Annons

Val av objektiv Canon 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

WillimRautio

Aktiv medlem
Hej!
Det är så att jag känner mig lite ringrostig på det här med foto, var ett tag sedan man höll på dagligen med det. Nu är det så att jag skall åka till Japan på en äventyrsresa och skall göra ett fotoreportage om hela resan, det blir både närbilder, landskapsbilder, porträttbilder och lite allt möjligt. Just nu har jag bara ett EFS 18-135mm objektiv, men jag funderar på att köpa med mig något mer, vilket tror ni kan vara vettigt att ta med sig utöver det objektiv jag har?

(Som rubriken säger så har jag en 550D)
 
Svårt att svara på, du får berätta lite mer.
Vad är det du saknar?
Mer vidvinkel?
Mer Tele?
Ljusstarkare objektiv?
Macro?

Vad ska du ha det till framförallt?
 
Det där EF-S 18-135 är väl rätt så hyfsat för att vara en superzoom eller hur? Det kan väl duga till det mesta.

I övrigt kan jag bara berätta vad jag själv skulle vilja ha på en sån resa. I Japan är både det urbana och det naturliga landskapet dramatiskt och man kan behöva mer vidvinkel för att få med alltihop. En EF-S 10-22 eller Sigma 10-20 passar bra tycker jag. 7 resp 5 tusen.

Sen kanske man vill vara lite diskret när man plåtar på gatan och inomhus i svagt ljus och då kan både en 28/2,8 och en 50/1,8 passa bra. Billiga båda två, 2 resp 1 tusen.

Det klarar man sig långt med. Längre tele än 135 behövs inte tycker jag, om jag inte ska plåta fåglar där i naturen.
 
SVar till er båda

Så om jag sammanfattar det, skulle det alltså behövas ett vidvinkelbjektiv, varför inte ett fisheye isåfall? Mer vidvinkel går väl inte att få, eller är jag ute och cyklar?

Jag funderar på om det är vettigare att lägga pengarna på en lite kraftig blixt istället, då jag tror att jag kommer fotografera rätt mycket i mörka förhållanden inomhus. Är stativet värt att släpa med sig? Och hur pass bra duger det objektiv jag redan har till macrobilder?
 
Själv tycker jag ett fisheye är väldigt begränsat i sitt användningsområde.
Ett vidvinkelobjektiv är betydligt mer användbart.
Om du inte vill ha allting krökt och förvridet förstås ;-)

Blixt kan ju vara bra att ha förstås, fast själv använder jag sällan det.
Jag föredrar ljusstarka objektiv och naturligt ljus. Men det är ju en smaksak.

Macro är ju bara intressant om du verkligen kryper nära när du plåtar, du kanske tycker att ditt nuvarande objektiv kommer nära nog? Då finns det ingen anledning att skaffa ett macro.
 
Men vad kan jag göra med ett 28/2,8 som inte funkar lika bra/är omöjligt med 18-135?

Det är ett lite lättare, mindre och därmed inte så iögonfallande objektiv som dessutom har högre ljusstyrka och ger bättre bildkvalitet än din 18-135. Väldigt trevligt att alltid ha på kameran när man går runt på stan och plåtar lite folk och kan fungera även inomhus med sin hyfsade ljusstyrka.

Alla zoomobjektiv, särskilt långa sådana, är kompromisser (även om just ditt nog anses prestera bra för att vara ett sådant) och dessutom stora och tunga. Därför kan det vara trevligt med ett litet nätt ljusstarkt fast objektiv på det ganska lilla kamerhus som en 550D är.

Men visst kan du klara dig utan. Skälet att jag nämnde det är att jag är skeptisk till långzoomar. Om jag får tala om vad jag själv skulle ha med mig på en sån resa som du ska göra så är det Sigma 10-20, Sigma 17-70 och Canon 55-250, för det är vad jag råkar ha. Bara zoomar som du ser, men inte med så långa zoomomnfång att kompromisserna blir för stora. Båda Sigma-gluggarna är mycket bra anser jag. Om jag skulle lämna ett av dem hemma skulle det nog bli teleobjektivet. I stället kanske jag skulle ta med mig min EF 50/1,8 för att den är liten, ljusstark och lätt, för att använda på kvällen på stan och inomhus.

Sigma 10 20 (och canon 10-22) är supervidvinklar. Det kan man säga att fisheyegluggar är också, men de jag nämnde ger raka linjer i bilderna (nästan i alla fall) medan fisheyegluggar ger väldigt krökta linjer. Duger bara om man är ute efter den specialeffekten.

Själv tycker jag en supervidvinkel är väldigt trevlig för landskap och arklitektur, men man måste tänka på att ha en intressant förgrund, annars kan bilderna bli lite tråkiga.

Till sist: En superzoom som du har kan vara ett väldigt trevligt semesterobjektiv, man slipper byta så ofta, men jag uppfattade dina ambitioner som lite högre. Uppriktigt sagt tror jag inte det duger till bilder som ska publiceras.
 
Hej!
Det är så att jag känner mig lite ringrostig på det här med foto, var ett tag sedan man höll på dagligen med det. Nu är det så att jag skall åka till Japan på en äventyrsresa och skall göra ett fotoreportage om hela resan, det blir både närbilder, landskapsbilder, porträttbilder och lite allt möjligt. Just nu har jag bara ett EFS 18-135mm objektiv, men jag funderar på att köpa med mig något mer, vilket tror ni kan vara vettigt att ta med sig utöver det objektiv jag har?

(Som rubriken säger så har jag en 550D)

Ett väldigt bra komplement som du alltid har nytta av är ett riktigt ljusstarkt och skarpt normalobjektiv, typ 50/1,4. Är inte så insatt i Canons sortiment eftersom jag använder ett annat märke, men en bra 50/1,4 lär definitivt finnas. Annars är Sigmas 50/1,4 mycket bra och prisvärt.

Du har nytta av det i massor av situationer och porträttbilder framförallt där du kan frilägga huvudmotivet med hjälp av kort skärpedjup. Du kan få en helt annan klass på dina bilder än med zoomen du har.

Sen är det som andra sagt nästa vettiga steg att köpa en bra blixt och kanske ett litet billigt ministativ som du kan sätta blixten på för att enklare arrangera när du kör trådlöst med den. Det är suveränt och enkelt att använda trådlös blixt med popup-blixten som trigger och gör att du får betydligt bätre ljusssättning än om du låter blixten sitta på kameran. Tredje saken att inhandla är ett bra stativ, eller för resan kanske ett smidigt enbensstativ också.

Kul med äventyrsresaresa till Japan! Låter väldigt spännande och det skulle jag med vilja göra. Japan är ju annars kamerornas hemmaplan och är det inte rejält mycket billigare att handla objektiv mm. på plats där? Vet inte det riktigt, men det borde det vara tack vare den gynsamma växelkursen om inte annat.


/Mats
 
Så om Jag ska köpa ett fast objektiv för runt tusenlappen, vilket rekommenderade du? Och var kan jag köpa det?

Jo det är i så fall Canon EF 50/1,8. Det enda fasta du kan få för en tusenlapp. Det finns att köpa hos de flesta fotohandlare och på nätet. Billigast just nu tror jag är JapanPhoto och Fotokungen. Nu såg jag att Rajala har det för bara 800:-, kanske ett tillfälligt erbjudande

EF 50/1,8 är helt enkelt extremt prisvärt. Men det är inget idealobjektiv i alla lägen för en APS-C-kamera som 550D, det måste man ha klart för sig. Lite för lång brännvidd för det. Vad det är bra till är människor i svagt ljus, och då är det mycket, mycket bra för priset.

PS. Såg nu att Anders hann före medan jag lagade kaffe....
 
Så om jag sammanfattar det, skulle det alltså behövas ett vidvinkelbjektiv, varför inte ett fisheye isåfall? Mer vidvinkel går väl inte att få, eller är jag ute och cyklar?

Jag funderar på om det är vettigare att lägga pengarna på en lite kraftig blixt istället, då jag tror att jag kommer fotografera rätt mycket i mörka förhållanden inomhus. Är stativet värt att släpa med sig? Och hur pass bra duger det objektiv jag redan har till macrobilder?

Du har redan ett bra allround i ditt 18-135 mm, perfekt när du skall resa. Lägg pengarna på blixten du funderar på i resonemanget ovan.
 
Men vad är skillnaden på ett 50/1,4 och ett 50/1,8?

1.4:an är ljusstarkare, är bättre byggd, har bajonett i metall, trillar inte i bitar, har avståndsskala, har snabbare, tystare och bättre AF, fokusringen rör sig inte när AF jobbar, ger finare bakgrundsoskärpa, är dyrare, är lite skarpare.

Vilken du än väljer köp MOTLJUSSKYDD! ...och skippa UV-filter.

Läs även denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130960
 
1.4:an är ljusstarkare, är bättre byggd, har bajonett i metall, trillar inte i bitar, har avståndsskala, har snabbare, tystare och bättre AF, fokusringen rör sig inte när AF jobbar, ger finare bakgrundsoskärpa, är dyrare, är lite skarpare.

Vilken du än väljer köp MOTLJUSSKYDD! ...och skippa UV-filter.

Läs även denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130960

Jag är ju inte någon fotoexpert, o lägga 3-4 papper på ett bjektiv kan jag tycka är lite väl häftigt, hur stor är skillnaden på 1,4 och 1,8 egentligen? Har någon testbilder från respektive objektiv?Och varför motljusskydd istället för UV?
 
Det där fotoreportaget du ska göra, hur ska det publiceras? Om bilderna ska tryckas tror jag inte att ditt 18-135 riktigt kan leverera den skärpa som gör att du blir nöjd, om det är frågan om webbpublicering eller en powerpointpresentation duger det gott.

Ang motljusskydd och/eller filter har det varit en animerad diskussion här nyligen. Man kan sammanfatta resultatet så här:

UV-filter behövs egentligen inte som UV-filter, men kan skydda frontlinsen från damm, repor och fingeravtryck. En del har därför alltid filter på, andra anser det skadligt för bildkvaliten. Det kan ge lite sämre skärpa och ökar risken för oönskade reflexer.

Motljusskydd är bra som motljusskydd, men skyddar också objektivet mot stötar.

För egen del har jag motljusskydd på all mina gluggar och UV-filter på de flesta.
 
Jag är ju inte någon fotoexpert, o lägga 3-4 papper på ett bjektiv kan jag tycka är lite väl häftigt, hur stor är skillnaden på 1,4 och 1,8 egentligen?

Det kan jag förstå. Värt att notera är att om du köper en 50/1.4 idag för 3.240kr från Rajala kan du sälja det om fem år för 2.500kr om du vill. Du förlorar inte pengarna, du lånar ut dem.

Om du jämför EF 50/1.4 mot ditt 18-135 skiljer det 3 bländarsteg mellan dem på brännvidden 50mm. Det är samma sak som att du kan använda ISO 1600 med fasta objektivet när du måste använda ISO 12800 med zoomen. I dåligt ljus är det alltså rejäl skillnad. Den andra stora skillnaden är mycket bättre skärpa om du på båda använder t.ex. bländare f/4 till f/8. Den tredje skillnaden är att du kan ta bilder med mycket kort skärpedjup som isolerar motivet från förgrund och bakgrund, bilden ser proffsigare och snyggare ut.

EF 50/1.8 II för 799kr hos Rajala är förstås sjukt prisvärt och när objektivet går sönder kan du alltid köpa ett till.

Båda är mycket prisvärda. Skillnaden i bildkvalitet är inte jättestor, men ljusstyrkan, snyggare bakgrundsoskärpan och byggkvaliten är märkbar.


Och varför motljusskydd istället för UV?

Optiskt tillför UV-filter ingenting. Aldrig. Någonsin. Att köpa ett skitfilter för 50kr förstör dina bilder med fula reflexblobbar och ljusblaffor på bilderna. Ett dyrt filter för 350kr förstör inte dina bilder men gör dem inte heller bättre. Köpa filter för 350kr till ett objektiv som kostar 799kr. Smart? Av samma anledning är andrahandsvärdet på ett UV-filter alltid 0kr.

Till EF 50/1.4 USM måste du ha motljusskydd, köps på ebay för <50kr. Sök efter EF-71II. Det skyddar frontlinsen mot oavsiktliga fingeravtryck, skyddar objektivets frontelement och AF-motor (som rör sig in och ut) från slag och stötar som kan förstöra objektivet, skyddar mot regn och vattenstänk på linsen, skyddar dessutom mot solljus som annars ger bilderna disiga och reflexer som studsar från objektivets inre linselement.

Till EF 50/1.8 finns ES-62. Inte världens snyggaste kanske. Sitter dessutom fast i frontelementet och skyddar därför inte objektivet på samma sätt som det gör på EF 50/1.4. Därför kör många utan motljusskydd på 50/1.8.

Tester av de tre:
http://www.dxomark.com/index.php/en...on/(brand3)/Canon/(camera2)/619/(camera3)/619

Andra fasta objektiv som är relevanta är Sigma 30/1.4 och EF 35/2.
 

Bilagor

  • EF 50 1.8001.jpg
    EF 50 1.8001.jpg
    40.9 KB · Visningar: 360
  • EF 50_003.jpg
    EF 50_003.jpg
    68.8 KB · Visningar: 364
Senast ändrad:
Jag är ju inte någon fotoexpert, o lägga 3-4 papper på ett bjektiv kan jag tycka är lite väl häftigt, hur stor är skillnaden på 1,4 och 1,8 egentligen? Har någon testbilder från respektive objektiv?Och varför motljusskydd istället för UV?

William, välkommen till fotovärlden!
3-4 tusen för ett objektiv är INTE mycket!

Snarare är det så att det är uppseendeväckande att Canon har ett sånt objektiv för under 1000 kr. Jag känner inte till detta så väl då jag använder ett annat märke (Sony), men gissar att det har sina brister. Det cerkar helt enkelt osannolikt att ett toppklass-objektiv säljs för det priset.

Du har en fantastisk kamera med kapacitet att få fantastiska bilder. 18 megapixel på en såpass liten sensor gör att det är väldigt hög pixeltäthet och för att verkligen kunna dra full nytta av det måste du ha en optik som kan leverera skärpan ordentligt. Du måste nog se det själv för att förstå det och sen blir du biten.

Mitt råd är att satsa på en dyrare bättre objektiv redan från början. Tror du gör dig själv en otjänst att handla objektiv för några hundringar. När du har tagit några bilder med riktigt bra optik och bra förutsättningar, typ bra ljussättning och korta slutartider, ev. stativ och ser på dessa sen så är risken stor att du aldrig mer skruvar på ditt zoom på kameran igen!

Det finns också en begagnatmarknad för dessa saker och andrahandsvärdet är hyggligt. Man kan säga att kamerahus kommer och går, men bra optik den består. Du kommer att ha nytta av ditt objektiv i framtiden även om du uppgraderar kameran (om du inte byter märke förstås).

I vanliga fall så är rekommendationen att skaffa originaloptik från tillverkaren. De är nästan alltid bättre och Canon är kända för att ha ett väldigt bra utbud av optik.Även om jag som sagt inte kör Canon så går det att uttala sig generellt om detta, speciellt i den här kategorin objektiv. Det finns också tredjepartstillverkare, ffa Sigma och Tamron. Dessa objektiv brukar vara budgetval, aningen sämre men mycket billigare.

Alla tillverkares 50mm/1,4 är relativt gamla beprövade konstruktioner av typen "Planar". De är lätta att få skarpa åtminstone i centrum och göra ljusstarka så att de blitr relativt billiga.

Just i det här fallet finns undantag. Sigma 50/1,4 är ett tredjepartsobjektiv med lite annan konstruktion. Det ger bättre bakgrundsoskärpa och är skarpare ut i hörnen. Dock lite större och tyngre och faktiskt dyrare än originaloptiken.

Läs de nhär tråden som diskuterar exakt samma sak i Sony-forumet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=131158


Titta bland annonserna på FS, det finns en del att välja på.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=145508
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=142925
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=144891
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=145249

Om jag vore du skulle jag kasta mig över det Sigma 50/1,4 som säljs för 2900 kr i den första annonsen här.!!!

Sen fotograferar du på största bländare i bra ljus med korta slutartider och gärna stativ också. Du kommer att bli chockad över hur otroligt fantastiska bilder du kan få med din kamera, jag lovar att det blir en enorm skillnad jämfört med din 18-135. Det objektivet är ju vettigt att "knäppa kort" med för att det är flexibelt, men om du ska ta fantastiska fotografier så räcker det helt enkelt inte till. Gör din kamera en tjänst och skaffa ett objektiv som ger den rättvisa så att du kan ta del av dess potential!

Om du läser lite "mellan raderna" på den sista av dessa annonser om Canon 50/1,8, så ser du något intressant...




/Mats
 
Senast ändrad:
ANNONS