretusen på Kungsholmsfoto

Tack för svaren!

Insåg att jag var ganska otydlig igår när jag har skrev detta, och att jag har missat lite saker.

Allra helst ska objektivet inte överstiga 8000, det ska vara en zoom och jag vill ändå att det lägsta brännvidden ska ligga kring 15 - 20 mm.

Viss distorsion och viss kantoskärpa kan jag klara av, men det måste bli 100% skarpt även vid en ganska stor bländare.

Det är väl de krav jag har.

Återigen, tack för att ni har tagit er tid och svara på min lite halvröriga fråga!

canon 17-40 f4 L

äh glöm det såg att du ville ha 2.8, men med högre ISO kommer du långt med 17-40

Tokina har en 16-28/2.8 men den kostar nästan 10kkr. Privatimport eller begagnat kanske kan lösa det.

Vinner du på lotto finns förstås Canons 16-35/2.8L (men då kostar det en bit över 10k).

Tack för svaren!

Insåg att jag var ganska otydlig igår när jag har skrev detta, och att jag har missat lite saker.

Allra helst ska objektivet inte överstiga 8000, det ska vara en zoom och jag vill ändå att det lägsta brännvidden ska ligga kring 15 - 20 mm.

Viss distorsion och viss kantoskärpa kan jag klara av, men det måste bli 100% skarpt även vid en ganska stor bländare.

Det är väl de krav jag har.

Återigen, tack för att ni har tagit er tid och svara på min lite halvröriga fråga!

Det finns ingen zoom till Canon med de specar du anger. Tokina 16-28 är ungefär som Canon 16-35/2,8 II vad gäller skärpa om man kollar www.photozone.de. Det får antingen bli en beg Canon 16-35/2,8 version I med halvdan kantskärpa (även nedbländat) eller någon fast brännvidd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar