Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av superzoom ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter-K

Aktiv medlem
Vilket av dessa ger bäst bilder.
Kameran är en Alpha A100.

Tamron AF 18-250/3.5-6.3 Di-II LD IF Makro

Sigma af 18-200/3,5-6,3 dc
 
Peter-K skrev:
Vilket av dessa ger bäst bilder.
Kameran är en Alpha A100.

Tamron AF 18-250/3.5-6.3 Di-II LD IF Makro

Sigma af 18-200/3,5-6,3 dc

Har provat 18-200 på Canon, men kör nu Tamron 18-250 på Pentax K10D med väldigt gott (överraskande gott) resultat. I dagsläget skulle jag rekommendera 18-250 trots att det är körda på olika kameror.
Ska lägga upp några bilder tagna på Tåg07 den 9 sept i Gävle.
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?_q=1&ID=1107595
 
Senast ändrad:
om du läser lite recensioner på nätet så kommer du se att 18-250 har fått mycket omdöme för att vara en superzoom. det är nog ingen som inte skulle rekommendera tamronen.
 
Det blev ett Tamron 18-250.

Monterade det och åkte iväg en vecka till Zakynthos.

Inte en skarp bild med mig hem.
Skickade tillbaks det till scandinavian och fick bekräftat att det var felaktigt.

Ett nytt anlände idag, så nu ska det testas igen.

Men denna gången på min nya A700.
Då kan man ju se direkt på kameran om bilden är bra eller inte.
 
Peter-K skrev:
Det blev ett Tamron 18-250.

Monterade det och åkte iväg en vecka till Zakynthos.

Inte en skarp bild med mig hem.
Skickade tillbaks det till scandinavian och fick bekräftat att det var felaktigt.

Ett nytt anlände idag, så nu ska det testas igen.

Men denna gången på min nya A700.
Då kan man ju se direkt på kameran om bilden är bra eller inte.

Bör bli mycket bättre. Kan som synes vara vanskligt att inte hinns testa innan. Zakynthos som är sån trevlig ö också.
 
Vill också veta vilken som e bäst...

Tänkte fråga om jag fick låna tråden lite. Har själv samma fråga: Hur mycket diffar det egentligen mellan olika superzoomar, och är den bättre (Tamron?) så mycket bättre än de andra?

En liten lineup (komplettera om jag missat nåt):

"Gamla" Sigma 18-200 utan OS
"Nya" Sigma 18-200 med OS
Tamron 18-200
Tamron 18-250
Nikon 18-200 VR

Är det stora skillnader på närbildsegenskaper (avstånd), är skärpan bättre i centrum och kanter på någon, låter de olika mkt, hur är byggkvaliten?

Tar gärna tips med! =)

Fredrik
 
Senast ändrad:
Den som f.n. verkar lämpligast för Sony/Minolta verkar vara Tamron eller Sony 18-250. I grunden är det samma (Tamron) design men Sony's har något snabbare AF.

Det finns flera tester på framförallt Tamron's modell, bla. på David Kilpatricks hemsida. De andra modellerna ser jag igentligen ingen direkt poäng att jämföra då Tamron's nya är signifikant bättre än de andra modellerna.

Nikon/Canon linserna har jag ingen direkt uppfattning om.
 
Har använt Tamron 18-250 ett tag nu.

Har lite problem med det.

Blir ganska ofta mörka hörn på bilderna.
Tycker det uppträder mest när det inte är fullt solsken, alltså när det är lite sämre ljus.

Det kommer in ganska mycket damm i det, som lägger sig innanför frontlinsen.

Inte alls nöjd med detta objektiv.

Tyvärr verkar det som att scandinavians kundservice har försvunnit. De svarar inte längre på mail.
 
Damm in i objektivet??? Är sådant vanligt att det sker?? Jag har ju bara fotat med kompaktare av olika slag egentligen regelbundet och aldrig träffat på sådana problem...

Så damm in i grejorna låter inte kul..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.