Annons

Val av skrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)

Starwid

Medlem
Hej!

Jag har tänkt skaffa en fotoskrivare, men vet tyvärr inte riktigt vad man bör tänka på då man letar efter en sådan. Jag har fastnat lite på Canons och HPs skrivare, antingen en vanlig färgbläckstråle eller en multibläckstråle-skrivare. Är det någon som kan ge lite tips, något märke som är att föredra?

Jag har tänkt mig en skrivare för A4, inte A3, mellan 1500-2500 kronors klassen. Jag skulle uppskatta det väldigt mycket om det är någon som kan hjälpa mig på traven.

Tack på förhand!

/Rickard

I den prisklassen tror jag att Canons modeller står sig väldigt bra. Jag har haft ett par olika och de fungerar bra. Just nu har jag en multifunktons MP600R. Jag använder den normalt inte till fotoutskrifter men jag har testat och den levererar i princip lika bra kvalité som min större och dyrare Canon Pro 9000. Det är fantastiskt vilken fin kvalité man kan få för någon tusenlapp.

Räkna dock med att bläck och papper står för en större utgift än själva skrivaren.

I den prisklassen tror jag att Canons modeller står sig väldigt bra. Jag har haft ett par olika och de fungerar bra. Just nu har jag en multifunktons MP600R. Jag använder den normalt inte till fotoutskrifter men jag har testat och den levererar i princip lika bra kvalité som min större och dyrare Canon Pro 9000. Det är fantastiskt vilken fin kvalité man kan få för någon tusenlapp.

Räkna dock med att bläck och papper står för en större utgift än själva skrivaren.

All right, tack! Ja patroner och sånt har jag räknat med, jag ska kolla upp Canon lite mer! En liten följfråga; har du koll på hur en trådlös nätverksanslutning fungerar i en skrivare? Om det står "1 trådlös 802.11b/g/n" i en spalt för Standardanslutningar, antar jag att det innebär att skrivaren kan kopplas till det trådlösa hemmanätverket och kan nås via både laptops och stationära (som är anlutna till nätverket självklart)? Eller är det så att skrivaren måste kopplas via USB till en dator i alla fall?

Tack för din hjälp!

Min är trådlös och det funkar bra, den är ansluten i mitt trådlösa nät här hemma och kan nås av alla i hemmet utan några extra prylar. Även av de datorer som ansluter till nätverket via tråd.

Det som kan ställa till det är stödet för olika krypteringsvarianter. I specen till min skrivare stod att den bara hade stöd för de enklare WEP krypteringen men det visade sig att den trots allt hade stöd för WPA2 som jag kör så det funkade fint.

Min är trådlös och det funkar bra, den är ansluten i mitt trådlösa nät här hemma och kan nås av alla i hemmet utan några extra prylar. Även av de datorer som ansluter till nätverket via tråd.

Det som kan ställa till det är stödet för olika krypteringsvarianter. I specen till min skrivare stod att den bara hade stöd för de enklare WEP krypteringen men det visade sig att den trots allt hade stöd för WPA2 som jag kör så det funkade fint.

Hur grymt som helst! Tack för dina tips och din hjälp, jag uppskattar det väldigt mycket.

Mvh

Rickard

Jag har en Canon MP970. Det är också en multisak, med scanner och därtill hörande funktioner.
Den har inte trådlöst inbyggt som standard, men hemma ser jag det som ovesäntligt. En skivare som jag har hemma springer jag ju inte omkring med, så den kan lika gärna vara kabelansluten. Det är en annan sak med bärbara datorer.

Däremot har den Ethernet, så jag kan ha den inkopplad i nätverket (liksom min laserskrivare), och det är ju en välsignelse, för då kan man skriva ut från vadsomhelst, utan att någon viss dator måste vara igång.
Min NAS kan fungera som skrivarserver, men det kvittar nu, för jag har inte kvar någon USB-skrivare längre. Jo, USB har de, men de har Ethernet också.

Den har inte trådlöst inbyggt som standard, men hemma ser jag det som ovesäntligt.

Fördelen med trådlöst är att det gör placeringen fri. Gumman har sin dator i köket på bottenvåningen, grabben har sina datorer i sitt sovrum på övervåningen och själv håller jag till på vinden med mina datorer. Skrivaren är placerad i hallen på övervåningen så alla kan nå den relativt enkelt men samtidigt är den inte i vägen för någon. Att dra kabel till samma placering hade varit bökigt. Jag tycker nog att trådlös åtkomst till en hemmaskrivare kan vara en stor fördel.

Hej!

Jag har tänkt skaffa en fotoskrivare, men vet tyvärr inte riktigt vad man bör tänka på då man letar efter en sådan. Jag har fastnat lite på Canons och HPs skrivare, antingen en vanlig färgbläckstråle eller en multibläckstråle-skrivare. Är det någon som kan ge lite tips, något märke som är att föredra?

Jag har tänkt mig en skrivare för A4, inte A3, mellan 1500-2500 kronors klassen. Jag skulle uppskatta det väldigt mycket om det är någon som kan hjälpa mig på traven.

Tack på förhand!

/Rickard

Du får många snygga bilder utskrivna på riktigt fotopapper, från Crimson till det priset, om du nu inte behöver skriva ut väldigt stora mängder bilder. Med stora utskriftsvolymer behöver man köpa bläck i litersförpackningar för att få ekonomi i det. På inkclub.se får man bara en patron gratis...

Ett färgpatronssbyte och tester man behöver göra på min Epson PhotoStylus 950, före utskrifter brukar kosta mer än de jag skickar efter från Crimson på ett år. Man får nya fina bilder varje gång, ingen patron som har torkat eller behöver rengöras. Ganska bekymmersfritt till samma eller lägre pris.

Någon ekonomi i att ha egen skrivare är det inte, åtminstone inte om man skriver ut små bilder, som 10*15 cm. Men det är smidigt att kunna skriva ut när man vill. Det finns ju halvseriösa skrivare som har annorlunda tanksystem, istället för små behållare som man byter ut, men rejäla bläckbehållare finns inte förrän man börjar komma upp till skrivare i den klassen som jag umgås med i min yrkesutövning, där man köper toner i 20-litersdunkar, pallvis i taget...

Angående trådlöst.

Lägg inte för mycket pengar i mellan för att få skrivaren trådlös. Det finns enkla trådlösa routrar som går att koppla skrivaren till för att få den trådlös.
Hemma har jag en airport-express (finns att hitta för några hundralappar på blocket) men jag är övertygad om att det finns andra och billigare alternativ också.

/D

Tack för all hjälp och alla tips! Jag har forskat i princip hela dagen och kommit fram till två alternativ;

Canon Pixma MP640 och HP Photosmart Premium CN503B

Canon-skrivaren har fått mängder av bra betyg och verkar vara en grym skrivare. HPn är ny och har därför inte fått några recensioner än. Men vad tror ni? Det står 200 kr i mellanskillnad och med HPn får man en touchscreen, tex.

Tack för all hjälp och alla tips! Jag har forskat i princip hela dagen och kommit fram till två alternativ;

Canon-skrivaren har fått mängder av bra betyg och verkar vara en grym skrivare. HPn är ny och har därför inte fått några recensioner än. Men vad tror ni? Det står 200 kr i mellanskillnad och med HPn får man en touchscreen, tex.

Touch screen ÄGER! Det kommer att synas i alla bilderna du skriver ut.

En touchscreen på skrivaren tillför nog inget, skrivaren sköter man ju normalt sett från datorn. Enda jag kan tänka på är när man använder den som kopiator - om man tå trycker på en skärm eller en knapp är nog egalt.

Jag har en Canon MP640 sedan ungefär 1 år tillbaka och jag är väldigt nöjd med den skrivaren.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto