ANNONS
Annons

Val av stativ med den utrustning som jag har

Produkter
(logga in för att koppla)

MarAri

Medlem
Hej på er!

Jag har tänkt köpa mig ett stativ med kulledshuvud.

Utrustningen som jag har/snart har är:

Canon 5D mkII

-Objektiv
Sigma EX 50/1,4
Sigma EX 150/2,8 Macro
Canon EF 24-105/4 L IS USM
Canon EF 70-200/4 L IS USM
Canon EF 100-400/4,5-5,6 L IS USM

-Blixt
Speedlite 580 EX II

-Batterigrepp
Canon BG-E6

Kommer det bli något problem med stabiliteten om jag köper Manfrotto 055 XPRO B med en 488RC2 kulled? Jag syftar då främst på om jag skulle använda EF 100-400 på 400mm brännvidd. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av stativ.

Mvh

Jag hade samma problem, med val av stativ som kunde hålla lite vikt, jag har haft en uppsjö med billigare varianter där kameran å andra sidan setat fast med det har vobblat fram och tillbaka när man rört kameran.

Rekommendationer har jag fått av allt möjligt folk och visst spelar priset ingen roll så finns det såna du säkerligen kan lyfta bilar på och som även inte väger nåt att bära på.

Ska jag ut och fota så är jag den typen som alltid har med mig för mycke prylar, sällan åker jag enbart med kamera och 1 objektiv utan har med mig alla objektiv, stativ och fäster även upp både en kanot och en bil på ryggen om så behövs.

Nu till saken.
Köpte ganska nyligen ett stativ efter mycke tittande och klämmande, blev ett Digipod A2830 med ett Huvud BH 55Q som tar en vikt på 12kg, är gjort i aluminium och funkar kanon, visst det är inte lika lätt som kolfiberstativen men gillar det och jag fick nån krona över tror jag gav 1000kr för stativet med huvud och väska på Mediamarkt i kit.

/Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar