Så alltså, för att få ett bra reportage, kommer jag alltså behöva inhandla ett Sigma 50/1.4, samt ett batterigrepp till kameran, ta med mig stativet samt köpa ett linsskydd. Eller har jag missuppfattat ert resonemang?
Reportaget skall bli ett projektarbete, som skall redovisas i skolan. Det är det mitt slutbetyg i Foto C blir så det är ett rätt stort arbete och det kräver bra bilder. Vad är det som säger att mina bilder kommer bli så mycket sämre om jag köper ett 50/1,8 istället för ett 50/1,4 istället då?
Batterigrepp verkade i alla fall väldigt billigt. Sen var det ju det där med blixtar, vad krävs det för blixt för att få en bra bildkvalité inomhus under mörka förhållanden? Skolan har SB-200 och SB-400 som jag eventuellt skulle kunna låna, men jag funderar på om man inte skulle lägga pengarna på en rejäl SB-800 istället. Jag vill verkligen att det skall bli bra,
Jag får ursäkta min okunnighet, men jag skriver här för att få tips och råd, för att kunna utvecklas som en fotograf. Vad jag förstår är utrustning en stor del av att bli en bra fotograf att ha schyssta grejer till sitt förfogande. Är mycket tacksam för allt engagemang i tråden! Keep up the good work
Hej igen!
Ursäkta att jag lägger mig i, jag kör inte själv Canon så jag är inte helt insatt i det systemet, men en del generella saker kanske jag kan bidra med.
Först, batterigrepp. Detta gör absolut ingenting för dina bilder. Kan göra kameran trevligare och stadigare att hålla i och kan man avvara ett par hundringar kan det vara bra. Fördelen är att du kan ha dubbla batterier i som därmed räcker längre. Å andra sidan är det enkelt att ha ett eller två extrabatterier i fickan och att byta tar ju bara ett par sekunder. Att ha extra batterier och minneskort är däremot väldigt värdefullt om om du ska vara ute länge. Om dessa tar slut blir det INGA bilder och om något är värre än dåliga bilder så är det just detta.
Blixt är bra. Köp inte en jättedyr blixt för att den är starkare. Det viktiga är att du kan använda den trådlöst så att du kan ha den en bit ifrån kameran och få den att utlösas av kamerans inbyggda blixt. Som sagt, jag är inte insatt i Canon och har hört att inte alla kombinationer av blixtar och kameror klarar detta. (I Sony-systemet som jag har funkar det med alla blixtar på alla kameror, så där är det enklare). Jag förutsätter att det funkar liknande poå Canon, men som sagt bäst att du kollar med folket här så du får den funktionen. Sen kan du gå på den billigaste.
Stativ är en bra investering. Köp int det allra billigaste vingligaste, utan satsa på ett stadigt stativ med en riktig kulled. T.ex. digipod e.d. Sen finns det otroligt dyra och bra stativ som kostar tiotusentals kronor, men det är inte det du bör sikta på. mycket bättre för lite mer pengar gäller, sen blir det mycket mer pengar för lite bättre.
Fler borde använda stativ, för det gör verkligen underverk med bilderna. Om du vill bli av med den där pyttelilla oskärpan som finns pga skaknigar (Canon har ju inget antiskaksystem.. men let´s not go there
)som du inte ser direkt som skakoskärpa, men som hindrar bilderna från att bli riktigt knivskarpa så är det stativ som gäller. Bra att ha ändå och kostar inte så speciellt mycket. Behöver såklart inte användas jämt, men helt ovärderligt när det väl behövs. Viktigt att du tränar på att använda det så att det blir naturligt.
Se objektivet.
det viktiga är inte att det är lagom brännvidd. 50 mm. har du redan med ditt zoom, men det faktum att det har stor bländare, 1,4 eller 1,8, gör att du kan fotografera med kortare skärpedjup. Alltså att ditt huvudmotiv är skarpt och förgrund och bakgrund blir oskarpt, så att huvudmotivet "poppar ut". Bilderna blir inte lika platta och ger ett helt annat liv. Visst, större bländare kostar, Canon har ju också ett f/1,2, men det kostar mer än 15 000 kr. Jag rekommenderar ett F/1,4, men som sagt du kan ju få ett snorbilligt 1,8 och det gör också stor skillnad jämfört med dn zoom. Du kan säkert pruta ner det som säljs här på FS till en femhundring. Det är också ett så smidigt litet objektiv att du enkelt kan ha med det i fickan.
Sigma-objektivet däremot är betydligt större och tyngre, så även om det ger ännu bättre "bokeh" (snygg oskärpa) är det inte alls lika smidigt.
För ditt reportage kan ett sådant objektiv (oavsett vilket du väljer) göra jättestor skillnad och det är verkligen att rekommendera! Om du tvekar så köp det billigare 1,8 då, bara det är ett stort steg.
Ett annat tips är att du köper böckerna "Digital Fotografi" 1, 2 och 3 av Scott Kelby. Brukar säljas i paket ganska billigt. Mycket bra tips och inte minst rolig läsning. Jag håller inte med till 100% om allt han skriver och jag retar mig lite på att det bara är Canon och i viss mån Nikon som gäller (jag blir mobbad på samma sätt som här på FS att jag kör ett mindre märke som Sony ;-) ), men det gäller ju inte dig som redan har "rätt" märke. Hursomhelst går han igenom en massa olika fotosituationer och ger väldigt bra konkreta tips och du kan nog få ut mycket av det inför din resa.
Sen är det kreativitet som gäller. Hitta på annorlunda bildvinklar, komponera rätt, hitta spännande ljus och skuggor, kanske luta kameran en aning ibland, fotografera i grodperspektiv osv. Det gör en väldig massa för att få mer spännande bilder och kostar inte en enda krona i mer utrustning. Ibland kan man få för sig från de här diskussionerna att det är dyra grunkor som gör bilderna och så är det definitivt inte!
Med det sagt så är det ändå så att din kamera har potential att leverera bilder av mycket högre teknisk kvalitet än vad som är möjligt med din 18-135 zoom, så att ett bra skarpt ljusstarkt normalobjektiv är definitivt att rekommendera. Jag lovar att du kommer att tycka det blir mycket roligare.
Tror att din frågeställning är ganska så utredd vid det här laget. Nu är det upp till dig att fatta beslut hur mycket du vill investera och vad du ska satsa på. Det är ändå ganska moderata summor i sammanhanget vi talar om (du har ju redan inhandlat en kamera i tiotusenkronorsklassen). Sen finns det ingen övre gräns för hur mycket du kan slösa på kameragrejer, kan lätt spåra ur och komma upp i hundratusen ;-), men utan kreativiteten och bildidéerna är det inte så väl investerade pengar, om man inte är teknikfreak och gillar prylar förstås och såna finns det många av oss här .-).
Lycka till och som sagt, jag är lita avis på dig som tar en tripp till Japan. Ska jag med så småningom.
/Mats