Annons

Val av objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel.N

Ny medlem
Hej!

Jag är sugen på att köpa ett nytt objektiv men vet inte vilket jag ska köpa!
Jag har en Nikkor 18-55mm VR som jag fick med kameran och ett Nikorr 55-200mm VR.
Jag är lite sugen på ett makroobjektiv.

Min budget är inte så jätte hög men alla tips tas emot varmt!

Hälsningar D.Nestor

Om du vill köpa makroobjektiv med lite lägre budget kan du leta begagnat. Det finns en del billiga manuella objektiv tex. Dock ger dessa inte ljusmätning eller autofokus på D3000. Att man inte har autofokus är inte något större problem om man ska använda objektivet enbart för makro, för man använder oftast manuell fokus ändå. Att inte ha ljusmätning är lite trixigare. Man får gissa exponeringen och justera efter histogrammet. Man blir ganska bra på att gissa efter ett tag, men det är ju ändå mer tidskrävande än att ha automatik, så det är mindre lämpat för lite snabbare skeden.

Nytt får du räkna med att lägga ut från ca 4000kr och uppåt. Det finns billigare, tex Sigma 50/2.8, men detta har lite väl kort arbetsavstånd IMO. Jag skulle kolla på Tamron 90/2.8.

Så det beror ju lite på vad du menar med "inte så jättehög" och vilken nivå du skulle vilja lägga dig på.

Ett alternativ kan vara att köpa en närbildslins av hög kvalitet och använda tillsammans med ditt 55-200. Det blir inte lika smidigt att använda som ett makroobjektiv, men rätt mycket billigare. Raynox DCR-150 eller DCR-250 är hyfsat billiga tex. Du får dubbelkolla att de funkar med 55-200:an först bara.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto