Annons

Val av objektiv till D3200

Produkter
(logga in för att koppla)

mnordgren

Ny medlem
Hej!

Har idag en D3200 och söker ett objektiv för följande fotografering:
- landskap och arkitektur
- till viss del portträtt
- interiör i hus, bergrum och bunkrar, dvs ett med bra lågljuskapacitet.

Jag söker alltså ett vidvinkelobjektiv med bra ljus. Eftersom jag är nybörjare på att köpa tillbehör så funderar jag vilket är det bästa...

Som jag förstår det finns det bara ett objektiv på marknaden från Nikon just nu:
Nikkor AF-S DX 10-24/3,5-4,5G ED
Pris ca 7000 vilket är i det högsta laget.

Vilket hade ni rekommenderat?
Kan tänka mig att köpa begagnat också.

Jag utgår ifrån att du inte tycker 18mm räcker, för det har du väl redan?

Porträtt brukar av hävd inte tas med kort brännvidd, snarare 50-70 mm på din kamera. Arkitektur är svårt att få till med kort brännvidd, men det är givetvis en träningsfråga. Att ta interiörbilder utan blixt går fint, men då skulle jag rekommendera stativ i stället för ett ljusstarkt objektiv, för du får sällan så korta tider att det blir helt skakfritt.

Beträffande objektiv, då.

Kolla Sigma 10-20 ("Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM") för ca 3500:-, det borde kunna passa dig.

Köp ett stativ också, om du inte redan har ett.

Per.

PS. Nikonobjektivet du nämner är bättre än Sigma; du får (oftast) vad du betalar för. Detta sagt är Sigm absolut inte dåligt!

Jag söker alltså ett vidvinkelobjektiv med bra ljus. Eftersom jag är nybörjare på att köpa tillbehör så funderar jag vilket är det bästa...

Lågljusegenskaper, dvs stor största bländare, på vidvinkelobjektiv brukar inte vara någon bra kombination. Om man jämför Sigma 10-20mm f/3.5 med Sigma 10-20mm f/4-5.6 så är den förra sämre på i stort sett alla sätt. Det är den kraftiga krökningen få frontlinselementen som gör det svårt att få strålgången bra genom en stor bländare.

Ett lysande undantag verkar vara Tokina 11-16mm f/2.8. Ett kortare brännviddsområde gör att man inte behöver kompromissa lika mycket på andra områden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar