Annons

Val av ny superzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

91an

Aktiv medlem
Mitt Canon 18-200mm fungerar inte längre från 150mm och uppåt men jag har använt det flitigt i 8 år. Det är som sagt smidigare att ha ett objektiv med sig än att släpa med sig en hel hög varför det är ytterst sällan jag använder mina övriga. Jag tänkte köpa ett nytt men det har ju kommit en del andra från både Sigma och Tamron som gör det svårt att välja. Canon har inte kommit med något nytt så frågan är om de andra märkesmodellerna är bättre. Någon som har testat och jämfört? Det finns ju även 18-300 samt 16-300.
Kamerhus är EOS 100D, EOS 50D

Jo, jag har sett och läst om alla superzoomar på Cyberphoto och jag behöver från 18mm el. 16. Det är svårt att göra en bedömning utifrån deras tester då dom spänner över så lång tid, Canons 18-200 är väl närmare tio år gammal.

Mitt Canon 18-200mm fungerar inte längre från 150mm och uppåt men jag har använt det flitigt i 8 år. Det är som sagt smidigare att ha ett objektiv med sig än att släpa med sig en hel hög varför det är ytterst sällan jag använder mina övriga. Jag tänkte köpa ett nytt men det har ju kommit en del andra från både Sigma och Tamron som gör det svårt att välja. Canon har inte kommit med något nytt så frågan är om de andra märkesmodellerna är bättre. Någon som har testat och jämfört? Det finns ju även 18-300 samt 16-300.
Kamerhus är EOS 100D, EOS 50D

Jag har själv Sigma 18-300 som är på för det mesta på min 7dll... Jag måste säga att ryktet om superzoomarnas dåliga skärpa är betydligt överdrivet. För naturmuppen som är mycket ute och vandrar och cyklar är det idealobjektivet att ha på kameran. Jag anser att jag tjänar bilder på att ha detta på kameran. Både landskapsbilder och objektbilder blir helt ok skarpa och jag pixelkollar alltid. Dock är kanske inte mekaniken helt perfekt men det kommer det att vara på framtida superzoomar.

Nötväckan är kraftigt beskuren...

Bilagor

• notvacka1.jpg
    notvacka1.jpg
    72.4 KB · Visningar: 46
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto