Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av undervattenssystem

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrikg

Aktiv medlem
Jag har idag en Canon 6D med 24-70/2,8 L, 50/1,4, och 100/2,8 macro, och funderar nu på om jag ska komplettera den med ett UV-hus eller istället köpa ett separat UV-system baserat på ett lite mindre och resvänligare system som t.ex. Olympus PEN eller OM-D? Jag har fotat lite UV både med fullformat DSLR och mindre spegellösa kameror, men är fortfarande nybörjare som jag ser det.

http://my.carbonmade.com/projects/5018982
http://my.carbonmade.com/projects/5018721

Att spegellösa kameror har blivit mycket bättre på kort tid förstår jag, och det är också ett klart mer resvänligt alternativ i min mening. Men jag kan inte överblicka och avgöra andra fördelar och nackdelar samt vad skulle vara bäst för mig att utvecklas och givet att jag fortfarande är oerfaren behöver lära mig mycket.

Någon som har några råd att ge?

Sedan har jag en fråga angående val av vidvinkel vid ev. val av DSLR som UV-system. Mitt macro klarar jag mig fint med, men jag har märkt att det är svårare att fokusera på riktigt små objekt. Med en APS-C sensor framträder får jag *1,6 förstoring med samma objektiv, och det märks när ska försöka fokusera på objekt under 0,5 cm. Jag har förstått att man då kan använda mellanringar eller teleconverter, och/eller diopter för att öka förstoringen. Det jag dock inte har någon aning om är hur det påverkar bildkvaliteten (att TC påverkar ljusinsläppet vet jag) och om vad som är bästa alternativ för att inte tappa bildkvalitet (och helst inte ljusstyrka heller såklart.

Vidare så blir jag inte klok på vilken vidvinkel man ska satsa på. Jag har provat Canons 15mm fisheye som är mycket skarp och snabb, men jag skulle gärna satsa på en zoom för att få lite större omfång. 17-40/4.0 L har jag hört ska vara lite "soft" i kanterna och jag vet att många som kör med APS-C använder Tokinas 10-17/3,5-4,5 Fisheye som tydligen ska vara mycket bra. Det jag har hört är att man kan använda samma glugg på en FF med en teleconverter och då få motsvarande ca 16-27 mm brännviddsomfång, lite mindre än Canons 17-40 alltså och utan fast f4 men ett bättre alternativt?

Vet att de flesta UV-fotografer som kör DSLR använder Nikon, men hoppas kunna få något svar ändå :)

Mvh, Fredrik
 
Dina länkar kräver inloggning, så de kan jag inte säga något om.

Om jag vore du skulle jag satsa på skal till nuvarande kamera. Det kommer ändå bli skitdyrt innan du är klar med blixt(ar), armar och fokusljus och då är det synd att begränsa sig med själva kameran. Jag använder inte de dyraste skalen själv, då jag inte vill låsa up för mycket pengar till ett visst kamerahus. Hellre satsa pengar på blixtar, objektiv och sådan som överlever flera kameror.

100-macro är kanon till din kamera. Kanske lite snäv om du främst siktar på vatten med dålig sikt, men annars är det mitt favoritval. Jag själv använder 15 fisheye till nästan all vidvinkel. Galet skarpt och trevligt objektiv. 17-40 är bra som filmobjektiv, men för stillbild, där det går att beskära, kör jag då hellre med fast 14 om jag måste ha raktecknande.

Jag har massor med prylar, men om jag bara ska fota stillbild brukar det bli 5DII, 15 och 100 som packas ned. Skulle någon stjäla allt jag äger är det nog bara det jag skulle skaffa. Det, ett par bra blixtar och ett Magic Filter för naturljus. Sedan är jag klar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.