Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av utrustning för blivande resa, Analog style!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bojan88

Aktiv medlem
Hej hej gott folk!

Jag har planer på att åka ut och resa framöver, och inte på hotell och glassiga stränder, utan i mer jordnära miljöer, på jakt av livserfarenhet och såklart vackra bilder!

Jag håller på att fundera på vad jag ska ta med mig för utrustning, då jag har bestämt mig för att fota analogt!

Dem kameror jag har att välja på är:

Chinon CM-4 med ett Auto Chinon 50mm F/1.9 (Pentax K-fattning)
Chinon CM-4 med ett Auto Chinon 50mm F/1.7 (Pentax K-fattning)
Chinon CS med ett Auto Reflex 35mm F/2.8 (M42-fattning)

Sen så funderar jag också på val av film, och det är väl mest här jag brister på kunskap,
är det någon här som har tips på en bra färgfilm till porträtt, och gärna en svartvit film med inte allt för kraftig svärta? Gärna runt 400 ASA!


(PS, resan kommer innefatta Costa Rica, Moçambique, Australien och New Zeeland, eventuellt Indonesien en sväng också!)

Tack på förhand, och ge mig gärna tips på vettiga objektiv att skaffa/annat som man inte får glömma på resan!
 
Hej hej gott folk!

Jag har planer på att åka ut och resa framöver, och inte på hotell och glassiga stränder, utan i mer jordnära miljöer, på jakt av livserfarenhet och såklart vackra bilder!

Jag håller på att fundera på vad jag ska ta med mig för utrustning, då jag har bestämt mig för att fota analogt!

Dem kameror jag har att välja på är:

Chinon CM-4 med ett Auto Chinon 50mm F/1.9 (Pentax K-fattning)
Chinon CM-4 med ett Auto Chinon 50mm F/1.7 (Pentax K-fattning)
Chinon CS med ett Auto Reflex 35mm F/2.8 (M42-fattning)

Sen så funderar jag också på val av film, och det är väl mest här jag brister på kunskap,
är det någon här som har tips på en bra färgfilm till porträtt, och gärna en svartvit film med inte allt för kraftig svärta? Gärna runt 400 ASA!


(PS, resan kommer innefatta Costa Rica, Moçambique, Australien och New Zeeland, eventuellt Indonesien en sväng också!)

Tack på förhand, och ge mig gärna tips på vettiga objektiv att skaffa/annat som man inte får glömma på resan!


Ska du skaffa fler objektiv blir det förömodligen lättare att hitta objektiv till kamerorna med K bajonett. Det är länge sedan det fanns några tillverkare som gjord optik med skruvgänga.

Tag det CM-4 hus som är i bäst skick, du vill ju inte att den ska gå sönder under resan. Ta en testrulle och kolla vilken normal som är skarpast och ta med det skarpaste av dem.

När det gäller att skaffa fler objektiv så beror det ju på vad du vill fotografera.

Till porträtt i miljö fungerar 50 mm bra, vill du ha lite mer koncentrerade kanske en ljusstark 85:a eller 100:a eller rent av 135:a. Ju ljustarkare och längre brännvidd desto lättare blir det att få suddiga behagliga bakgrunder i dina porträtt.

Så frågan är vad ska du fotografera mer än porträtt?
 
Jag tänker att det kommer bli porträtt och stadsmiljö/miljöbilder, så där kan nog 35:an vara intressant också! Jag har även adapter för M42-Pentax K på gång :)

Filmer då, har du koll på dom?
Jag har kollat på dessa svartvita:
http://www.brunosbildverkstad.se/p/...ilm/kodak-svartvit-film-t-max-400-135-36.html
http://www.brunosbildverkstad.se/p/...film/kodak-svartvit-film-tri-x-400-13536.html

Och färgfilmen jag sneglar på är:
http://www.brunosbildverkstad.se/p/fotografisk-film/kodak-film/kodak-portra-400-13536-5-pack.html

Har du någon erfarenhet från någon av dom? :)
 
Tri-X och Tmax är båda två klassiker, tror Tmax skulle passa bättre då den ger bättre detaljer i ljusa områden. annars är Agfa APX (http://www.brunosbildverkstad.se/p/...vartvit-film-agfaphoto-apx-pan-100-13536.html) en personlig favorit, bra att ha med sig något långsammare än endast iso 400 filmer. Hur många rullar hade du tänkt att ta med dig?

