Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av objektiv Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller f.ö. helt med and30ers (inte alltid jag gör det :)) inlägg här.

Du ligger ute med pengarna, men kan få igen en stor del av dem när du säljer objektivet.
Istället för att köpa nytt kan du köpa begagnat och få en minimal kostnad.

Det finns en liten skillnad dock jämfört med förr. Eftersom kronan är så stark och det är enkelt att handla på nätet inom EU så kan du göra fynd på websiter i Tyskland, Holland och England. Detta borde påverka begagnatpriserna här i Sverige, men har inte riktigt slagit igenom, så det är prutläge.

Kolla t.ex. på:
www.cameranu.nl/en
www.amazon.co.uk
www.foto-erhardt.de


/Mats
 
Anders engagerade argumentation mot UV-filter får mig nästan att överväga att ta bort mina! Faktum är att jag också någon gång drabbas av konstiga ljusfläckar och reflexer som kanske kan hänföras till filtret. Inte så ofta, men när det händer så är det väldigt irriterande.

Motljusskydd är däremot ett nödvändigt tillbehör och det är dåligt av Canon att de inte levererar med sådana med sina objektiv. Det gör tredjepartstillverkarna.

På min egen 50/1,8 har jag ett motljusskydd (Hama) av gummi som lätt fälls ihop när man ska ha ner objektivet i väskan. Det skyddar inte lika mycket, men på just det objektivet är det bara bra, där kan ett hårt motljusskydd vara direkt skadligt eftersom det sitter på den utstickande frontdelen. Är det av gummi dämpar det ju i alla fall ev stötar lite grann.

Om man inte har UV-filter på sina gluggar så måste man vara väldigt noga med att alltid sätta på skyddslocket när man inte plåtar. Jag som är lat och slarvig ser här trots allt en fördel med filter. Jag har haft UV- eller Skylightfilter på alla mina objektiv så länge jag kan minnas, alltså från den grå forn- dvs analog-tiden, då man gärna hade skylightfilter för att slippa blåstick i diafilmen. Då hade filter en "fotografisk" funktion, förutom att skydda frontlinsen.

I övrigt kan jag bara hålla med om allt som Mats Lillnor skriver. Du har en mycket bra kamera, som är värd objektiv som motsvarar dess kapacitet. Och till de objektiven hör inte 18-135, även om det är ett jättebra semesterobjektiv.

Egentligen är det illa att utmärkta kameror säljs i kit med mediokra objektiv. Om man är ny inom fotografering ser man ju då inte vilka möjligheter till bra bilder som verkligen finns. Billigaste sättet att ge en hint om detta för just din kamera är utan tvekan EF 50/1,8. Risken är bara att du inser att du måste öka din objektivbudget kraftigt framöver!
 
Jag tycker man först bör fastslå vilken "nivå" reportaget skall ha. Är det i första hand för "internt" bruk så att deltagarna kan säga "titta vi var där" och syftet i huvudsak är att dokumentera så är jag helt övertygad om att ditt 18-135 räcker till. Jag tror du klarar dig utan mer vidvinkel. Däremot kanske du kommer sakna mer räckvidd om det handlar om äventyr/action bilder.

Om jag förstod rätt så blir det en del inomhusbilder med bixt. Då måste en extern blixt vara ditt absolut första köp. Skillnaden mellan den inbyggda blixten och en extern är enorm. Mycket större skillnad än mellan olika objektiv.

Men utan att veta vad som är syftet och målgruppen för reportaget är det mest gissningar.
 
Jag tycker man först bör fastslå vilken "nivå" reportaget skall ha. Är det i första hand för "internt" bruk så att deltagarna kan säga "titta vi var där" och syftet i huvudsak är att dokumentera så är jag helt övertygad om att ditt 18-135 räcker till. Jag tror du klarar dig utan mer vidvinkel. Däremot kanske du kommer sakna mer räckvidd om det handlar om äventyr/action bilder.

Om jag förstod rätt så blir det en del inomhusbilder med bixt. Då måste en extern blixt vara ditt absolut första köp. Skillnaden mellan den inbyggda blixten och en extern är enorm. Mycket större skillnad än mellan olika objektiv.

Men utan att veta vad som är syftet och målgruppen för reportaget är det mest gissningar.

Det här reportaget är väl inte allt han ska göra i sin fotokarriär?

Även om det är ett webreportage så att skärpan räcker till med det befintliga objektivet kan bilderna bli lite lika och trist "platta". En 50mm F/1,4 skulle kunna ge mycket intressantare bilder med kort skärpedjup och en annan karaktär. Såklart inte alla, men det skulle definitivt tillföra mycket.

Sen håller jag med om att en extern blixt som även kan användas trådlöst är också nödvändigt, samt ett stativ. Med dessa saker kommer man mycket långt.

och jo, en sak till. Ett eller två extra batterier och extra minneskort (kanske ett 3:e parts billigt vertikalgrepp, t.ex. från www.linkdelight.com). Se till att du har tillräckligt med ammunition helt enkelt för att klara en hel fotodag!


/Mats
 
Så alltså, för att få ett bra reportage, kommer jag alltså behöva inhandla ett Sigma 50/1.4, samt ett batterigrepp till kameran, ta med mig stativet samt köpa ett linsskydd. Eller har jag missuppfattat ert resonemang?

Reportaget skall bli ett projektarbete, som skall redovisas i skolan. Det är det mitt slutbetyg i Foto C blir så det är ett rätt stort arbete och det kräver bra bilder. Vad är det som säger att mina bilder kommer bli så mycket sämre om jag köper ett 50/1,8 istället för ett 50/1,4 istället då?

Batterigrepp verkade i alla fall väldigt billigt. Sen var det ju det där med blixtar, vad krävs det för blixt för att få en bra bildkvalité inomhus under mörka förhållanden? Skolan har SB-200 och SB-400 som jag eventuellt skulle kunna låna, men jag funderar på om man inte skulle lägga pengarna på en rejäl SB-800 istället. Jag vill verkligen att det skall bli bra,

Jag får ursäkta min okunnighet, men jag skriver här för att få tips och råd, för att kunna utvecklas som en fotograf. Vad jag förstår är utrustning en stor del av att bli en bra fotograf att ha schyssta grejer till sitt förfogande. Är mycket tacksam för allt engagemang i tråden! Keep up the good work :)
 
Du kommer inte att se någon skillnad på bilderna med 50mm 1,8 jämfört med 50 1,4 enligt min mening. Canon 50mm är riktigt bra skärpemässigt, men lite rackligt byggt, bara plast och så.
Jag tycker du ska prova att gå runt lite med din zoom inställd på 50mm och prova om du gillar brännvidden överhuvudtaget. Om det inte känns som en användbar brännvidd är det ju dumt att köpa ett.
Batterigrepp tycker i alla fall inte jag är speciellt nödvändigt.
Ett extra batteri däremot är bra, särskilt när det är kallt ute.
Motljusskydd är det du ska ha. Linsskydd är inte ett uttryck man brukar använda.
Ett filter kan skydda linsen eller ett objektivlock, så det blir lite otydligt vad du menar då.
 
Så alltså, för att få ett bra reportage, kommer jag alltså behöva inhandla ett Sigma 50/1.4, samt ett batterigrepp till kameran, ta med mig stativet samt köpa ett linsskydd. Eller har jag missuppfattat ert resonemang?

Reportaget skall bli ett projektarbete, som skall redovisas i skolan. Det är det mitt slutbetyg i Foto C blir så det är ett rätt stort arbete och det kräver bra bilder. Vad är det som säger att mina bilder kommer bli så mycket sämre om jag köper ett 50/1,8 istället för ett 50/1,4 istället då?

Batterigrepp verkade i alla fall väldigt billigt. Sen var det ju det där med blixtar, vad krävs det för blixt för att få en bra bildkvalité inomhus under mörka förhållanden? Skolan har SB-200 och SB-400 som jag eventuellt skulle kunna låna, men jag funderar på om man inte skulle lägga pengarna på en rejäl SB-800 istället. Jag vill verkligen att det skall bli bra,

Jag får ursäkta min okunnighet, men jag skriver här för att få tips och råd, för att kunna utvecklas som en fotograf. Vad jag förstår är utrustning en stor del av att bli en bra fotograf att ha schyssta grejer till sitt förfogande. Är mycket tacksam för allt engagemang i tråden! Keep up the good work :)

Hej igen!

Ursäkta att jag lägger mig i, jag kör inte själv Canon så jag är inte helt insatt i det systemet, men en del generella saker kanske jag kan bidra med.

Först, batterigrepp. Detta gör absolut ingenting för dina bilder. Kan göra kameran trevligare och stadigare att hålla i och kan man avvara ett par hundringar kan det vara bra. Fördelen är att du kan ha dubbla batterier i som därmed räcker längre. Å andra sidan är det enkelt att ha ett eller två extrabatterier i fickan och att byta tar ju bara ett par sekunder. Att ha extra batterier och minneskort är däremot väldigt värdefullt om om du ska vara ute länge. Om dessa tar slut blir det INGA bilder och om något är värre än dåliga bilder så är det just detta.

Blixt är bra. Köp inte en jättedyr blixt för att den är starkare. Det viktiga är att du kan använda den trådlöst så att du kan ha den en bit ifrån kameran och få den att utlösas av kamerans inbyggda blixt. Som sagt, jag är inte insatt i Canon och har hört att inte alla kombinationer av blixtar och kameror klarar detta. (I Sony-systemet som jag har funkar det med alla blixtar på alla kameror, så där är det enklare). Jag förutsätter att det funkar liknande poå Canon, men som sagt bäst att du kollar med folket här så du får den funktionen. Sen kan du gå på den billigaste.

Stativ är en bra investering. Köp int det allra billigaste vingligaste, utan satsa på ett stadigt stativ med en riktig kulled. T.ex. digipod e.d. Sen finns det otroligt dyra och bra stativ som kostar tiotusentals kronor, men det är inte det du bör sikta på. mycket bättre för lite mer pengar gäller, sen blir det mycket mer pengar för lite bättre.

Fler borde använda stativ, för det gör verkligen underverk med bilderna. Om du vill bli av med den där pyttelilla oskärpan som finns pga skaknigar (Canon har ju inget antiskaksystem.. men let´s not go there :) )som du inte ser direkt som skakoskärpa, men som hindrar bilderna från att bli riktigt knivskarpa så är det stativ som gäller. Bra att ha ändå och kostar inte så speciellt mycket. Behöver såklart inte användas jämt, men helt ovärderligt när det väl behövs. Viktigt att du tränar på att använda det så att det blir naturligt.

Se objektivet.
det viktiga är inte att det är lagom brännvidd. 50 mm. har du redan med ditt zoom, men det faktum att det har stor bländare, 1,4 eller 1,8, gör att du kan fotografera med kortare skärpedjup. Alltså att ditt huvudmotiv är skarpt och förgrund och bakgrund blir oskarpt, så att huvudmotivet "poppar ut". Bilderna blir inte lika platta och ger ett helt annat liv. Visst, större bländare kostar, Canon har ju också ett f/1,2, men det kostar mer än 15 000 kr. Jag rekommenderar ett F/1,4, men som sagt du kan ju få ett snorbilligt 1,8 och det gör också stor skillnad jämfört med dn zoom. Du kan säkert pruta ner det som säljs här på FS till en femhundring. Det är också ett så smidigt litet objektiv att du enkelt kan ha med det i fickan.

Sigma-objektivet däremot är betydligt större och tyngre, så även om det ger ännu bättre "bokeh" (snygg oskärpa) är det inte alls lika smidigt.

För ditt reportage kan ett sådant objektiv (oavsett vilket du väljer) göra jättestor skillnad och det är verkligen att rekommendera! Om du tvekar så köp det billigare 1,8 då, bara det är ett stort steg.

Ett annat tips är att du köper böckerna "Digital Fotografi" 1, 2 och 3 av Scott Kelby. Brukar säljas i paket ganska billigt. Mycket bra tips och inte minst rolig läsning. Jag håller inte med till 100% om allt han skriver och jag retar mig lite på att det bara är Canon och i viss mån Nikon som gäller (jag blir mobbad på samma sätt som här på FS att jag kör ett mindre märke som Sony ;-) ), men det gäller ju inte dig som redan har "rätt" märke. Hursomhelst går han igenom en massa olika fotosituationer och ger väldigt bra konkreta tips och du kan nog få ut mycket av det inför din resa.

Sen är det kreativitet som gäller. Hitta på annorlunda bildvinklar, komponera rätt, hitta spännande ljus och skuggor, kanske luta kameran en aning ibland, fotografera i grodperspektiv osv. Det gör en väldig massa för att få mer spännande bilder och kostar inte en enda krona i mer utrustning. Ibland kan man få för sig från de här diskussionerna att det är dyra grunkor som gör bilderna och så är det definitivt inte!

Med det sagt så är det ändå så att din kamera har potential att leverera bilder av mycket högre teknisk kvalitet än vad som är möjligt med din 18-135 zoom, så att ett bra skarpt ljusstarkt normalobjektiv är definitivt att rekommendera. Jag lovar att du kommer att tycka det blir mycket roligare.

Tror att din frågeställning är ganska så utredd vid det här laget. Nu är det upp till dig att fatta beslut hur mycket du vill investera och vad du ska satsa på. Det är ändå ganska moderata summor i sammanhanget vi talar om (du har ju redan inhandlat en kamera i tiotusenkronorsklassen). Sen finns det ingen övre gräns för hur mycket du kan slösa på kameragrejer, kan lätt spåra ur och komma upp i hundratusen ;-), men utan kreativiteten och bildidéerna är det inte så väl investerade pengar, om man inte är teknikfreak och gillar prylar förstås och såna finns det många av oss här .-).

Lycka till och som sagt, jag är lita avis på dig som tar en tripp till Japan. Ska jag med så småningom.


/Mats
 
Så alltså, för att få ett bra reportage, kommer jag alltså behöva inhandla ett Sigma 50/1.4, samt ett batterigrepp till kameran, ta med mig stativet samt köpa ett linsskydd. Eller har jag missuppfattat ert resonemang?

Reportaget skall bli ett projektarbete, som skall redovisas i skolan. Det är det mitt slutbetyg i Foto C blir så det är ett rätt stort arbete och det kräver bra bilder. Vad är det som säger att mina bilder kommer bli så mycket sämre om jag köper ett 50/1,8 istället för ett 50/1,4 istället då?

Nja, lagom är bäst. Skit i greppet men ta med ett extra piratbatteri (billigt från ebay), laddat, i fickan. Köp valfri 50:a, den billigaste för 799kr gör underverk. Skippa filter & motljusskydd om du vill, linsskyddet ingår med objektivet. Stativ klarar du dig (nog) utan. Ta stöd, använd vad naturen och omgivningen har att erbjuda, en påse med ris t.ex. är bra att placera kameran på.
 
Ropa hem en 50/1.8 för 799 kr idag, kampanjen kan ta slut när som helt och då är priset 999kr.

Lek med objektivet ett par veckor. Är du inte nöjd kan du sälja det på FS annonsmarknad för 650-700kr. Eller skicka tillbaka i originalemballage.
 
Senast ändrad:
Ropa hem en 50/1.8 för 799 kr idag, kampanjen kan ta slut när som helt och då är priset 999kr.

Lek med objektivet ett par veckor. Är du inte nöjd kan du sälja det på FS annonsmarknad för 650-700kr. Eller skicka tillbaka i originalemballage.

Eller det här om du kan pruta ner det till 500 kr, vilket inte bör vara omöjligt.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=145249

Helt rätt, gör stor skillnad för liten peng. Håller med Anders, lägg dig på lagom nivå, men extra batterier och minneskort är bra hursomhelst och låna en blixt från skolan om du kan det.


/Mats
 
Om man behöver batterigrepp eller inte tvista de lärde. Själv tycker jag de bara är i vägen och en onödig utgift. Jag föredrar att ha med mig ett eller två extrabatterier. Om man inte vill köpa Canons dyra original finns det piratbatterier för mindre än halva priset hos Cyberphoto, Scandinavian Photo och InkClub.

Personligen tycker jag också blixt är ett otyg, men det behöver du inte bry dig om. Jag har en kraftfull blixt men använder den praktiskt taget aldrig. Jag fördrar att köra med ljusstark glugg och gå upp lite i ISO-tal. Jag älskar att plåta i befintligt ljus inomhus. Men det är jag det. Andra tycker annorlunda.

Du måste i nte köpa ett Sigma 50/1,4. Canon EF 50/1,8 duger gott (annars rekommenderar jag gärna Sigma-objektiv som oftast är bra och välbyggda) och även om du märker att brännvidden är lite för lång för allroundbruk så kommer du ändå ha tillräcklig nytta av det för att motivera köpet.

Ditt 18-135 är som sagt ett bra snapshotobjektiv men duger inte för mer ambitiöst bruk. Här är några alternativ:

Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM för 4500. Duger långt men är inte helt knivskarpt i alla lägen.

Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM för 7200. Mycket bra skärpa och lite mer vidvinkel.

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC IF Macro för 3300. Skärpemässigt mycket bra, ingen stabilisering.

Sigma 17-70/2,8-4,0 DC Macro OS HSM för 4200. Som ovanstående med stabilisering

Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM för 9100. Absolut toppklass men dyrt.

Canon EF 24-70/2,8 L USM för 11000. Proffsklass!

Canon EF 17-40/4L USM för 7200. Proffsglugg, egentligen avsedd som vidvinkel på småbildskameror. På din kamera täcker den från vidvinkel till lite över normal (motsv 28-65mm).

De båda Sigmaonjektiven är mycket prisvärda anser jag. Bättre ljusstyrka än Canons motsvarigheter och skarpa och välbyggda. Se dock upp med den individuella kvaliten, det anses att man ibland kan råka ut för måndagsexemplar. Av Canonalternativen tror jag att EF-S 15-85/3,5-5,6 är det mest prisvärda. Jag har ingen erfarenhet av det men det har fått mycket goda omdömen.
 
... Av Canonalternativen tror jag att EF-S 15-85/3,5-5,6 är det mest prisvärda. Jag har ingen erfarenhet av det men det har fått mycket goda omdömen.

Tror inte det tillför lika mycket jämfört med zoomen han redan har än det han får med 50/1,4 eller 1,8.

Stora skillnaden är inte skärpan, där är säkert 15-85 bra, utan det är den korta skärpedjupseffekten han får med de ljusstarka prime-objektiven. Det är ofantlig skillnad mellan f/1,8 och f/4,5 (eller var nu 15-85 hamnar vid 50 mm).

Blixt kan göra underverk om man har den frikopplad från kameran som upplättningsljus även i dagsljus och för få snygg effekt med motljusbilder, eller för att få fram snygga skuggteckningar inomhus osv. inte i första hand för att ljusa upp ett mörkt rum. Att bara ha blixten direkt på kameran (typ det sämsta stället att placera en blixt på) ger dock inte speciellt mycket.

Canon 50/1,8 är extremt mycket bang for the buck! Go for it.


/Mats
 
I en Japan-äventyrsresa hade jag själv som har en 550D, haft med mig Canon EF-S 10-22mm/3.5-4.5 och Canon EF 50mm/1.4 för att den är så liten och lätt.

Kitobjektivet totalt uteslutet om man har tankar om andra objektiv i samband med resa. Har man inte så höga krav på resultaten och vill inte släpa på så mycket så räcker ju med det du har, 18-135mm/3.5-5.6.

Annars är drömobjektivet för APS-c vid resor:
Canon EF-S 17-55mm/2.8


Jag blir avis på att du ska på äventyrsresa.
 
Senast ändrad:
Notera att blixtar av typen SB-nånting är av fabrikat Nikon. Dessa går bara att använda i manuellt läge på en Canonkamera. Blixten som borde tas med till Japan, om man nu ska ha någon, heter Canon Speedlite 430 EX II.

Reflexer i UV filter kan framförallt bli besvärande när ljuset är svagt. De syns mer då, i förhållande till allt annat.
 
Nej tyvärr så blev det ingen resa, inte heller något nytt objektiv. Har inget speciellt att fota ett tag fram över, så vi får se om jag lägger ner det här med fotografering helt och säljer min utrustning till bättre behövande.

Men ni ska ha tack för alla tips!
//William
 
Du har ju massor med saker att fota:)

Du har ju massor med saker att fota:)
Finns ju ting överallt att fota, familj vänner miljöer.
Fortsätt att fota och utvecklas du kommer inte ångra dig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.