ANNONS
Annons

Val av superzoom, Sigma lr Tamron 18-200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
Tjena,
jag har haft min k10d nu i ett halvår (nøjd, nøjd, nøjd :)), jag har kitobjektivet och samsung 50-200.
Jag mærker dock att jag blir lite trøtt på att jag vill byta objektiv lite væl ofta før min smak. Ena stunden vill jag zooma och næsta kort hade jag gærna haft lite vidvinkel på.

Så nu funderar jag allvarligt på att skaffa en "superzoom".
De två jag hittat ær Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC och Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II.

Bægge har fått utmærkelser av TIPA 2005 (Tamron) och EISA 2005 (Sigmat).

Vilket av dessa førslår ni jag ska køpa før att gøra det bæsta valet?

Kan det vara så att Tamron AF 18-250/3,5-6,3 XR Di II ær i samma klass? I så fall blir det ett solkklart val, æven om det blir en liten førsæmring pga omfånget.

Finns det andra mærken eller ældre objektiv som ær att føredra?

Allt jag har läst, alla bilder jag har sett och alla användarerfarenheter som jag har tagit del av pekar på en sak - Tamron 18-250 är överlägsen de 18-200 zoomar som finns ute på marknaden idag, inklusive Tamrons eget 18-200.

Däremot så är det inte ett särskilt bra objektiv i sig, för ingen superzoom är det. Men det är iaf bättre än de andra.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Allt jag har läst, alla bilder jag har sett och alla användarerfarenheter som jag har tagit del av pekar på en sak - Tamron 18-250 är överlägsen de 18-200 zoomar som finns ute på marknaden idag, inklusive Tamrons eget 18-200.

Däremot så är det inte ett särskilt bra objektiv i sig, för ingen superzoom är det. Men det är iaf bättre än de andra.

Hälsar
R

Hej!
Jag hämtade ut min K10D och Tamron 18-250 och har tagit drygt 100 bilder idag.
Ser hyfsat ut, men är förhållandevis ljussvagt objektiv, men ibland är det bekvämt med ett allround så man slipper byta. Har dock varit väldigt disigt väder idag så det är inte bästa förhållande för distansbilder.

Vill man ha en prisvärd allround så varför inte?
Om man tycker om tester så fick den bra värde i Popphoto och på Photozone.de

jan

Ja jag ær ju medveten om att det inte blir att jæmføra med ett "riktigt" bra objektiv men eftersom jag mærkt på mitt fotande att jag gærna saknar omfång på 18-55 och 55-200 så verkar det som att jag ær en sån som fotar allt øverallt.

Nu ær det ju kanske inte så att det måste vara dessa brænnvidder. Tamron AF 28-300/3,5-6,3 XR Di finns ju som ett alternativ kanske?

Pentax SMC-DA* 50-135/2,8 ED (IF) SDM och liknande ligger i en prisklass øver mig i dagslæget...

Sigma med optisk bildstabillisering

Jag står också i begrepp att skaffa nytt, ersätta eller bara komplettera det får jag se.
Sigmas 18-200 med bildstabillisering verkar väldigt tilltalande som allroundobjektiv och reseobjektiv. Mindre att dra på vid t.ex längre semesterresor. Möjligheterna att ta klarare bilder även med tele och utan stativ tack vare stabilliseringen ökar ju lite, och gör ju inte valet sämre. Men ännu så länge har bara två recensioner kommit in här på FS om det, så för min personliga del vill jag nog ha lite mer recensioner och tester att gå på innan jag köper. Men som sagt jag tror det kan vara ett intressant alternativ, hur det sen står sej mot andra motsvarande objektiv återstår att se.

Slæpps det några liknande objektiv som vi pratar om inom en øverskådlig framtid. Sigmas o Tamrons fick ju utmærkelserna 2005 så de børjar væl bli lite till åren kanske?

Provade Sigmas 18-200 OS, men det övertygade inte mig.
Har som sagt Tamron 18-250.

Kolla på Photozone.de och fredmiranda.com!

/jan

Re: Sigma med optisk bildstabillisering

Jatsy skrev:
Sigmas 18-200 med bildstabillisering verkar väldigt tilltalande som allroundobjektiv och reseobjektiv. Mindre att dra på vid t.ex längre semesterresor.

Sigma med inbyggd bilstabilisering görs inte för Pentax, så för Pentax är det inget alternativ. Pentax K10D och K100D har inbyggd bilstabilisering i huset, så alla objektiv får bildstabilisering.

Hälsar
R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar