Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av teleobjektiv till d40

Produkter
(logga in för att koppla)

VildFia

Ny medlem
Hej!

Jag försöker ge mig in i djungeln av objektiv och tycker det är svårt. Hör olika från olika håll och det är svårt att veta vem man ska lita på!

Har en Nikon d40 med 18-55, och har funderingar runt 55-200/70-300 eller liknande. Vill kunna använda det till porträtt och när man vill kunna komma närmare objekt som är långt borta (typ ekorrar! ..och sportbilder) Vad ska man tänka på? Och vilka objektiv rekomdenderas? Prisklass ca 2000-3000

Gick på expert idag och blev "påsåld" ett sigma 100-300 dl, men autofocus verkar inte fungera ihop med d40:n (det glömde dom nämna..) så det åker nog tillbaka imorgon..

Om du menar Sigma 100-300 f/4 så har det faktiskt HSM-motor, det vill säga det fungerar med d40. Den här gången var inte Expert-säljaren bedräglig :)

Eller menar du att det var ett Sigma AF 70-300 f/4-5.6? Stämmer mer med prisklassen du undrar om. Det objektivet har inte fungerande AF med d40.

Nej.. hon menar nog 100-300 DL, eftersom hon skriver det. Dessutom är det nog inte många expertbutiker som lagerför Sigmas EX 100-300/4.

Förklara för butiken att du har en D40, fattar de inte vad det innebär - handla inte där.

Eftersom Nikon D40 kräver objektiv med AF-motor, så är antalet telezoomar under 3000 kr begränsade till tre objektiv. Nämligen Nikon AF-S 55-200/4-5.6, med eller utan bildstabilkisering. Samt Sigmas 55-200/4-5.6DC HSM.

Hade jag valt, så hade jag valt Nikons med bildstabilisering. Kostar 2800:-, 1100 kr mer än Sigmat, väl investerade pengar

Sigma 100-300 f/4,5-6,7 DL AF heter det.. typ 1600 kr. är inte säker på att det inte fungerar, men jag har inte fått det att fungera, så efter en kväll med försök antog jag att det inte funkar.. läste nånstanns att det borde stå AF-S om kameran i sig inte har AF...

sen har jag läst väldigt mycket negativ kritik om detta objektivet under dagen..

Sorry! Visste inte att det objektivet fanns, hittade det inte på Cyberphotos lista där alla objektiv brukar finnas. :)

VildFia skrev:
Sigma 100-300 f/4,5-6,7 DL AF heter det.. typ 1600 kr. är inte säker på att det inte fungerar, men jag har inte fått det att fungera, så efter en kväll med försök antog jag att det inte funkar.. läste nånstanns att det borde stå AF-S om kameran i sig inte har AF...

sen har jag läst väldigt mycket negativ kritik om detta objektivet under dagen..
Det heter bara AF-S om det är nikon. Sigmas objektiv med inbyggd fokusmotor heter HSM.

Tack Jesper, precis vad jag ville höra! Då har jag nåt vettigt att gå efter. Konstigt att det ska vara så svårt att få ngn information i affärerna, stött på många som vet inget eller alldeles för lite, man tycker ju att dom borde kunna!

Eftersom de strulat på det där viset kanske du kan be att få köpa Nikon 55-200 med VR till deras Internetpris, dvs 2490:- Deras "stormarknadspris" är 3499:- Förstår inte varför de ska ha så stor skillnad på priserna!

VildFia skrev:
Tack Jesper, precis vad jag ville höra! Då har jag nåt vettigt att gå efter. Konstigt att det ska vara så svårt att få ngn information i affärerna, stött på många som vet inget eller alldeles för lite, man tycker ju att dom borde kunna!
Det brukar vara lättare att gå till fotoaffärer och inte stora varuhus där dom säljer allt möjligt. Just expert anser ju sig vara lite av en fotoaffär men det är många som kan vittna om att dom inte lever upp till sitt namn.

Zotamedu skrev:
Just expert anser ju sig vara lite av en fotoaffär men det är många som kan vittna om att dom inte lever upp till sitt namn.

Det finns fortfarande en och annan Expertbutik med fotografisk inriktning, men för det mesta är Expertbutiker helt vanliga elektronikbutiker.

När det gäller kameror så gäller oftast inte deras slogan.

Expert - vi är (inte) vad vi heter.

Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR (svart)
Här har du ett som är vida känt som ett bra allt. men något kortare..
//Björn

Jeppe skrev:
Det finns fortfarande en och annan Expertbutik med fotografisk inriktning, men för det mesta är Expertbutiker helt vanliga elektronikbutiker.

När det gäller kameror så gäller oftast inte deras slogan.

Expert - vi är (inte) vad vi heter.
Dom fick ju byta slogan för ett tag sedan. Dom fick inte utge sig för att vara experter ^_^

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar