Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av nybörjar kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne.B

Aktiv medlem
Hallå alla mörkrumms rävar, jag ska snart börja leka i det svartvita mörka rummet men har nu drabbats av ett litet bakslag nämligen det kemiska. Vad ska man som nybörjare välja för för kemi då det finns lite att välja på, finns det några universal vätskor eller är alla specifika på något vis. funkar alla vätskor med varandra eller blir det mindre bra om man blandar olika fabrikat mm.

Mvh. En som är motvalls mot det digitala

Det funkar med olika fabrikat. Följ bara instruktionerna för tillblandning och användande. De flesta fabrikat funkar bra. Ingen större skillnad. Valet av film och papper ger mera variationer.

Det viktigaste med kemin är att man inte låter den stå och bli för gammal. Framkallare oxiderar nämligen lätt i öppnade och halvfulla flaskor. Gäller i ännu högre grad om den står framme i en skål.
Dessutom måste man hålla reda på hur många filmer/kopior man tex framkallat i den. Så att vätskorna inte överutnyttjas.

Janne.B skrev:
Hallå alla mörkrumms rävar, jag ska snart börja leka i det svartvita mörka rummet men har nu drabbats av ett litet bakslag nämligen det kemiska. Vad ska man som nybörjare välja för för kemi då det finns lite att välja på, finns det några universal vätskor eller är alla specifika på något vis. funkar alla vätskor med varandra eller blir det mindre bra om man blandar olika fabrikat mm.

Mvh. En som är motvalls mot det digitala

Ta nå't praktiskt!
Praktiskt vad gäller förpackningar/ tillblandningar, som passar dig och ditt behov.

Blanda olika fabrikat.....nja, om du menar att ha ett fabrikat i framkallare och ett annat i fixet, så går det ofta mycket bra!
Som någon redan sagt! :)

/B

Flytande koncentrat är smidigt. Kodak polymax framkallare och fix går att ha till både film och pappersframkallning, har jag för mig, och dessa brukar väl vara det vanligaste som finns i fotobutiker (Clas Ohlsson har det också). Ättiksprit från affären till stopbad. Det är ingen större ide att krångla till det i början.

Så i princip så menar ni att man kan gå till närmaste butik och ta först bästa framkallare o fix och köra på... Hmm MEN är det inte olika framkallare för olika filmer som tex T-max och Ilford FP4 eller är jag fel ute.

Olika framkallare kan påverka filmen lite olika, men bortsett från det är det som någon skrev bara att välja den med mest lämplig förpackning och inte låta grejorna bli för gamla.

Rodinol har bra hållbarhet men ger ett grymt stort korn.

Fan, nu blev jag sugen på att köra lite analogt igen:)

Olika filmer har dock olika framkallningstider. Så du får framkalla varje film för sig. (om det inte är exakt samma framkallningtid.)

Skaffa dej även en digitaltimer och en bra termometer.

D76 är en bra allaround framkallare. Att blanda eget verkar lite drastiskt för en nybörjare.

Ofta som nybörjare så vill man göra stora kopior.

Det kanske inte riktigt är den smarta vägen att lära sig på stora och därmed dyra papper. Papper kostar per ytenhet.

Hur stora kopior vill du göra?
135 film brukar inte jag vilja göra större än 30/40. Och då anväder jag absolut inte Rodinal om jag inte just vill ha grovkorniga bilder.

Vet du med dig att du kommer att framkalla mycket så spelar det inte så stor roll vad du väljer för den dyraste kemin är den som bara står och blir för gammal. XTOL är ett utmärkt val (Även för miljön sägs det)

Själv använder jag Ilfords Ilfotech HC till film. Hållbarheten är mycket god, konsistensen ungefär som sirap. Tigg i så fall en barnmedicinspruta från apoteket så får du rätt mängder, eftersom att det handlar om milliliter var gg.

Ilfords hemsida har 2 bra beskrivningar.
De heter ngt i stil med min första film & min första kopia. Läs dem

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.