Annons

Val av studioutrustning...

Produkter
(logga in för att koppla)

-Danneman-

Aktiv medlem
Sitter och funderar på att köpa lite fler grejor till hemmastudion och behöver lite råd...
Skulle vilja ha råd och förslag på antal och storlekar av följande...

Max 5st blixtaggregat med stativ.

Valfria paraplyer i alla färger och storlekar.

Valfria softboxar i storlekarna 60x85cm, 70x100cm och 80x120cm.

Fotar både hel och halv-kropp...

Är själv inne på 2 blixtar fram med storsta möjliga boxar och 1 till fram med en lite mindre box för att kunna punktbelysa lite...
Sen 2 bak för att lätta upp bakgrund samt lite hårljus... Ska jag ha största där med isf?
Har bara använt paraplyer innan så jag vet inte så mycket om softboxar...

Kanske är lite mycket eller vad tycker ni? Får grejorna billligt så jag tänkte passa på...

fem blixtar låter mest krångligt tycker jag. Jag brukar plåta med max 4 blixtar.

För att punktbelysa ska du inte ha softbox, då ska du ha en kon, eventuellt med raster. Olika täthet i rastret ger olika spridningsvinkel på ljuset.

Softboxar kostar! En lämplig setup är en blixt med stor softbox som huvudljuskälla, en blixt med paraply alt. softbox för upplättning. En blixt med kon och raster för effektljus samt en blixt med hög effekt för bakgrunden.

En enklare = biligare setup är en blixt med softbox som huvudljus, en stor reflexskärm för upplättning och en blixt med kon för effekt samt en för bakgrunden.

Köp ända tills det svider i plånboken. Det är roligt med studiogrejer. Är det billigt är det bara att slå till. Vad skulle grejerna kosta?

Per Fogelberg (PerFogelberg) skrev:
Köp ända tills det svider i plånboken. Det är roligt med studiogrejer. Är det billigt är det bara att slå till. Vad skulle grejerna kosta?

... man kan väl knappast få för mycket.... eller?

// Anders

Mmm.. Nu tror jag att jag bestämt mig..
Det lutar åt...

4 st blixtar
4 st blixtstativ
2 st softboxar 80x120
1 st softbox 60x60
2 st reflektorer till blixtarna
1 st 150cm oval reflexskärm
1 st stativ/hållare för reflexskärmen

Bakgrunder och ställningar finns redan så jag kompletterar bara med lite större bakgrunder också...

Sen borde det väl gå att exprimentera en hel del va.. =)

Tjena daniel. Nu har jag kolat runt lite på blixt marknaden. HAr hittat blixtar från ett brittiskt företag. http://www.speedgraphic.co.uk/

Där får du samma paket för samma pris som du anget...kanske någon mindre skilnad. Garanti är också inkluderad. Frakten kostar 24 pund, ingen stor summa.

Kolla up de innan du beställer.

-Danneman- skrev:
Mmm.. Nu tror jag att jag bestämt mig..
Det lutar åt...

4 st blixtar
4 st blixtstativ
2 st softboxar 80x120
1 st softbox 60x60
2 st reflektorer till blixtarna
1 st 150cm oval reflexskärm
1 st stativ/hållare för reflexskärmen

Vad betalar du för den utrustningen?