APX-100 framkallat i Rodinal är en klassiker. Kornstruktur som får bilderna att se knivskarpa ut.
Bättre kan det inte bli.
 
Jag har varit ute och farit en del med analog utrustning. Mitt tips (utifrån bitter erfarenhet) är: håll det så simpelt som möjligt. Att resa med en bara en normal kommer gå lysande, men kanske vill du ha en vidvinkel också, och K-fattning är billigt och lätt att få tag på. Jag vet inte vilken som är bäst av Chinon-normalerna, men spontant skulle jag välja den som har kortast närgräns i första hand, och är ljusstarkast i andra.

Fundera också på om du verkligen vill ha både färg och svartvitt. Min erfarenhet är att man ofta vill ha det man inte har i kameran just för tillfället. Ska du inte kopiera i mörkrum utan skanna, så är mitt tips att skaffa riktigt mycket Fuji Superia/Press 400, och bara köra på det. Det funkar till det allra mesta, och mår fint av ganska generös exponering.

Annars är mitt tips Tmax 400 för svartvitt.
 
Chinon CM-4 med ett Auto Chinon 50mm F/1.7
Det är den du ska välja o inte 50 1,9 som är plastigare och lite sämre optiskt (även om den inte är dålig i sig)

Chinon CS ska du nog inte änns tänka på att ta med då det kan bli stora problem att få tag på batteri till den om du skulle behöva ett nytt.
 
Chinon CM-4 med ett Auto Chinon 50mm F/1.7
Det är den du ska välja o inte 50 1,9 som är plastigare och lite sämre optiskt (även om den inte är dålig i sig)

Chinon CS ska du nog inte änns tänka på att ta med då det kan bli stora problem att få tag på batteri till den om du skulle behöva ett nytt.

Håller helt med. 50/1.7 är riktigt skarpt o bra. Har haft den på en CE-4. Har en CS med. En riktig klump.
 
Okej, så det kommer bli Chinon CM-4 med 1.7-optiken, och kanske 35mm om jag tycker de funkar bra med adaptern..

Agfa APX verkar ju också trevlig, den i kombination med T-max bör väl säkra upp den svartvita delen, men vad ska man köra för färgfilm då?

Antalet rullar som jag tänkte ta med mig är lite osäkert, men så många jag kan, uppemot 30 rullar kanske? Jag tänkte vara iväg ett längre tag och tar hellre med mig lite för många än för få!

Någon som har koll förresten hur man enklast hanterar rullarna när man ska flyga? Tänkte på röntgen etc!
 
Chinon CM-4 med ett Auto Chinon 50mm F/1.7
Det är den du ska välja o inte 50 1,9 som är plastigare och lite sämre optiskt (även om den inte är dålig i sig)
Möjligt jag har fel men jag har för mig att det fanns ett stort test av 50 mm optik i tidningen Foto eller Aktuell fotografi på 80- eller 90-talet där Chinon 50/1.9 fick bäst betyg optiskt sett av samtliga märken.
 
Okej, så det kommer bli Chinon CM-4 med 1.7-optiken, och kanske 35mm om jag tycker de funkar bra med adaptern..

Agfa APX verkar ju också trevlig, den i kombination med T-max bör väl säkra upp den svartvita delen, men vad ska man köra för färgfilm då?

Antalet rullar som jag tänkte ta med mig är lite osäkert, men så många jag kan, uppemot 30 rullar kanske? Jag tänkte vara iväg ett längre tag och tar hellre med mig lite för många än för få!

Någon som har koll förresten hur man enklast hanterar rullarna när man ska flyga? Tänkte på röntgen etc!

Mitt råd om du ska ha olika känslighet på filmerna, se till att de är så lika det går. Typ Tmax 100 och 400. Jag gjorde misstaget att blanda Fuji Neopan 400 med Ilford FP4 en gång, och det var stört omöjligt att kopiera lika.

Vad gäller färg: är du rik - Kodak Portra. Mindre rik - Fuji Superia.
Att flyga - ofta kan man få manuell kontroll, annars är en och annan handbagageröntgen ingen katastrof om filmerna inte är mycket högkänsliga. Undvik incheckat bagage dock.
 
Möjligt jag har fel men jag har för mig att det fanns ett stort test av 50 mm optik i tidningen Foto eller Aktuell fotografi på 80- eller 90-talet där Chinon 50/1.9 fick bäst betyg optiskt sett av samtliga märken.

Har du något man kan läsa om detta? Hatar rykten och chansningar, jag vill ha svart på vitt ;)

MattiasL: Vad menar du med att blanda? Det är väl inte så svårt att hålla reda på två olika rullar svartvitt? Framkallningen sker ju separat, och inget jag ger mig på själv! :)

Tack för tipset ang. färgfilm, ska kolla upp dom där! :)
 
Har du något man kan läsa om detta? Hatar rykten och chansningar, jag vill ha svart på vitt ;)

MattiasL: Vad menar du med att blanda? Det är väl inte så svårt att hålla reda på två olika rullar svartvitt? Framkallningen sker ju separat, och inget jag ger mig på själv! :)

Tack för tipset ang. färgfilm, ska kolla upp dom där! :)

Nej jag menar att olika filmer har olika karaktär, vissa har sin högsta kontrast i ljusare partier, andra i mörka. Jag gjorde misstaget att använda en 125 asa-film med en helt annan svärtningskurva än 400-filmen jag använde, så bilderna från 125-rullarna har en helt annan karaktär än 400-rullarna.
 
Nej jag menar att olika filmer har olika karaktär, vissa har sin högsta kontrast i ljusare partier, andra i mörka. Jag gjorde misstaget att använda en 125 asa-film med en helt annan svärtningskurva än 400-filmen jag använde, så bilderna från 125-rullarna har en helt annan karaktär än 400-rullarna.

Tack, då förstår jag vad du menar! :D

Bra poäng där, får kolla om Agfa APX finns i 400 också, den verkar väldigt trevlig nämligen! :)
 
Det gör den. Ibland säljs den under annat namn, t ex Rollei, och då kan den gå att hitta billigare. Ett tips om du ska köpa mycket film är att kolla i Tyskland, t ex macodirect.de. I Sverige är Fotokungen billiga på Kodakfilm.
 
Det gör den. Ibland säljs den under annat namn, t ex Rollei, och då kan den gå att hitta billigare. Ett tips om du ska köpa mycket film är att kolla i Tyskland, t ex macodirect.de. I Sverige är Fotokungen billiga på Kodakfilm.

Tack för tipsen!!!

Nu har jag iaf laddat kameran med första rullen, min polare jag bor med hade lite utgången film vi tänkte testa, han köpte det andra Chinon-kamerahuset av mig! :) Kul o se hur den levererar! :)
 
Möjligt jag har fel men jag har för mig att det fanns ett stort test av 50 mm optik i tidningen Foto eller Aktuell fotografi på 80- eller 90-talet där Chinon 50/1.9 fick bäst betyg optiskt sett av samtliga märken.
i Foto från -79 i testet av CE-4 skriver de i förbifarten att 50/1.7 är "ett av de skarpaste objektiv vi sett"
 
Ta med båda kamerahusen. Om du tappar det ena så har du det andra kvar. Och kanske en pocketkamera i backup. Tänk vilken besvikelse om du skulle sakna kamera efter halva resan.

Jag skulle välja portra 160 och 400, samt en massa t-max 400.

Framkalla filmerna under resan om du hittar ett trevligt labb. Men det finns ju inte i alla länder.

/Erik
 
Mitt råd om du ska ha olika känslighet på filmerna, se till att de är så lika det går. Typ Tmax 100 och 400. Jag gjorde misstaget att blanda Fuji Neopan 400 med Ilford FP4 en gång, och det var stört omöjligt att kopiera lika.

Vad gäller färg: är du rik - Kodak Portra. Mindre rik - Fuji Superia.
Att flyga - ofta kan man få manuell kontroll, annars är en och annan handbagageröntgen ingen katastrof om filmerna inte är mycket högkänsliga. Undvik incheckat bagage dock.

Skulle strunta i Fujin och köpa Tudor istället, det ska tydligen vara Fuji superia 200 fast ompackad. för 19kr rullen kan det vara värt att köpa ett pack.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.