Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av objektiv till en D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Preihs

Aktiv medlem
Hej,

Jag har idag ett behov att byta ut mina gamla objektiv mot några skarpa Nikon objektiv. Jag har försökt att läsa tester men det borde vara bättre att lyssna på inbitnas åsikter, både om känslan på grejerna samt prestanda.

Det finns ett Nikon Objektiv Af-S 24-120/3,5-5,6G IF-ED VR som jag funderat på. (Har ett D70-hus, faktor x 1.5)

Sedan funderar jag på ett Nikon Objektiv AF 80-400/4,5-5,6D ed af vr alternativt Nikon Objektiv Af 70-200/2,8G AF-S IF-ED VR som ett andra objektiv.

Som ni hör har jag fastnat för zoom då jag gillar att snabbt kunna skära bilden redan i kameran. Det kanske är lite dumt egentligen men så har det blivit. De objektiv jag ska försöka få tag i bör vara begagnade då pengar är en klar begränsning ; -)

Kanske är det en start att få tag i ett 24-120 VR som en start?

Ge mig gärna så mycket tips som möjligt. För och emot VR. Finns det några andra bra objektiv att fundera över?

mvh Erik

Jag funderade också på 24-120mm VR i våras men den föll på den dåliga vidvinkeln(24x1,5=36mm) så jag satsade på 18-70mm istället, vilken jag är rikigt nöjd med. Saknar dock ibland större bländare men då hade det kostat minst 10-tusen till.
70-200 med VR verkar vara riktig superglugg som jag också vill ha råd med men tyvärr är den lite för dyr idag för mig.

Pengar är naturligtvis ett aber. Det plockar på fort. jag har köpt objektiv begagnat men husen nya. Det är ganska lätt att kolla ett objektiv medan slitaget på huset blir svårt att få grepp på.

Vad jag kan se på denna sait, (och andra), är verkligen 70-200 VR omtyckt.

Ska öppna ett sparkonto ; -) och se om det går att finna ett i bra skick.

Värt att veta om photozone.de är att betygen på objektiven där baseras på omdömen som vem som helst kan "bidra" med. Man kan ju, till visss del, se att vissa budgetgluggar får bra betyg, främst kanske för att de är vanliga bland "nybörjare" som inte har så höga krav.
Fördelen med photozone är att fler aspekter än bara upplösning/skärpa tas hänsyn till, annars är nog photodo.com ett bättre alternativ om man vill veta om ett objektiv presterar bra. Men de tar endast hänsyn till skärpan.

dumbo skrev:
Värt att veta om photozone.de är att betygen på objektiven där baseras på omdömen som vem som helst kan "bidra" med. Man kan ju, till visss del, se att vissa budgetgluggar får bra betyg, främst kanske för att de är vanliga bland "nybörjare" som inte har så höga krav.
Fördelen med photozone är att fler aspekter än bara upplösning/skärpa tas hänsyn till, annars är nog photodo.com ett bättre alternativ om man vill veta om ett objektiv presterar bra. Men de tar endast hänsyn till skärpan.

Intressant. Jag ska kolla in photodo.com. Tack.

Jag har nu fått ett 24-120 och tagit lite jamförande kort med och utan VR och är mycket possitivt överaskad. Det blir tydligt över 100 mm att man kan förlänga s-tiden markant. Finns det intresse från någon läser jag upp ett par bilder tillsammans med exponeringsdata alternativt mailar.

Säg till i så fall.

Än så länge har jag inte hittat någon annan svaghet jämfört med mina tidigare obj. än att VR funktionen verkar äta batteri? Objektivet ger dock verkligen mersmak.

Jag är van att lyssna till rasslet från mina gamla objektiv varför AF-S också känns otroligt rätt. Senast en kompis bad mig fotografera ett dop skulle denna motor suttit som handen i hansken.

Jag får sluta innan jag blir försäljare.

mvh Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar