Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

_hjorten_

Aktiv medlem
Jag väljer mellan ett Manfrotto Modo 785B och ett Digipod 2841P. Skulle vilja vet lite vad ni tycker ni som har dessa!

/Martin

Modo 785b fungerar bra (väldigt bra) till lättare kameror.
Upp till 800 gram klarar huvudet av att låsa sig säkert i alla lägen. Över 800g så funkar låsningen sämre i alla lägen utom just standard rakt fram horisontellt, vid vertikal fattning finns risk att huvudet faller och horisontell lutning ner mot marken är inte heller helt säker.

Detta stativ köpte jag till min långzoom Canon Sx1 som väger ~780gram och jag är nöjd med just denna kombination.
Till en tyngre systemare skulle jag inte rekommendera detta stativ utan noggrant eget kläm i butik för att fastställa om det fungerar för just dig och din kameravikt.
Huvudet är tyvärr inte heller utbytbart.

Lycka till!

Jag vill tillägga att jag har en Nikon D60 med ett standrad 18-55 objektiv samt ett 55-200 objektiv. Glömde även nämna att jag tittat lite på ett VELBON DF-60 begangnat ..

HJK: Vad tror du om 785b stativet till min utrustning..är detta jag tittat mest åt av dessa tre!

/Mvh Martin

Väger din rigg under 800gram och du absolut inte har några planer på att köpa till tyngre grejer så visst skulle det fungera men du borde klämma på det i verkligheten innan köp.

Finns det inga i butik och klämma på kanske vi kan ses och du får klämma på mitt, såg att du var ifrån Borlänge, jag är 10min bort i Falun =) Men jag tror nog du dessvärre blir besviken på stabiliteten, det skulle jag blivit om jag inte köpt det specifikt till en mycket lättare kamera.

Min utrustning väger ca 860 gram som mest med 55-200 objektivet..finns det risk för att det inte skulle fungera med lite längre slutar tider tror du? Det verkar ju vara väldigt smidigt med bara en knapp för låsning samt att det är litet när man fällt ihop det...

..nu blev det svårt!

/Martin

Jo smidigheten och funktionaliteten är lysande, den passar perfekt i en mindre vanlig ryggsäck eller i sidofacket på min fotoväska.

860gram är nog precis vid brytgränsen. Runt denna belastning kommer även benen att kännas lite ostadiga fullt utdragna, skippar man dom sista benen och kan tänka sig att sällan använda mittpelaren utfälld då är det "rätt så" stabilt även vid denna belastning.

Jag gjorde ett snabb test med enbart mitt 7D hus 820g+batteri ~80g så närmare 900gram.

Denna vikt gick att låsa säkert i alla lägen, dock är ju detta utan objektiv.

Vill inte peppa dig till och köpa ett stativ som du inte kommer kunna använda till 100%, så som sagt se till och klämma på det i någon form innan köp.

Tips på stativ..

Om det är någon som har några bra tips på bra stativ..har tänkt lägga max 800-900 kr på ett...gör inget om det är ett begangnat. Kraven som jag har är att det ska vara hyfsat litet ihop vikt (gärna runt 50 cm), lätt att justera in och inte något jätte tungt!

Skriv gärna in tips!!

/Martin

Jag har ett Dörr A4 med HB-36 huvudet och jag tycker att det är väldigt fin kvalite, hade ett Manfrotto som kostade det dubbla och dom är lika bra fast Dörr kostar halva priset.
Det kan nämnas att jag använder detta med 40D+24-70 f2.8 så det väger ju lite men funkar hur bra som helst.

Köpte nyss stativ Dörr A2, klarar 3KG, några flera kilo än va min utrustning är på. Har bara en Canon EOS 450D + 70-300mm + batterigrepp som max på stativet.

Rätt så smidigt stativ å ta med sig oxå, ligger på 47 cm ihop å väger 1.37KG.

Mer info: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=380022
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18974

Jaha..det där var intressant men tyvärr så hade jag precis öppnat paket med ett Manfrotto 785b när jag gick in och läste detta ;/!! Såg ut att vara ett fint stativ det där DÖRR A2 men jag ska testa mitt manfrotto ett tag nu, köpte ett beg så det är inte så mycket pengar det handlar om..men det verkar rätt ok manfrotto`s också. Kanske lite orolig över att den enkla låsning kommer att mattas av efter en tids användning?!?

/mvh martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar